انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

ششمین پاتوق فیلم مشهد با اکران انیمیشن «در مسیر باران» برگزار شد

  • کد خبر: ۱۲۳۰۵۰
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
ششمین پاتوق فیلم مشهد با اکران انیمیشن «در مسیر باران» برگزار شد
ششمین پاتوق فیلم مشهد به همت انجمن صنفی کارآفرینی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد و به میزبانی سینما هویزه مشهد، با اکران پویانمایی «در مسیر باران» به تهیه کنندگی «مریم چوپان زاده» و به کارگردانی «حامد کاتبی» برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این پویانمایی محصول سال ۱۳۹۰ است. فیلمنامه آن توسط مرحوم «سعید تشکری» و «مهدی سیم ریز» نوشته شده است و بازیگرانی از جمله امین زندگانی، رحیم نوروزی، محمدرضا شیرخانلو، محمد جهانپا، فرخ نعمتی، یاس نوروزی، محمد الیاسی و حامد کاتبی به ایفای نقش پرداخته اند و روایت فردی به نام «ریان» است که بنا به دلایلی به سفری می‌رود که در آن با ماجرا‌های زیادی روبرو می‌شود و در نهایت به شهر «مرو» می‌رسد.

می‌خواستیم ثابت کنیم انیمیشن بلند را در مشهد می‌شود تولید کرد

«حامد کاتبی» کارگردان این پویانمایی در این مراسم گفت: زمانی که این کار را شروع کردیم، حدود ۲۲ سال داشتم. روز به روز با آزمون و خطا جلو رفتیم تا انیمیشن را یاد بگیریم و برای ما خیلی جذاب بود که این را ثابت کنیم که انیمیشن بلند را هم در مشهد می‌شود تولید کرد. فکر می‌کنم این سومین یا چهارمین انیمیشن بلند ایران است که تولید شده است.

وی افزود: همیشه جایگاه اولین‌ها که راه را باز می‌کند تا یک صنعت و یک ساختار شکل بگیرد به شدت اهمیت دارد. آن زمان آستان قدس و موسسه آفرینش‌های هنری به تعدادی جوان اعتماد کرد تا کار را شروع کنند و این انیمیشن را بسازند. اما الان این جوان‌ها در کنار هم با کمک سرمایه‌گذاران وارد اقتصاد شده اند تا از طریق انیمیشن یک کار و کار‌های بعدی را تولید کنند.

کاتبی خاطرنشان کرد: انیمیشن به دلیل ذاتی که دارد می‌تواند مختص به کشور خودمان هم نباشد. انیمیشن در واقع زبان کودک است و زبان کودک در همه دنیا مشترک است. الان دغدغه من این است که بتوانیم بستر خوبی فراهم کنیم و شرایطی را ایجاد کنیم که صحبت‌های خود را فراتر از مرز‌ها داشته باشیم و جلو برویم.

نقایص فیلم خود را می‌پذیرم

وی ضمن بزرگداشت یاد و نام مرحوم «سعید تشکری» گفتک دغدغه اولیه من برای تولید این کار، خود انیمیشن بود. انیمیشن تفاوت‌هایی با سایر بخش‌های سینمایی مثل رئال دارد. از جمله این که هر چیزی در این کار را باید خودمان خلق کنیم. در سیمای رئال یک لوکیشن را می‌بینیم و در نهایت دکور میزنیم و کار را ایجاد می‌کنیم. اما در انیمیشن باید از هیچ شروع کنیم تا به ساختن یک اثر برسیم.

