قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود
سرخط خبرها

فرایند بررسی برنامه میان‌مدت ششم در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شد

  • کد خبر: ۱۲۹۳۸۳
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
فرایند بررسی برنامه میان‌مدت ششم در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شد
جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد با دستورکار بررسی برنامه میان‌مدت چهارساله با حضور شهردار مشهد و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تدوین برنامه میان‌مدت ۱۴۰۴-۱۴۰۱ شهرداری مشهد پس از بررسی‌های کارشناسان و با رویکرد تحقق اهداف و نظرات ابلاغی نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد و همچنین برنامه تحولی دولت به پایان رسید و به‌تازگی این برنامه که خط و مشی اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم را مشخص می‌کند، برای چکش‌کاری نهایی به شورای اسلامی شهر مشهد تقدیم شد تا اعضای پارلمان شهری در کمیسیون‌های تخصصی باید‌ها و نباید‌های این برنامه مهم شهری را بررسی کنند. در همین راستا جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد با دستورکار بررسی برنامه میان‌مدت چهارساله با حضور شهردار مشهد و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.

برنامه میان‌مدت شهرداری، منطبق با سیاست‌های شورای شهر و دولت

شهردار مشهد در این جلسه گفت: در برنامه میان‌مدت مدیریت شهری، علاوه‌بر نظرات ابلاغی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، سعی کرده‌ایم که به برنامه تحول دولت هم نگاه داشته باشیم و امیدواریم در سریع‌ترین زمان به تصویب برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدعبد‌ا... ارجائی، با بیان اینکه مدیریت شهری طی پنج‌ماه پیش رو، روز‌های پرفشاری از نظر فعالیت‌های بودجه‌ای و برنامه‌ای خواهد داشت، افزود: از‌جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اصلاح بودجه سال‌۱۴۰۱، تدوین بودجه سال‌۱۴۰۲، بررسی و تصویب برنامه میان‌مدت شهرداری و تفریغ بودجه اشاره کرد.

وی با درخواست از شورای شهر برای ارائه بودجه سال آینده تا پایان امسال افزود: یکی از محور‌های شاخص در تهیه و تدوین برنامه میان‌مدت، سیاست‌های محوری ابلاغی اعضای شورای شهر به نامزد‌های تصدی سمت شهردار مشهد بوده و بسته سیاستی شورای اسلامی شهر نیز که تیرماه امسال به شهرداری ابلاغ شد، در این برنامه لحاظ شده است.

ارجائی با اشاره‌به اینکه ظرفیت کارشناسان خوش‌فهم و باانگیزه بدنه شهرداری نیز در تهیه و تدوین این برنامه بسیار کمک‌‎کننده بوده است، گفت: امیدواریم این برنامه در سریع‌ترین زمان ممکن در شورای شهر نیز بررسی شود و به تصویب برسد تا به‌عنوان دستورالعمل قانونی شهرداری ملاک عمل قرار گیرد. شهردار مشهد بیان کرد: در سال نخست فعالیت مدیریت شهری در دوره ششم، علاوه‌بر سیاست‌های اجرایی بودجه ابلاغی ابتدای دوره، ۱۸‌چرخش تحول‌آفرین و ۱۹‌محور اصلی برگرفته از دیدگاه‌های اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را مدنظر قرار دادیم؛ امیدواریم مجموعه برنامه میان‌مدت ارائه شده مورد قبول قرار گیرد.

برنامه عملیاتی شهرداری ظرف یک ماه بررسی می‌شود

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: پس‌از ارائه همه مستندات مورد‌نیاز به کمیسیون‌های تخصصی و کارگروه‌ها، برنامه عملیاتی میان‌مدت شهرداری مشهد، حداکثر ظرف مدت یک ماه بررسی شده و نظریه‌های اصلاحی یا پیشنهادی به کمیسیون تلفیق شورای شهر ارائه می‌شود.

سیدابراهیم‌علیزاده با بیان اینکه در برنامه عملیاتی میان‌مدت شهرداری همه خواسته‌ها و نیاز‌های ذی‌‎نفعان، در تعامل و مشارکت با آن‌ها احصا و شناسایی شده است، افزود: کمیسیون‌های تخصصی، کارگروه‌ها و شهرداری مشهد باید در زمان بررسی برنامه عملیاتی، برای اصلاح و به‌روزرسانی بخش مالی و منابع برنامه، با توجه‌به تغییرات نرخ ارز و تورم و‌... اقدام کنند.
وی تصریح کرد: با‌توجه‌به مسئله‌محور شدن برنامه پیشنهادی، مقرر شد همه سطوح برنامه عملیاتی، به نحوی تدوین و طراحی شود که در پایان، مسائل مهم و کلیدی شناسایی‌شده مدیریت شهری به روش حل مسئله برطرف و اهداف برنامه محقق شود.

برنامه عملیاتی باید ۵ ساله تدوین شود

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی ادوار مختلف شورای اسلامی شهر، تدوین برنامه عملیاتی چهارساله بوده است؛ زیرا موجب می‌شود یک سال ابتدایی شورا‌ها به‌دلیل بی‌برنامگی از دست برود؛ با تدوین برنامه پنج‌ساله، دوره هفتم شورای شهر، زیردستی برای فعالیت‌ها و وقت لازم برای تدوین برنامه عملیاتی دوره خود را خواهد داشت.

