واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

آلودگی هوا نفس مدارس را گرفت

  • کد خبر: ۱۲۹۰۰
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
آلودگی هوا نفس مدارس را گرفت
آلودگی هوا این روز‌ها نفس مدارس شهر تهران را به شماره انداخته است و هزینه هنگفتی به دستگاه تعلیم و تربیت وارد می‌کند؛ در این راستا باید آموزش‌های مجازی، الکترونیکی، آنلاین و آفلاین در برنامه‌ریزی مسؤولان راه پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ دانش‌آموزان اول مهر، سال تحصیلی ۹۹ ـ ۱۳۹۸ را آغاز کردند و امروز نود و سومین روز از سال تحصیلی می‌گذرد؛ در این مدت چقدر دانش‌آموز سر کلاس درس حضور داشتند؟

در ماه مهر، دانش‌آموزان ۸ روز پنج‌شنبه و جمعه و یک روز تعطیلی رسمی داشتند؛ در ماه آبان نیز محصلان ۹ روز پنج‌شنبه و جمعه و ۳ روز تعطیلی داشتند و همچنین در ماه آذر نیز دانش‌آموزان ۹ روز پنج‌شنبه و جمعه داشتند که مجموع این تعطیلات ۳۰ روز می‌شود.

مدارس تا امروز ۱۲ روز هم تعطیلات به دلیل بارش برف، برودت هوا و آلودگی هوا داشتند که ۴۲ روز تعطیلی را شامل می‌شود؛ حالا اگر این عدد را از ۹۳ کم کنیم، عدد ۵۱ باقی می‌ماند؛ به عبارت دیگر دانش‌آموزان فقط تا امروز ۵۱ روز درس خوانده‌اند و هنوز هم فرصت جبران روز‌های تعطیل فراهم نشده است.

مادر یک دانش‌آموز کلاس نهمی به خبرنگار فارس گفت: فرزندم واقعا امسال هیچ درسی نخوانده است و این موضوع خیلی نگران کننده است؛ ضمن اینکه مدارس هم در این مدت هیچ برنامه‌ای نداشتند.

وی ادامه داد: گفته شده است که امتحانات هماهنگ استانی از ۷ دی آغاز می‌شود، اما بچه مگر چقدر درس خواندند و اصلا برنامه امتحانی را هم نمی‌دانند.

مادر یک دانش‌آموز کلاس ششمی نیز اظهار کرد: این تعطیلات، ریتم خواب و بیداری فرزندم را به هم ریخته است و پشتش برای درس خواندن سرد شده است.

وی افزود: البته در تعطیلات قبلی به بچه‌ها تکلیفی نمی‌دادند، اما در این تعطیلی اخیر، معلم فرزندم یک تکلیف بلندبالا داده است و وقتی خانواده‌ها گلایه کردند که به مسافرت رفته‌اند، گفت که اجباری نیست.

این مادر تصریح کرد: به نظرم اگر بچه‌ها مدرسه بروند، بهتر است که در خانه باشند؛ بچه‌ها با سرویس به مدرسه می‌روند و اگر در کلاس درس باشند، فکر نمی‌کنم مشکلی پیش آید؛ چرا که بچه‌ها در خانه حوصله‌شان سر می‌رود و مدام بهانه‌گیری می‌کنند و برنامه خانواده‌ها را نیز به هم می‌ریزند.

اما چقدر در این تعطیلات مدارس، به آموزش و پرورش زیان وارد می‌شود؛ علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در آبان سال ۹۳ درباره هزینه تعطیلی مدارس گفت: «هر یک روز آموزشی هزینه‌ای معادل ۱۲۰ میلیارد تومان برای دولت در پی خواهد داشت و با توجه به همین هزینه‌ها دلیلی برای تعطیلی وجود ندارد».

خسرو ساکی مدیرکل وقت آموزش و پرورش البرز دی سال ۹۵ با بیان اینکه آلودگی هوا سبب کاهش توانمندی‌های دانش‌آموزان در فرایند یادگیری می‌شود، گفت: «هر روز تعطیلی مدارس در دوره ابتدایی برای استان البرز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه مستقیم دارد».

ساکی همچنین افزود: «وقتی یک جلسه کلاس درس را تعطیل می‌کنیم معلم باید در جلسه بعدی مطلب را به صورت فشرده تدریس کند و این سبب افت آموزشی دانش‌آموزان می‌شود».

علیرضا کاظمی، مدیرکل وقت آموزش و پرورش خراسان رضوی آذر ۹۶ گفت: «در هر روز تعطیلی مدارس نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان به آموزش کشور در شهر مشهد فقط خسارت وارد می‌شود و این را با عدد و رقم محاسبه می‌کنیم و باید مقابل تعطیلی مدارس حساس باشیم و برعکس، مردم و رسانه‌ها باید از آموزش و پرورش در مقابل تعطیلی مدارس مطالبه کنند که چرا به راحتی تعطیل کردید و حساسیت به خرج ندادید؟».

