راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

تدارک مشهد برای پذیرایی از زائران دهه آخر صفر

  • کد خبر: ۱۲۶۱۳۷
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
تدارک مشهد برای پذیرایی از زائران دهه آخر صفر
گوش کنید. صدای پای زائران شنیده می‌شود و این یعنی فرا رسیدن آخرین روز‌های ماه صفر، ایامی که رخت عزای مشهدی‌ها در اربعین سید و سالار شهیدان، به لباس میزبانی از زائران و عزاداران نواده پاکش، علی بن موسی الرضا (ع)، مبدل می‌شود.رین برنامه‌های خدمات دهی به زائران در دهه آخر صفر گزارش می‌دهد

به گزارش شهرآرانیوز، در این روزها، مجاوران بارگاه منور رضوی به رسم ادب و مانند سال‌های گذشته، میزبان زائرانی می‌شوند که به عشق زیارت مضجع شریف امام رئوف (ع)، راهی سفر به مشهد مقدس شده اند. می‌دانید که میزبانی آدابی دارد و هرچند بزرگ و کوچک این شهر این آداب را می‌شناسند.

امسال مسئولان استانی و شهری وعده کرده اند که میزبانی از زائران را به نحوی مدیریت کنند که هیچ کم و کسری در کار نباشد؛ البته نتیجه همه این وعده‌ها در پایان صفر مشخص خواهد شد. ابعاد این میزبانی بسیار گسترده است، از مدیریت توزیع و کنترل قیمت ارزاق عمومی، اسکان و حمل و نقل بگیرید تا تأمین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، امنیت و... که هر کدام یک یا چند متولی دارد. در این گزارش نیم نگاهی به گوشه‌ای از برنامه‌های میزبانی که برای رفاه حال زائران در این روز‌ها درنظر گرفته شده است، می‌اندازیم.

آماده باش بیش از ۱۵ هزار نیروی خدماتی و اجرایی

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد، از بسیج همه امکانات برای خدمت رسانی به زائران بارگاه منور رضوی، هم زمان با فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر و آماده باش بیش از ۱۵ هزار نفر از نیرو‌های خدماتی و اجرایی در این کلان شهر خبر داد.
علی نجفی گفت: با توجه به ضرورت پاکیزگی و آراستگی محیط شهری در این ایام، بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ نفر از پاکبانان مشهدی به صورت کامل در آماده باش هستند و رفت و روب روزانه معابر شهری و به ویژه محور‌های منتهی به حرم رضوی را بر عهده دارند.
وی افزود: امسال محور‌های ورودی شهر مشهد شامل محور‌های قوچان، نیشابور، سرخس، کلات و فریمان نیز به صورت ویژه پاک سازی و رفت و روب خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: در این ایام بیش از ۹۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و حدود ۳۰۰سقاخانه در شهر به صورت فوق العاده فعال است. وی با اشاره به ضرورت تأمین ایمنی زائران در این ایام گفت: بیش از ۸۰ نیروی آتش نشان و حدود ۳۰ دستگاه خودرو عملیاتی آتش نشانی، علاوه بر استقرار در محور‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و مکان‌های برگزاری مراسم مذهبی، بازدید مکرر از خیمه ها، موکب‌ها و هیئات مذهبی را بر عهده دارند.

نجفی ادامه داد: به منظور راهنمایی مطلوب‌تر زائران رضوی، سه ایستگاه استقبال از زائر (دو ایستگاه در محور قوچان و یک ایستگاه در محور نیشابور) به صورت ویژه فعال است و مقرر شده مراکز اسکان اضطراری و موقت نظیر سالن‌های ورزشی و بوستان زائر پذیر غدیر نیز در اختیار زائران قرار گیرد.
وی گفت: در حوزه معاونت فرهنگی، راهنمای زائر مستقر خواهد شد و در بخش اسکان نیز بالغ بر ۸۰ هزار فضای اسکان اعم از پارک ها، مکان‌های اضطراری و سالن‌های بحران، فراهم شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه بیش از ۳۴۰ دستگاه تجهیزات و ماشین آلات عمومی و خاص در حوزه خدمات شهری در این روز‌ها فعال هستند، افزود: در حوزه حمل ونقل نیز برای نخستین بار، بیش از ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ پارکینگ مدیریت شده و در حوزه تاکسی رانی نیز بیش از ۶۰ نقطه (۳۰ نقطه ثابت و ۳۰ نقطه سیار) برای نظارت بر امر کنترل و مدیریت بر تاکسی رانی ایجاد شده است.
قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد افزود: در این روز‌ها هزارو ۸۰۰ اتوبوس فعال شهر درزمینه خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه رضوی فعال خواهند بود که از آن میان، ۵۰ دستگاه به صورت ویژه در هسته مرکزی شهر سرویس دهی می‌کنند.