کاتبی تاکید کرد: دغدغه اصلی من به عنوان کسی که فیلم اول خودش را می‌سازد این بود که بتوانم یک فیلم بلند تولید کنم و در آن چیزی بیاموزم. هیچ فضای آکادمیک نسبت به فیلمسازی انیمیشن وجود ندارد. اما چیزی که الآن به آن علاقه پیدا کرده و فکر می‌کنم، تولید انیمیشن برای کودکان است که جامعه ما به آن نیاز دارد و بستر آن به شدت گسترده است. این برای من یک نقطه به شدت مهم برای فیلم سازی انیمیشن است. در مسیری که رفته ام، چیز‌های زیادی یاد گرفته ام. نقایص فیلم خود را می‌پذیرم. اما مطمئن هستم که در دوره خودش، یک سر و گردن از تمام کار‌هایی که در این ژانر ساخته شده بود بالاتر است. امیدوارم در این مسیر، وضعیت روز به روز بهتر شود.

انیمیشن باید به گونه‌ای باشد که آن را واقعی احساس کنیم

کاتبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کار از یک ایده اولیه با مجموعه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی شکل گرفت و با یک سفارش شروع شد که موضوعیت آن در ارتباط با حضرت رضا (ع) بود.

وی افزود: من به عنوان یک انیماتور، دیدگاهم این بود که انیمیشن باید به گونه‌ای باشد که آن را واقعی احساس کنیم. کم‌کم آموختم که انیمیشن باید به ذات انیمیشن پایبند باشد. زحمت نگارش طرح اولیه توسط مرحوم آقای تشکری و آقای سیم ریز شروع شد و بعد بخش‌هایی به آن اضافه کردم تا هر سکانس جذابیت خود را پیدا کند. البته از افرادی مثل استاد میرفخرایی برای بازسازی آن دوره کمک گرفتیم. اما زیاد به تاریخ متکی نبودیم و تصمیم گرفتیم میانه برخورد کنیم.

نقش پاتوق‌ها در رشد سینمای مشهد

کاتبی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: برگزاری این پاتوق‌های فیلم در مشهد اتفاق خوبی است که نشان می‌دهد این شهر از لحاظ فیلمسازی دارد نفس می‌کشد و این ماجرا را کمک می‌کند که بتوانیم شرایط خوبی را در مشهد ایجاد کنیم.

وی افزود: کاری که ما در ساخت انیمیشن انجام دادیم تجربه خوبی بود که در مشهد شکل گرفت. در کنار این پروژه گروه‌های بسیار خوبی شکل گرفت و افراد تجربه اندوزی کردند و در حال حاضر هم به صورت مستقل کار می‌کند و پروژه می‌گیرند. امیدواریم که این برنامه‌ها در بین تهیه‌کنندگان منجر به سرمایه گذاری در حوزه انیمیشن شود. شرکت‌های خوبی در مشهد در این حوزه فعالیت فعال هستند و به نظر من اگر حمایت صورت بگیرد و تهیه کننده و سرمایه گذار‌ها دوستانی که به صورت فنی کار می‌کنند را حمایت کنند شاهد جهش‌های بسیار عالی در حوزه انیمیشن خواهیم بود. البته ساخت انیمیشن شامل مباحث هنری، فنی و مدیریتی است که باید در کنار هم کار کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

کمک به ارتقای جلوه‌های ویژه

وی در ادامه گفت: سینمای ایران به صورت کلی از جلوه‌های ویژه تهی هست و تنها امکان این که جلوه‌های ویژه نیز ارتقای خوبی پیدا کند این است که بین تهیه‌کنندگان حوزه پویانمایی ارتباط خوبی صورت بگیرد  تا در جلوه‌های ویژه هم اتفاقات خوبی بیفتد.

«محمد ظریف صدر» مترجم مجموعه کتاب انیمیشن‌های سه بعدی و ناظر فنی و کیفی این پروژه نیز در این مراسم گفت: اتفاقاتی که در این پروژه افتاد حاصل زحماتی بود که توسط تک تک افرادی که در این پروژه حضور داشتند صورت گرفته و بسیار ارزشمند بود.

وی افزود: افرادی که کار را شروع کردند، بدون آموزش‌های آکادمیک در کنار هم کار کردند و بسیار تلاش کردند تا این اثر به نتیجه برسد.

گفتنی است در حاشیه این مراسم از خانم «زهرا چوپان زاده» تهیه کننده این فیلم توسط انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد تقدیر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->