برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

رونمایی از بازنشر نخستین کتاب چاپ سنگی آستان قدس رضوی

  • کد خبر: ۱۲۴۴۹۰
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
رونمایی از بازنشر نخستین کتاب چاپ سنگی آستان قدس رضوی
بازنشر کتاب «منتخب القصائد» به‌عنوان نخستین کتاب چاپ سنگی در چاپخانه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، صدوسی‌وهشتمین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» رقم خورد. کتابی نوشته راقم مشهدی که در سال ۱۲۹۴ به‌عنوان نخستین کتاب چاپ سنگی در چاپخانه آستان قدس رضوی منتشر شد. اینک پس از گذشت بیش از یک قرن این کتاب بار دیگر و به‌تصحیح و پژوهش مصطفی لعل‌شاطری از پژوهشگران جوان کشور به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر شده است.

 

رونمایی از بازنشر نخستین کتاب چاپ سنگی آستان قدس رضوی

ضرورت خدمت‌رسانی برای برطرف‌کردن نیاز‌های اطلاعاتی پژوهشگران

در این مراسم رونمایی کتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، گفت: اقدام سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راه‌اندازی برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی، شایسته قدردانی است. این مجموعه‌رویداد، موجب آشنایی مخاطبان به‌ویژه با آثار مکتوب و اسناد قدیمی فرهنگی شده است.

وی در ادامه، خدمت‌رسانی برای برطرف‌کردن نیاز‌های دانشی و اطلاعاتی در جامعه را از وظایف متولیان امر برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه موجود در کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، خواستار آن شد که اتحادیه کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام با محوریت آستان قدس رضوی ایجاد شود تا این اقدام، گامی برای نزدیک‌شدن اقدامات فرهنگی موجود در جهان اسلام باشد و به‌نوعی دیپلماسی کتابخانه‌ای در حوزه نشر مسائل فرهنگی محقق شود.

استان خراسان رضوی از پیشگامان صنعت چاپ در کشور است

در ادامه مراسم، مصطفی لعل‌شاطری نیز ضمن تشکر از همراهی مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضمن اشاره‌ای به تاریخ چاپ و نشر در استان خراسان و آستان قدس رضوی، این استان را از پیشگامان صنعت چاپ در کشور دانست.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره کتاب و نویسنده آن پرداخت و با اشاره به اینکه این کتاب نخستین کتاب چاپ سنگی بوده که در چاپخانه آستان قدس رضوی منتشر شده است، این کتاب را جزئی از تاریخ صنعت چاپ در استان و آستان قدس رضوی معرفی کرد.

محدودیتی برای دسترسی به منابع اطلاعاتی پژوهشگران در آستان قدس رضوی  وجود ندارد

در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نیز ضمن اعلام آمادگی این آستان برای کمک به انجام فعالیت‌های پژوهشی گفت: هیچ حدومرزی برای پژوهشگران در دسترسی به منابع اطلاعاتی آستان قدس رضوی وجود ندارد.

وی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای تحقق پیشنهاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان درباره راه‌اندازی اتحادیه کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام، خواستار آن شد که با همراهی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، سامانه‌ای برای فرصت‌دادن به پژوهشگران جوان برای پژوهش‌های علمی متنوع راه‌اندازی شود تا در قالب آن، فضا‌های پژوهشی در اختیارشان قرار بگیرد.

پایان‌بخش این مراسم نیز تمدید تفاهم‌نامه فرهنگی میان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و ادار‌ه‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی و نیز رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» بود.

کتاب «منتخب القصائد» در ۳۰۵ صفحه و با قطع وزیری توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شده است. این کتاب شامل پیشگفتاری است که گردآورنده در آن تلاش کرده است گزارشی از وضعیت صنعت چاپ سنگی و ورود آن به مشهد را ارائه کند. پس از آن نیز توضیحاتی درباره اصل کتاب تألیف‌شده به‌دست راقم مشهدی ارائه کرده است. فصل‌های بعدی کتاب نیز شامل مدح، منقبت، ذکر رشادت‌ها و مصائب ائمه اطهار (ع) و خاندان ایشان، مدح متولیان، حکمرانان، فعالان سیاسی، نظامی خراسان و سایر مناطق و در ادامه نیز مدح اهل علم، ادب و فرهنگ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->