برپایی ۳۲۰ ایستگاه صلواتی در مسیر زائران پیاده

پیش بینی مسئولان، ورود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد بوده و بر همین اساس برای میزبانی از این خیل عظیم زائر برنامه ریزی شده است. امسال تعداد ایستگاه‌های صلواتی در مسیر زائران پیاده ۳۲۰ تاست. این ایستگاه‌ها در ۹ مسیر ورودی به خراسان رضوی تا مشهد مستقر شده اند. علاوه بر این ‎ها، در مسیر شمال و سمنان نیز ایستگاه‌های صلواتی سیار برپا و همچنین به کمک خیران ۲۰ هزار ظرفیت خواب شبانه در ایستگاه‌های نزدیک مشهد فراهم شده است. از سوی دیگر تاکنون ۲۶۶ محل اسکان برای ثبت نام کنندگان فراهم شده و با همکاری شهرداری و مردم، احتمال افزایش آن به ۳۰۰ محل نیز وجود دارد.

تنور داغ نان

نان یکی از موضوعات مهم در زمان ورود خیل عظیم زائران است. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای هر زائر، دو قرص نان با وزن چانه ۲۸۰ گرم در هر روز در نظر گرفته شده و به همین اندازه نیز برای تأمین آرد برنامه ریزی شده است.

استقرار ۱۵۰ نانوای خیّر با ۵۰ تنور خانگی و با ظرفیت پخت حداقل ۱۰ هزار قرص نان لواش روزانه، اختصاص هزارو ۸۰۰ کیسه آرد به شورای هیئات مذهبی برای مواکب مستقر در مسیر‌های منتهی به شهر مشهد که تا ۲ هزارو ۵۰۰ کیسه قابلیت افزایش دارد، استقرار ۱۲ دستگاه کانکس سیار نانوایی از طرف شورای هیئات مذهبی مشهد، محاسبه ریزتراکنش‌های ۳۵۰ واحد نانوایی برای افزایش پخت با دستگاه‌های جدید و اختصاص ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد به متصدیان نانوایی‌ها برای پخت فوق العاده (به جز نانوایی‌های مستقر در رینگ حرم مطهر رضوی)، بازگشایی سه واحد نانوایی غیر فعال در حریم مطهر رضوی و اختصاص سهمیه آرد برای رفاه حال زائران و مجاوران، گوشه‌ای از این اقدامات است.

اختصاص ۴۵۰ کیسه سهمیه آرد به نانوایی مستقر در کمپ غدیر، انتخاب ۸۰۰ واحد نانوایی منتخب برای افزایش زمان کار تا ساعت ۲۳، استفاده از ظرفیت مدارس در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر برای نصب تنور‌های سیار نانوایی و تخصیص آرد به هیئات و مواکب، از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده در این روز‌ها خواهد بود.

غرفه‌های شهرداری در اطراف حرم

یکی از نیاز‌ها برای پذیرایی از ۵ تا ۸ میلیون زائر، تأمین اقلام اساسی در این روزهاست. به گفته مسئولان، همه اقلام اساسی به ویژه ۱۳ کالای مهم که عموما زائران استفاده می‌کنند و به آن نیاز دارند، به اندازه کافی تأمین شده است. در کنار تأمین این اقلام، دیگر موضوع مهم، توزیع درست و بموقع آن است. در این راستا ۵۰۰ واحد صنفی نیز در اطراف بارگاه منور رضوی شناسایی و با آن‌ها قرارداد بسته شده است.

بر سردر همه این واحد‌های صنفی، پرده‌هایی نصب می‌شود که نشان دهد آن واحد، اجناس را به قیمت مصوب می‌فروشد. در نرم افزار «نشان» نیز مکان این واحد‌ها مشخص شده است و در طول مسیر و راه‌ها هم اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین شهرداری در این حوزه با برپایی ۱۷ غرفه در اطراف حرم به توزیع کالا‌های اساسی پرداخته است که در روز‌های آینده تعداد آن بیشتر خواهد شد.