این ارقام میلیاردی برای چند سال پیش است؛ حالا اگر این عدد‌ها را به قیمت امروز محاسبه کنید، می‌بینید رقم سنگینی می‌شود! رقمی که جبران آن برای آموزش و پرورش آسان به نظر نمی‌رسد.

جدا از هزینه مالی، تعطیلات هزینه آموزشی نیز به دستگاه تعلیم و تربیت وارد می‌کند؛ محمدجواد محسنی نیا پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش و کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، زمان آموزش در پایه‌های مختلف تحصیلی در کشور را نیز اعلام کرد و گفت: دانش‌آموزان دوره ابتدایی ۸۵۰ ساعت، متوسطه اول ۱۰۲۰ ساعت، متوسطه نظری ۱۱۹۰ ساعت و متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۱۳۶۰ ساعت آموزش را دریافت می‌کنند.

وی افزود: زمان قابل پیش‌بینی در ۹ ماه سال تحصیلی باید ۱۹۲.۵ ساعت و ۳۸.۵ هفته باشد. این زمان را شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرده است. بر اساس این مصوبه یک سال تحصیلی از ابتدای مهر شروع می‌شود و تا پایان سال تحصیلی ادامه می‌یابد، اما زمان آموزش به دلایل مختلف از جمله امتحانات میان ترم و امتحانات پایانی کاهش می‌یابد. همچنین ۱۳ تا ۱۵ روز تعطیلات نوروزی داریم. تعطیلات رسمی در طول سال تحصیلی نیز حدود ۱۵ روز است. تعطیلی‌هایی در طول سال تحصیلی به دلایل مختلف از جمله بارش برف یا آلودگی هوا را نیز می‌توان به طور میانگین ۱۰ روز درنظر گرفت. در واقع از ۱۷۰ روز زمان آموزش، ۷۰ روز آن از دست می‌رود.

این کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه این مطلب که می‌گویند آموزش رسمی در ایران ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است به هیچ عنوان صحیح نیست عنوان کرد: زمان آموزش در ایران ۱۱ هزار و ۷۳۰ ساعت است و ۴۸۹۰ ساعت تفاوت بین زمان واقعی آموزش با زمان رسمی آموزش داریم و ۴۲ درصد زمان را اتلاف می‌کنیم.

وی افزود: دولت به طور متوسط ۲.۵ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز ابتدایی، ۳.۵ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز متوسطه اول، پنج میلیون تومان برای هر دانش‌آموز دوره متوسط نظری و پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر دانش‌آموز شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش هزینه می‌کند؛ به عبارتی به ازای هر نفر ساعت دانش‌آموز ابتدایی ۲۹۰۰ تومان، دانش‌آموز متوسط اول ۳۴۰۰ تومان، دانش‌آموز متوسطه دوم ۴۲۰۰ تومان و دانش‌آموز فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۴۱۰۰ تومان هزینه می‌کند.

این کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه هزینه نفر- ساعت اتلاف شده در دوره ابتدایی ۷۹۴۰ میلیارد تومان، متوسطه اول ۳۴۰۰ میلیارد تومان، متوسط دوم ۳۱۵۴ میلیارد تومان است گفت: در مجموع ۱۵هزار میلیارد تومان اتلاف منابع داریم.

آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است که برای دانش‌آموزان برنامه جبرانی دارد؛ عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره برگزاری امتحانات در روز‌های تعطیلی به دلیل آلودگی هوا اظهار داشت: امتحان ۱۱۰۰ نفر از داوطلبین امتحانات نهایی پایان‌دوره متوسطه که به صورت سراسری است، برگزار شده است.

وی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در شهر تهران داریم که این تعداد براساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا تعطیل شدند، ولی امتحانات ۱۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان که در خرداد و شهریور نتوانستند نمره قبولی برای دیپلم دریافت کنند، امروز برگزار شده تا یک فرصت دیگری به آن‌ها داده شود.

فولادوند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای جبران درسی دانش‌آموزان با توجه به تعطیلی مدارس دارید، گفت: فعلا هنوز وضعیت تداوم تعطیلی‌ها را نمی‌دانیم، ولی برنامه‌هایی برای جبران این تعطیلی‌ها قطعاً مدنظر داریم.

آلودگی هوا این روز‌ها نفس مدارس شهر تهران را به شماره انداخته است و هزینه هنگفتی هر روز تعطیلی به دستگاه تعلیم و تربیت وارد می‌کند؛ در این راستا باید در این خصوص فکری کرد و آموزش‌های مجازی، الکترونیکی، آنلاین و آفلاین در برنامه‌ریزی مسؤولان راه پیدا کند.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->