همه چیز درباره ایمن الظواهری رئیس القاعده

  • کد خبر: ۱۱۹۷۵۳
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱
همه چیز درباره ایمن الظواهری رئیس القاعده
ایمن الظواهری دومین رهبر شبکه القاعده که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در جریان حمله پهپادی کشته شد، در سال ۲۰۱۱ جانشین اسامه بن لادن شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ "ابومحمد، ابوفاطمه، محمد ابراهیم، ابوعبدالله، ابوالمعز، طبیب، معلم، نور، استاد، ابومحمد نورالدین و عبدالمعز" برخی از اسامی مستعار ایمن الظواهری، رهبر القاعده هستند که در حمله پهپادی آمریکا در کابل، کشته شد.

قتل وی بعد از چهار ماه از حضورش در یک فایل تصویری در آوریل صورت می‌گیرد. الظواهری آن زمان شایعه قتلش را تکذیب کرده بود.

الظواهری که سابق بر این چشم پزشک و از خانواده متوسطی از پزشکان و روحانیان دینی بود، رهبری القاعده را بعد از کشته شدن اسامه بن لادن به دست نیروهای آمریکایی در مه ۲۰۱۱ برعهده گرفت. پیش از آن الظواهری دست راست بن لادن و صاحب نظر در القاعده بود.

پلیس فدرال آمریکا(اف بی آی)، وی را به قتل اتباع آمریکایی متهم کرده بود.

برنامه "پاداش به خاطر عدالت" وابسته به وزارت خارجه آمریکا نیز پاداشی شامل ۲۵ میلیون دلار را در ازای دادن اطلاعاتی برای بازداشت الظواهری تعیین کرده بود.

برخی کارشناسان او را مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا می‌دانند.

الظواهری از پزشکی تا رهبری القاعده

"ایمن محمد ربیع الظواهری" ۱۹ ژوئن ۱۹۵۱ در قاهره، پایتخت مصر به دنیا آمد و اهل خانواده‌ای متوسط و شامل بسیاری از پزشکان و دانشمندان بود.

جد وی ربیع الظواهری، امام جمعه ارشد الازهر بود. عبدالرحمن عزام یکی از دایی‌های وی نیز اولین دبیرکل اتحادیه عرب بود.

منتصر الزیات، نماینده گروه‌های اسلام گرا در کتابش آورده است که جد مادری وی عبدالوهاب عزام، استاد ادبیات شرق و رئیس دانشگاه قاهره است اما پدرش پزشک مشهور و استاد طب دانشگاه عین شمس بود. دایی‌اش محفوظ عزام معاون رئیس حزب کارگر بود.

وی در سن کم به اخوان المسلمین پیوست و در سن ۱۵ سالگی به دلیل عضویت در این گروه بازداشت شد.

او در سن ۱۶ سالگی نیز به اولین گروه محرمانه اسلام گرا پیوست و مثل بیشتر نسل دهه‌های هفتاد قرن گذشته از نوشته‌های سید قطب تاثیر پذیرفت.

الظواهری سال ۱۹۷۴ از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد. وی مدرک ارشد جراحی را از دانشگاه قاهره در سال ۱۹۷۸ گرفت. افرادی که با الظواهری در دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره درس می‌خواندند می‌گفتند او جوانی سرزنده بود که به سینما می‌رفت و موسیقی گوش می‌داد و با دوستانش شوخی می‌کرد.

الظواهری جزو صدها افرادی است که به دلیل ارتباط با ترور انور سادات، رئیس فقید مصر در سال ۱۹۸۱ پرونده آن‌ها برای محاکمه ارجاع داده شد. وی به دلیل در اختیار داشتن سلاح غیرقانونی سه سال را در زندان گذراند.

الظواهری همچنین مؤسس جنبش جهاد اسلامی مصر است. این جنبش مخالف دولت مصر بود و برای سرنگونی آن با ابزارهای خشونت آمیز تلاش کرد. در سال ۱۹۹۸ این گروه با رهبری الظواهری در گروه القاعده ادغام شد.

وی به نقش داشتن در انفجارهای هفت اوت ۱۹۹۸ در سفارت‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا متهم است.

به دنبال آن الظواهری به عربستان و افغانستان سفر کرد تا با اسامه بن لادن آشنا شد و با او به سودان رفت. بعدا به افغانستان رفت و بعد از انفجار ناو کول و تجاوزات ۱۱ سپتامبر به یکی از مهم‌ترین افراد تحت تعقیب آمریکا تبدیل شد.

دوستش منتصر الزیات می‌گوید که الظواهری زیر شکنجه مجبور شد مکان دوستش "عصام القمری" را لو بدهد که بعدا پلیس او را در درگیری‌ها به قتل رساند. این حادثه و قتل زن و پسرش در حمله آمریکا در افغانستان تأثیر بسیار بدی روی او گذاشت و باعث شد از پلیس و دستگاه‌های امنیتی در تمام کشورهای عربی نفرت پیدا کند و آن‌ها را کافر بخواند. همچنین باعث نفرت او از غرب و آمریکا شد. این حوادث باعث شد او تمام اتفاقات را نتیجه توطئه‌های غرب بداند.

الظواهری آخرین بار در شهرک خوست شرق افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ دیده و بعد از آن مخفی شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه از قتل الظواهری در حمله به منزلی در کابل خبر داد و گروه طالبان این عملیات را محکوم کرد.

جو بایدن امروز ۱۱مردادماه گفت: ما ایمن الظواهری را کشتیم.

روز شنبه خبر حمله موشکی به کابل در رسانه ها منتشر شد. ساعاتی بعد رحمت الله نبیل رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان در توئیتر خود نوشت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در کابل یک منزل مسکونی را هدف قرار داده‌‎اند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->