بسیج خدمات بهداشت و درمان برای زائران

بخش بهداشت و درمان، یکی از حوزه‌های مهم در خدمت رسانی به زائران است. براین اساس، اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های بهداشتی، دارویی و درمانی صورت گرفته است.
در این راستا علاوه بر واحد‌های بهداشتی، ۶۹ بیمارستان، ۴۲۵ درمانگاه، هزار و ۱۴۵ داروخانه، ۴۴۵ آزمایشگاه و ۲۴۷ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی با استقرار ۲۶۷ دستگاه آمبولانس، آماده خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) در دهه آخر ماه صفر هستند.

همچنین برای ارائه خدمات بموقع و در محل به بیماران احتمالی دهه آخر ماه صفر، چند دستگاه موتورلانس به ناوگان خدمت رسانی اورژانس پیش بیمارستانی استان افزوده شده است. چهار فروند بالگرد اورژانس هوایی، ۱۲۶ پایگاه شهری و ۱۲۱پایگاه جاده‌ای اورژانس نیز آماده خدمت رسانی به زائران در این ایام هستند. همچنین ۳۷ آمبولانس، یک فروند بالگرد، ۳۴ خودرو امدادی، مینی بوس، خودرو سواری و خودرو سنگین در پایگاه‌های هلال احمر استان در این ایام ارائه خدمت می‌کنند.
علاوه بر این حدود ۱۳۵ پایگاه سلامت استان به مناسبت این ایام در نظر گرفته شده است که نزدیک ۴۰درصد از این پایگاه‌ها در شهر مشهد و بقیه در مسیر راه و در دیگر شهر‌های استان فعال هستند و ۸۱۰ نیرو در این پایگاه‌ها مستقر شده اند.

اختصاص نیمی از تخت‌های بیمارستانی خراسان رضوی به خدمات آخر ماه صفر، نظارت ۶۸۰ نفر از بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر فعالیت موکب‌های شهری و جاده‌ای از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سلامت آب و غذا و...، تشکیل تیم‌های واکنش سریع بیمارستانی و برپایی بیمارستان صحرایی و لغو مرخصی پرسنل و کادر درمانی از جمله اقدامات حوزه بهداشت و درمان در این ایام است.

خدمت ۴۵۰ پرستار به زائران پیاده

هم زمان با دهه پایانی صفر، ۴۵۰ پرستار در ۷۰ موکب سلامت مستقر در مسیر‌های منتهی به مشهد به زائران پیاده خدمت می‌کنند. همچنین ۱۷۰ موکب سلامت هم زمان با دهه پایانی صفر در خراسان رضوی و محور‌های منتهی به مشهد و نیز داخل شهر برپا شده است که خدمات رفاهی، بهداشتی و درمانی برای زائران پیاده ارائه می‌کنند و در تعدادی از آن‌ها پرستار و پزشک مستقر است. در ۲۰موکب سلامت، پزشک نیز در کنار پرستار حضور دارد.
در ۷۰ موکب سلامت، پرستاران در نوبت‌های صبح، عصر و شب حضور خواهند داشت تا به مسائل بهداشتی و درمانی سرپایی زائران پیاده دهه آخر ماه صفر بپردازند.

نظارت بر سلامت

بازرسی و نظارت بر بازار در دهه آخر صفر، علاوه بر خدمت رسانی به زائران، آرامش را به آن‌ها هدیه می‌دهد. با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی ماه صفر از ۱۰ روز گذشته، گشت‌های مشترک با اداره اماکن، اداره بهداشت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صمت استان و اداره کل دامپزشکی استان، بر عملکرد رستوران‌ها در مشهد نظارت می‌کنند. همچنین در این مدت، ۱۰ تیم دو نفره از طرف اتحادیه به بازرسی از واحد‌های صنفی در شهر می‌پردازند. از سوی دیگر، همگام و هماهنگ با ۱۰ ارگان مرتبط با بازار، تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی بر فراورده‌های خام دامی در روز‌های خاص و مناسبت‌های مذهبی در دستور کار قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->