حسین‌حسامی با انتقاد از تأخیر در تقدیم این برنامه به شورای شهر بیان کرد: امیدواریم با وجود تأخیر در زمان و مهلت قانونی ارائه تفریغ بودجه سال‌۱۴۰۰ هرچه زودتر تفریغ بودجه به شورای شهر ارائه شود؛ زیرا اولویت ما، ابتدا بررسی برنامه عملیاتی و سپس تفریغ ۱۴۰۰ است؛ اصلاح بودجه سال‌۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی برای بودجه سال‌۱۴۰۲، پس از این موارد خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه موارد مهم و حیاتی که مدیریت شهری با آن‌ها مواجه است، باید در برنامه میان‌مدت خودنمایی کند، افزود: در این شهر، معضلات و مشکلاتی، چون ترافیک داریم؛ برنامه عملیاتی باید شبکه مسائل شهری را به‌صورت مسئله‌محور دنبال کند. حسامی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از برنامه‌ریزی غلتان در‌راستای جهت‌گیری سیاست‌های کلی، گفت: الگوبرداری از سایر شهر‌های توسعه‌یافته و کلان‌شهر‌های فعال در این حوزه و لحاظ‌کردن اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله در برنامه میان‌مدت نیز بسیار مهم است؛ باید مشخص کنیم که تدوین برنامه و فعالیت‌ها به طور عملیاتی براساس وظیفه‌محوری است یا مسئله‌محوری.

برنامه‌ای مسئله‌محور، تعاملی و پویا

عضو کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: برنامه عملیاتی شهرداری مشهد، برنامه‌ای مسئله‌محور، غلتان، تعاملی و پویاست که پس از تأیید و تصویب در شورای شهر، ملاک عمل قانونی شهرداری قرار خواهد گرفت. حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: اگر به‌دنبال ارتقای کارایی و اثربخشی فعالیت‌ها هستیم، باید براساس چارچوب مشخص و در قالب برنامه مدون و کارشناسی‌شده گام برداریم. وی از بررسی این برنامه پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر، به‌منظور اعمال نظرات و پیشنهاد‌ها و اصلاحات احتمالی خبر داد و تصریح کرد: بررسی این برنامه در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر دو تا سه هفته به طول خواهد انجامید و روند بررسی این موضوع را پیوسته و به‌طور مستمر به اطلاع عموم مردم و مجاوران بارگاه منور رضوی خواهیم رساند.

شناسایی ۲ هزار مسئله در برنامه میان‌مدت

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز بیان کرد: پیوسته تأکید کرده‌ایم که برنامه عملیاتی باید مسئله‌محور باشد؛ بسیار خرسندیم که این رویکرد پیاده‌سازی و ۲‌هزار و ۲۲ مسئله شناسایی شده است. حمید ضمیری افزود: براساس گزارش‌های ارائه‌شده، فاز مقدماتی این برنامه مبتنی‌بر نوآوری، خلاقیت، همه‌جانبه‌گرایی بوده و به‌صورت تعاملی و مشارکتی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه توجه به طرح‌های تفصیلی، پویایی و انعطاف در برنامه، از ویژگی‌های خوب برنامه عملیاتی پیشنهادی است، گفت: یکی از نکته‌های بسیار مهم و حائز اهمیت در تدوین برنامه، توجه به خروجی‌هاست. باید بدانیم که در این فرایند باید به کجا برسیم و چه اهدافی را دنبال می‌کنیم. وی تصریح کرد: در پایان زمان‌بندی برنامه عملیاتی باید مشخص شود که چند مورد از این مسائل حل‌و‌فصل شده، جایگاه قبل ما کجا بوده است و امروز کجا قرار گرفته‌ایم؛ کلان‌پروژه‌های شهری چیست و روند اجرایی آن‌ها چگونه خواهد بود.

تناسب اختیارات و وظایف مدیران شهری

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: متأسفانه در برخی سازمان‌ها مدیران اختیار کافی ندارند؛ برنامه‌ای تهیه و تدوین می‌شود، ولی مدیرعامل یک سازمان در کوچک‌ترین موضوعات که جزو شرح وظایفش است، اختیار ندارد و برنامه عملیاتی باید به معنای واقعی، خود را در چنین مواقعی نشان دهد. هاشم دائمی افزود: خوشبختانه هم‌اکنون وضعیت مالی شهرداری بهبود یافته است و امیدواریم در سال دوم، شاهد جبران این نقیصه، یعنی تحقق‌نیافتن برخی برنامه‌ها باشیم؛ یکی از نکات حائز اهمیت برای امسال، تمرکز ویژه بر شعار‌های اصلی و اساسی است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری نیازمند برنامه‌ای عملیاتی و قابل تحقق است؛ برنامه تدوینی باید کیفیت خدمات را ارتقا بخشد و دستاورد‌ها و خروجی‌های آن برای مردم ملموس و مشهود باشد. دائمی با اشاره به شعار «مشهدالرضا (ع)؛ جهان‌شهر برکت و کرامت»، بیان کرد: این شعار، شعار اساسی شورای ششم بوده است؛ بنابر‌این در حوزه دیپلماسی شهری باید برنامه جدی و عملیاتی داشته باشیم؛ برنامه شهرداری در حوزه خواهرخواندگی چیست؟ چه برنامه عملیاتی ویژه‌ای در موضوع دهکده ارتباطات جهانی و ارتباطات مؤثر با شهر‌های جهانی داریم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->