منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

علت کندی رسیدگی به صدور شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی چیست؟

  • کد خبر: ۱۲۱۷۰۷
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
  • ۳
علت کندی رسیدگی به صدور شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی چیست؟
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی با بیان اینکه شمار فرزند‌ها (مادر ایرانی) بیش از ۱۷ هزار نفر بود که ۱۳ هزارو ۵۰۰ نامه‌نگاری با دستگاه‌ها انجام شده گفت که این پرونده‌ها پیچیدگی‌هایی دارد که باید به صورت دقیق بررسی شوند.

سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز؛ ۱۷ هزار فرزند در خراسان‌رضوی چشم‌انتظار صدور شناسنامه مادری هستند؛ قانونی که پس از سال‌ها پیگیری، سرانجام در سال ۱۳۹۸ تصویب شد تا به رنج بی‌هویتی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی پایان دهد. تا آذر پارسال مشمولان این قانون در استان حدود ۱۱ هزار درخواست را در اداره‌کل اتباع ثبت کرده بودند، اما فقط چهارصد شناسنامه صادر شده بود و همچنان گله‌هایی برای طولانی‌بودن روند اقدام تا صدور شناسنامه برای این فرزندان شنیده می‌شود.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی هم دیروز در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرا درباره آمار صدور شناسنامه برای این فرزندان اظهار کرد: مراجعه ۷ هزارو ۵۰۰ مادر ایرانی، آخرین آماری است که در این حوزه داریم. در سامانه، استعلام اولیه همه شناسنامه‌ها و رفع نقص پرونده‌ها انجام شده است.

سیدعلی قاسمی با بیان اینکه اداره‌کل ثبت احوال باید آمار صدور شناسنامه برای این افراد را اعلام کند، گفت: شمار فرزند‌ها بیش از ۱۷ هزار نفر بود که ۱۳ هزارو ۵۰۰ نامه‌نگاری با دستگاه‌ها انجام شده است. البته علت این روند طولانی، فقط مکاتبات اداری نیست و برخی اوقات خانواده‌ها هیچ توجهی به تاریخ اعلام شده برای مراجعه به دفاتر کفالت ندارند. یکی از نکات مهم این است که برخی اتباع شناسنامه ایرانی خریده یا جعل کرده‌اند یا برخی دیگر شناسنامه فرد ایرانی فوت‌شده را به نام خود منتقل کرده‌اند؛ بنابراین در این صورت باید در ابتدا بخش درخورتوجهی از شناسنامه‌ها ابطال شود.

جزئیات طرح سرشماری

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان با بیان اینکه روی‌کارآمدن طالبان موجب افزایش ورود اتباع افغانستانی مجاز و غیرمجاز به ایران و ازجمله خراسان‌رضوی شد، گفت: ورود این جمعیت به‌طور ناگهانی بحران‌هایی را در ایران و استان ما به وجود آورد، اما اتفاق مبارکی که در این زمینه روی داد، شناسایی اتباع غیرمجاز بود. طرح سرشماری ورودی‌های جدید از ۲۲ فروردین امسال در کشور در دفاتر کفالت آغاز شد و دفاتر پیشخوان کمک کردند که شناسایی این افراد با دو مرحله تمدید تا نهم تیر ادامه داشته باشد.

۱۸۰هزار تبعه غیرمجاز

قاسمی ادامه داد: حجم انبوهی از اتباع غیرمجاز در سراسر کشور شناسایی شده‌اند که ۱۸۰ هزار نفر از این تعداد در خراسان‎رضوی هستند و تا نهم تیر ثبت‌نام کرده‌اند. البته شمار اتباع غیرمجاز بیشتر است و برخی ثبت‌نام نکرده‌اند. شماری از افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند، خواهان بازگشت به کشورشان بودند. برخی افراد با این تصور که در صورت ص‌نام‌نویسی، این طرح مانع رفت‌وآمد آن‌ها به افغانستان و ورود دوباره به ایران می‌شود، از نام‌نویسی منصرف شدند. ضمن اینکه شماری از اتباع در شهر‌های دیگر مشغول به کار بودند و در همان شهر نام‌نویسی کردند.

قاسمی با انتقاد از اقدام اتباع افغانستانی برای اینکه زیرپوشش بیمه قرار بگیرند، بیان کرد: ۲۳ هزار نفر سهمیه خراسان‌رضوی در حوزه بیمه سلامت است، اما ۷ هزار نفر از جامعه پناهندگی برای دریافت این بیمه اقدام کرده‌اند. در حوزه سلامت، واکسن کرونای رایگان به اتباع تزریق شد. همچنین بخش زیادی از آن‌ها واکسن سرخک را دریافت کردند. شماری از زنان باردار اتباع نیز با وجود اینکه مدرکی نداشتند، در بیمارستان‌ها زایمان کردند و هزینه‌هایشان پرداخت شد.

وی درباره اربعین حسینی اظهار کرد: امسال پیاده‌روی اربعین پس از دو سال توقف از سر گرفته می‌شود و اتباع نیز برای نام‌نویسی اربعین در حال مراجعه به دفاتر کفالت هستند. در حوزه داخلی مشکلی نداریم، اما نگرانی ما ورود زائرانی است که هنوز برآورد دقیقی از آن‌ها نداریم. به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرعت‌بخشی به ورود زائران اربعین و انجام غربالگری سلامت هستیم. جانمایی موکب‌ها نیز در مرز دوغارون، شلمچه و عراق انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
زهرا متوسلیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
0
من یک مادر بدبخت بیچاره هستم که هیچ کس به حرفهای من توجه نمیکند و رسیدگی به این مادر که درد غصته داره زود رسیدگی کنن تا مشکلش حل بشه
رخشانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
0
نزدیک به دوسال هست که اقدام کردیم ولی جوابی نگرفتیم هنوز لطفا پیگیری کنید
محمود احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
0
سلام من یک سال پیش پرونده مو کامل جامع تحویل دادم اما خبری نشد ما دو تا خواهر برادریم خواهرم شناسنامه داره اما من ندارم. درد داره آقای مسول بخدا طرد میشیم تنها لطفا لطفا کمک کنین تا شناسنامه بدستم برسه 30سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم. واقعا 30سال سخت گذشت.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->