چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وضعیت نامناسب ۱۴۸ واحد سلامت در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۹۸۴
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۶
وضعیت نامناسب ۱۴۸ واحد سلامت در مشهد
در نشست مشترک شورای اداری شهرستان مشهد با متولیان حوزه بهداشت و درمان مطرح شد
نگار هاشمیان - ساختمان ۱۴۸ واحد سلامت استیجاری با وضعیت ساختمانی نامناسب در شهرستان مشهد فعال است. با توجه به اهمیت سلامت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کشور، شورای اسلامی شهرستان مشهد روز گذشته در جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی و معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به بررسی وضعیت سرانه خدمات بهداشتی در طرح‌های تفصیلی با محوریت شهر مشهد پرداخت. رئیس شورای شهرستان مشهد با تأکید بر شعار «سلامت، محور توسعه» هدف از تشکیل جلسه را توجه به یکی از این نیاز‌های اساسی شهروندان، یعنی حوزه بهداشت و سلامت، دانست و افزود: در تلاشیم تا در آستانه تصویب طرح‌های تفصیلی و قبل از نهایی شدن این موضوع، نیاز‌های حوزه بهداشت را شناسایی و به مشاوران طرح ارائه کنیم. به گفته شهناز رمارم، ۵۶۶ واحد ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و سلامتی در شهرستان مشهد فعال است که از این تعداد ۲۶۰ پایگاه بهداشت و سلامت شهری، ۹۱ مرکز جامع خدمات سلامت شهری در شهر مشهد و ۱۵۶ خانه بهداشت روستایی، ۱۷ پایگاه سلامت روستایی و ۴۲ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه از مجموع ۵۶۶ واحد بهداشتی، ۱۴۸ واحد به‌صورت استیجاری و با وضعیت ساختمانی نامناسب هستند، گفت: مکانی که مردم برای سلامتی خود به آن مراجعه می‌کنند باید حداقل‌های بهداشتی ازجمله نور، تهویه و فضای ساختمانی مناسب را داشته باشد تا احساس ورود به یک دخمه را نداشته باشیم. نایب‌رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای شهر مشهد نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه درصد میزان واکسیناسیون انجام‌شده در مشهد کمتر از روستا‌های اطراف آن است، این فاصله‌گذاری باعث کاهش بیشتر در این‌باره خواهد شد. علیرضا شهریاری با بیان اینکه عدالت در سلامت به معنی دسترسی یکسان افراد است، گفت: وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر به شکلی نیست که مادر باردار یا نوزاد به بغل به‌راحتی خود را به این مراکز برساند.

نیاز حاشیه به خدمات رایگان بهداشتی
در ادامه این نشست، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره‌کل دادگستری خراسان‌رضوی با اشاره به جمعیت مشهد و حاشیه این شهر گفت: نباید تقسیم‌بندی تعداد خانه‌های سلامت در حاشیه شهر مشهد با بخش مرکزی بر اساس جمعیت باشد؛ زیرا نیازمندی‌های افراد حاشیه شهر به خدمات رایگان بهداشت و سلامت بیشتر است. امیر مرتضوی با بیان اینکه در نقشه تفصیلی شهر مشهد نیز باید به موضوع بهداشت بیشتر از درمان توجه شود، افزود: باید با مشارکت جمعی در کنار هم باشیم و از ظرفیت‌های موجود به نفع مردم استفاده کنیم. به گفته او کاهش آمار مراجعان، زنگ خطری است که در صورت وقوع آن با کاهش هزینه‌های بهداشت، هزینه‌های درمان افزایش خواهد یافت.

نیم‌متر مربع، سرانه فضای درمانی
مدیرکل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد نیز در ادامه با اشاره به طی شدن مراحل پایانی تدوین نقشه جامع جنوب‌غرب شهر مشهد، گفت: محدوده مشهد به ۷ حوزه تقسیم شده و سرانه فضای درمانی در همه شهر نیم‌مترمربع است. ساسان نورین‌مقدم مساحت محدوده جنوب‌غرب را ۵۸۰۰ هکتار دانست و افزود: در وضع موجود، سرانه سلامت در منطقه ۹ و ۱۱ درمجموع ۵/۶۴ هکتار است که باید به ۱۶/۶۵ هکتار افزایش یابد. به گفته وی، کمبود فضای خدمات در جنوب‌غرب مشهد بیش از ۴۱۱ هکتار است که امکان تأمین ۱۹۷ هکتار آن وجود دارد، اما ۲۱۳ هکتار کمبود فضا داریم.
در ادامه این نشست، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه امکانات حومه مشهد از داخل شهر بهتر است، گفت: در مشهد به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، یک مرکز درمانی جامع سلامت وجود دارد. مهدی قلیان‌اول با بیان شرایط نامناسب ساختمانی در ۱۴۸ واحد سلامت، اظهار کرد: از این تعداد ۵۱ مرکز در مناطق حاشیه شهر و ۹۷ مرکز در مناطق برخوردار است و با وجود جذب ۱۵۰۰ مراقب بهداشتی، فضای فیزیکی لازم برای ارائه خدمت این افراد وجود ندارد. وی پیشنهاد داد: می‌توان چند پایگاه از پایگاه‌های سلامت را که ساختمان نامناسبی دارند، به‌صورت مجتمع درآورد، اما باید مساحت این ساختمان‌ها را بالا برد. «طبق استاندار‌های موجود به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ۲/۷ تخت نیاز است. بر این اساس این دانشگاه با کمبود ۱۸ هزار تخت مواجه است.» قائم‌مقام معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز در این نشست با بیان این موضوع، افزود: در سرانه سلامت استان هیچ اعتباری برای زائران و اتباع خارجه در نظر گرفته نشده است که در صورت احتساب این تعداد، باید به سرانه سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اضافه شود. رضا حسینی به اهمیت توجه به سرانه سلامت در بودجه زیارت تأکید کرد و درباره نیاز‌های این دانشگاه در حوزه ساخت‌وساز گفت: در تأمین زمین بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی غرب مشهد و همچنین ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در زکریا، نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به نیاز غرب مشهد به احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، گفت: طبق استاندارد‌های موجود برای هر یک تخت ۱۰۰ متر مربع بنا و ۱۰۰۰ متر مربع زمین لازم است؛ از این رو برای این بیمارستان ۵۴۰ هزار مترمربع زمین لازم است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->