اعتراف رسانه عبری: اسرائیل بدون مبادله اسرا هم جنگ را متوقف می‌کند هشدار اردوغان: جنگ غزه متوقف نشود، همه در معرض خطر خواهند بود آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) باقری: ۱۲ تیر در تقویم ایران روز افشای حقوق بشر آمریکایی است صهیونیست‌ها حتی به چاه‌های آب غزه هم رحم نکردند فرانسه: خواستار آتش‌بس فوری در غزه هستیم چین: کشته‌شدن صدها امدادرسان در غزه بی‌سابقه است حمله پهپادی عربستان به خاک یمن (۱۲ تیر ۱۴۰۳) نتانیاهو مخالفان و معترضان خیابانی‌ را دادگاهی می‌کند «پوتین» با «محمد مخبر» و «اردوغان» دیدار می‌کند جزئیات کمک نظامی ۲.۳ میلیارد دلاری جدید آمریکا به اوکراین حمله راکتی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قالیباف: مشکلات کشور جز با پیوندحوزه ودانشگاه حل نمی‌شود سردار معصومی: انتخابات نماد اتحاد ملی تلقی می‌شود فرمانده کل سپاه در مشهد: انتخابات، عرصه قضاوت جهانی است| نباید دشمن شاد شویم درگیری شدید مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست در نابلس لوپن: ماکرون در تدارک کودتا است پخش زنده دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری (۱۲ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ۱۰۷ کشته به خاطر ازدحام جمعیت در هند + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شناسایی ۲ مجرم در حمله به وکیل دادگستری تبریزی در روز انتخابات
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

افغانستان از لیست متحدان مهم آمریکا خارج شد

  • کد خبر: ۱۲۶۸۷۷
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
افغانستان از لیست متحدان مهم آمریکا خارج شد
رئیس جمهور آمریکا یکسال پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد.

به نوشته د هندو، یکسال پس از به قدرت رسیدن طالبان، رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرده است.

بایدن خطاب به وزارت خارجه آمریکا گفته است که باتوجه به اختیارات وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا، افغانستان را از فهرست متحدین مهم غیرعضو ناتو خارج کرده است.

پیشتر جو بایدن دموکرات در نامه به گنگره از قصد دولت آمریکا برای خارج کردن افغانستان از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خبر داد.

در نامه رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «مطابق با بخش ۵۱۷ قانون کمک‌های خارجی ۱۹۶۱...من اخطار خود را مبنی بر لغو تعیین افغانستان به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو ارائه می‌کنم».

آمریکا که در سال ۲۰۰۱ یک جنگ اشغالگرانه علیه افغانستان به راه انداخت، در سال ۲۰۱۲ افغانستان را به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو شناخت.

کشورهایی که نام آن‌ها در فهرست متحد مهم غیر عضو در ناتو آمریکا باشد، می‌توانند جنگ‌افزار و فناوری‌هایی از این کشور بخرند که فروش آن‌ها به کشورهای غیرعضو در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ممنوع است.

آمریکا در حالی افغانستان را از فهرست متحدان مهم خود خارج کرده که مقامات طالبان بارها طی ماه‌های اخیر از مواضع آمریکا انتقاد کرده‌اند و همچنین از آمریکا آزادی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را خواستار شده‌اند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->