جو بایدن پذیرش آتش بس میان رژیم اسرائیل و لبنان را اعلام کرد تنها ۳۵ درصد از اعتبارات حوزه آب‌و‌فاضلاب تامین شده است|مهلت یک ماهه به وزیر نیرو برای اقناع نمایندگان سوال کننده درخواست نخست وزیر لبنان از جامعه جهانی چه بود؟ فنلاند آماده همکاری با ایران برای پذیرش اتباع افغانستانی پهپادهای ناشناس بر فراز پایگاه‌های نظامی آمریکا در انگلیس عراقچی: سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایرانی وارد مدار می‌شوند المیادین مدعی موافقت تل‌آویو با توافق آتش‌بس در لبنان شد عراقچی: وحشی‌گری رژیم صهیونیستی، جهان را در برابر آزمونی جدی قرار داده است حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حمص سوریه (۶ آذر ۱۴۰۳) پزشکیان: با هدایت صحیح منابع می‌توان کمبود پزشک در مناطق محروم را جبران کرد بازگشت بی سر و صدای سفیر آلمان به محل کارش در تهران (۶ آذر ۱۴۰۳) ده‌ها هزار صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی پا به فرار گذاشتند رسانه‌های صهیونیستی: آتش‌بس از صبح فردا اجرایی می‌شود (۶ آذر ۱۴۰۳) واکنش حماس به جنایت تازه رژیم صهیونیستی | شمار شهدای غزه به ۴۴ هزار و ۲۴۹ نفر رسید حمله صهیونیست‌ها به آوارگان فلسطینی ۱۱ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشت (۶ آذر ۱۴۰۳) پرشکیان: محور طرح اجرای عدالت در نظام آموزشی، مدارس دولتی است وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ادامه حملات به لبنان موافقت کرد بارزانی: روابط ما با ایران و ترکیه عادی است عملیات شهادت طلبانه در الخلیل | دو صهیونیست زخمی شدند (۶ آذر ۱۴۰۳) حملات شدید رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت + فیلم (۶ آذر ۱۴۰۳) دولت لبنان فردا برای تصویب توافق آتش‌بس تشکیل جلسه می‌دهد مجمع تشخیص مصلحت، طرح ساماندهی کارکنان دولت را رد کرد (۶ آذر ۱۴۰۳) طالبان در یک قدمی حذف از فهرست سازمان‌های تروریستی در روسیه وزیر خارجه لبنان: امیدواریم آتش‌بس منجر به مذاکره با تل‌آویو برای تعیین مرز‌ها شود دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای مرکزی خانه احزاب | به تعهداتم با مردم پایبند می‌مانم صهیونیست‌ها از آمادگی اسرائیل برای تأیید آتش‌بس با حزب‌الله خبر دادند وزیر خارجه روسیه: اوکراین و غرب برای اجرای توطئه‌هایشان با تروریست‌ها همکاری دارند فرمانده نیروی دریایی ارتش: در آبراهه‌های خطرناک، مقتدرانه حضور داریم
سرخط خبرها

نماینده قزوین: آئین‌نامه واردات خودرو تاثیری بر تنظیم بازار ندارد| ادامه انحصار بازار توسط ایران‌خودرو و سایپا با آئین‌نامه وزارت صمت

  • کد خبر: ۱۲۳۶۳۹
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
نماینده قزوین: آئین‌نامه واردات خودرو تاثیری بر تنظیم بازار ندارد| ادامه انحصار بازار توسط ایران‌خودرو و سایپا با آئین‌نامه وزارت صمت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو با روح قانون مصوب مجلس مغایرت دارد، گفت: این قانون با هدف تنظیم بازار، افزایش کیفیت و کاهش قیمت به تصویب رسید که آیین‌نامه مربوطه وزارت صمت با آن مغایرت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، لطف‌اله سیاه‌کلی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، ۹ شهریور ماه) در حاشیه نشست علنی مجلس، با اشاره به ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت، گفت: این آیین نامه با تمام فراز‌ها و فرود‌ها به تصویب رسید و متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها برای همکاری با مجلس، این کار صورت نگرفت حتی بنده چند بار مراجعه و با مسئولان در این خصوص صحبت کرده بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات این آیین نامه تصریح کرد: در این آیین نامه خودرو زیر ۲۰ هزار دلار تعریف شده در حالی که باید ۲۵ هزار دلار می‌شد از سوی دیگر قرار است بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو‌ها زیر ۲۵ هزار دلار و ۲۰ درصد آن نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشد چرا که امروز در کشور به خودرو‌های ویژه کمک‌دار برای عملیات‌های راهسازی، عمرانی، معدنی و ... نیاز داشته که در حال حاضر خودرو‌های مناسب این کار وجود ندارد و از سال ۲۰۱۴ به بعد نیز چنین خودرویی وارد نشده است. حتی مدل ۲۰۱۴ نیز با قیمتی ۲۰ برابر قیمت واقعی در داخل معامله شده که نوعی بی توجهی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار بود خودرو‌های زیر ۲۵ هزار دلار، حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد تعرفه داشته باشند که در حال حاضر شناور شده است و میزان آن مشخص نیست لذا تصور کنید خودروی ۲۰ هزار دلاری با ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تعرفه به گونه‌ای می‌شود که باید پراید بخریم که مقرون به صرفه‌تر است. چرا مردم باید خودرویی را بخرند که در واقع ۴۰۰ میلیون تومان است، اما به قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

سیاهکلی با اشاره به ایراد دیگری که به این آیین نامه وزارت صنعت وارد است، عنوان کرد: در این آیین نامه آمده که باید هماهنگی با تولیدکنندگان وجود داشته باشد که این انحصار در بازار ایجاد می‌کند در حالی که وارد کننده و تولیدکننده دو قشر جدا هستند و به هم ربطی ندارند. بزرگ‌ترین مشکل ما انحصار بازار خودرو در اختیار ۲ تولیدکننده است که اگر دوباره واردات را به آن‌ها گره بزنیم فایده ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به اهمیت تنظیم بازار افزود: اگر با این شیوه پیش برویم باید ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم که تأثیری بر تنظیم بازار ندارد بلکه باید بالای صد هزار تا ۱۵۰ هزار خودرو وارد کنیم که در بازار تأثیر داشته باشد البته این میزان در تولید تأثیر ندارد چرا که کشور ما در سال به بیش یک و نیم میلیون خودرو نیاز دارد و ما حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنیم بنابراین هرچه تولید افزایش یابد باز هم تقاضا در جامعه وجود دارد.

وی در ادامه خطاب به هیأت تطبیق مصوبات با قوانین مجلس درخواست کرد که به روح قانون دقت شود و یادآور شد: قانون دارای جسم و روح است و ما اکثر مواقع جسم قانون را رعایت می‌کنیم و می‌گوییم آیین نامه خلاف قانون نیست، اما روح قانون هم مهم است که در اینجا روح قانون برای تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت، کاهش قیمت و ... بود که اگر آیین نامه این‌ها را رعایت نکند بهتر است که نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به عرضه خودرو‌ها در بورس کالا، خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید سامانه‌های عرضه خود را اصلاح می‌کرد که نکرد و به سراغ بورس رفت که این نقص در کار وزارتخانه است چرا که بورس محل خُرده فروشی نبوده و محل عمده فروشی است و در هیچ کجای دنیا خودرو را در بورس به فروش نمی‌رسانند. اینگونه جایگاه بورس نیز جابجا شده و به آن لطمه می‌زنیم. از این رو تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم نخواند، بورس و قرعه کشی صرفا یک مسکّن بوده و مسأله را حل نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->