اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

مدیر عالی حرم مطهر رضوی: ایجاد زیارت آسان و تعالی‌یافته، بزرگ‌ترین وظیفه ما در دهه آخر صفر است

  • کد خبر: ۱۲۶۰۸۳
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
مدیر عالی حرم مطهر رضوی: ایجاد زیارت آسان و تعالی‌یافته، بزرگ‌ترین وظیفه ما در دهه آخر صفر است
مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: بزرگ‌ترین وظیفه ما در استان و آستان قدس رضوی توجه به زائر ‌و فراهم‌کردن زیارتی ساده‌شده و تعالی‌یافته برای آن‌هاست.

همتی|شهرآرانیوز، مصطفی فیضی امروز ۲۷شهریورماه در تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر گفت: روزهای پایانی صفر اهمیت ویژه‌ای در کشور و مشهد دارد. از همه خادمانی که در طول سال به‌طور عام و در مراسم‌های خاص به‌شکل ویژه خدمت‌رسانی می‌کنند، تشکر می‌کنم. از رجب و شعبان که از بهمن و اسفندماه سال قبل شروع می‌شود تا شهریور امسال، ما هیچ فرصت آرامی نداشتیم و از خدمتگزاری در زمان اوج حضور زائر مشهد خوش‌حالیم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مناسبت ما برای کشور و مشهد ۲۸ صفر است، گفت: تولیت محترم بر چند نکته به‌صورت عمومی و در این ایام به‌صورت ویژه تأکید داشتند. اولین مسئله توجه به خدمت و حفظ کرامت زائران است. ما بزرگ‌ترین وظیفه‌مان در استان و آستان قدس رضوی توجه به زائر ‌و فراهم‌کردن یک زیارت ساده‌شده و تعالی‌یافته است. این بزرگ‌ترین وظیفه خدمت‌رسانی ماست.
وی گفت: ماه‌ها برنامه‌ریزی برای نحوه ورود زائران صورت گرفته است. توجه آستان و خادمان ما بر این است که مراسم را در یک رواق و برای خودمان برگزار نکنیم. باید به این سمت حرکت کنیم که از محدودسازی زیارت‌ها و قرق‌کردن صحن‌ها برای خودمان پرهیز کنیم و به جنبه عمومی‌شدن آن بپردازیم که کاری سخت است، اما وظیفه ماست که زیارت آسان را فراهم کنیم. بر همین اساس مناسبت‌های اصلی ما به‌ویژه خطبه شب شهادت و برنامه شام غریبان در کنار خیل عظیم زائران برگزار می‌شود.

امسال مواکب را بیشتر در حریم حرم متمرکز کرده‌ایم

این مقام عالی حرم مطهر رضوی تأکید کرد: با کمک مدیریت شهری خدمات به زائر را به حاشیه حرم منتقل می‌کنیم و در فضای حرم بیشتر به زیارت پرداخته می‌شود. بر همین اساس امسال مواکب را بیشتر در حریم حرم اسکان داده‌ایم و از مدیران شهری تقاضا می‌کنم به ما کمک کنند خدمات به زائران را در بخش‌های دیگر شهر متمرکز کنیم و به ما اجازه دهند محیط درونی حرم را بیشتر به بحث زیارت زائر متمرکز کنیم. امسال به‌دلیل اینکه هنوز زیرساخت‌ها فراهم نشده است، درخواست مواکب را برای خدمت‌رسانی به زائر فراهم کردیم. با درنظرگرفتن موارد ایمنی، ایجاد مواکب را در بخش‌های مختلف شهر و در فواصل مشخص در نظر گرفتیم.

فیضی تأکید کرد: رویکرد بعدی ما در دهه آخر صفر، دعوت از همه مردم به‌ویژه هیئت‌ها در برگزاری برنامه‌ها در حرم است. ما افتخار می‌کنیم پذیرای هیئت‌ها در صحن‌ها هستیم. انجام این کار مستلزم انضباط عمومی است و با رعایت این مسئله در خدمت هیئت‌ها هستیم. حتی برای هیئت‌های استانی در صحن‌های حرم برنامه‌های خاص خودشان را در نظر گرفته‌ایم. ما شاهد حضور میلیونی زائران هستیم. ما در حرم موظف به فراهم‌کردن شرایط هستیم. از زائران تقاضا می‌کنیم در زمان شلوغی، مسیرهای خلوت را برای ورود به حرم انتخاب کنند. زائران نگران تردد و‌ حضورشان در حرم نباشند.

به گفته وی، به‌دلیل رعایت مسائل ترافیکی شهری، شاهد محدودسازی محور مواصلاتی حرم خواهیم بود. بنابراین، زائران با آمادگی قبلی برای حضور در حرم تشریف بیاورند. از مدیران شهری تقاضا می‌کنم مسیر‌های منتهی به حرم اگر مسدود می‌شود، وسایل نقلیه عمومی را به‌میزان نیاز برای زائران در نظر بگیرند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: سعی شده است ساعتی برای استراحت زائران در حرم در نظر بگیریم، اما باتوجه‌به این، حرم محل زیارت است و نمی‌توان تدابیر اسکان را به‌طور ویژه در نظر گرفت. از مسئولان شهری تقاضا دارم تدابیر اسکان و حمل‌ونقل زائران را باتوجه‌به قول‌هایی که داده‌اند، در نظر بگیرند.

امسال دهه پایانی صفر با روزهای پایانی شهریور تداخل دارد. در نتیجه، حضور حداکثری زائران را خواهیم داشتیم. خوشبختانه حرم همیشه در خدمت زائران است. هم ما و هم مدیران شهری با آمادگی کامل موظف هستیم خدمات شایسته‌ای به زائران در پایان صفر و تعطیلات انتهای شهریور ارائه کنیم. در زمینه پارکینگ، تردد به زیرگذر کامل محدود می‌شود، ولی سهمی که آستان داشت، همه محل پارک همکاران را به هتل‌ها و زائران اختصاص داد. اما حل معضل پارکینگ شهر مشهد نیازمند تصمیمی جدی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->