سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشد الشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم
سرخط خبرها

نکاتی درباره نخستین موشک بالستیک ترکیه

  • کد خبر: ۱۳۱۷۲۷
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
نکاتی درباره نخستین موشک بالستیک ترکیه
ترکیه به دلایل شرایط سیاسی منطقه‌ای اولین موشک بالستیک خود را به صورت غیررسمی رونمایی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اواخر مهرماه فیلمی از تست موشک بالستیک کوتاه برد ترکیه با نام "تایفون" منتشر شد.

برد این موشک ۵۶۱ کیلومتر ذکر شده که در ۴۵۶ ثانیه به این مسافت رسیده است. این موشکل زمین به زمین قابلیت شلیک از پرتاب کننده سیار را دارد.

این موشک توسط شرکت Roketsan تولید شده که متعلق به نیرو‌های مسلح ترکیه است و از سال ۱۹۸۸ بنیانگذاری شد تا مشکلات ترکیه در زمینه تولید راکت و موشک را مرتفع کند.

این موشک با افزایش تنش‌ها در اژه با یونان و بدنبال تسلیح جزایر یونانی آزمایش شده، اما بصورت رسمی هنوز رونمایی نشده است.  

در همین خصوص، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بدون اشاره به یونان، اعلام کرد که این آزمایش حاوی پیامی برای یک طرف خاص بوده است.

گفته شده که تکنولوژی ساخت موشک کاملاً بومی است. از آن جهت گفته شده این موشک بومی است که اگر مشخص شود تکنولوژی وارداتی بوده با معاهده"رژیم کنترل فناوری موشکی" (MTCR) که در سال ۱۹۸۷ شکل گرفته و ترکیه در سال ۱۹۹۷ به آن پیوسته در تناقض است، زیرا در آن معاهده، صادرات تکنولوژی موشکی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و سر جنگی ۵۰۰ کیلوگرم ممنوع است.

این معاهده در حال حاضر ۳۵ عضو دارد و مقر آن در پاریس فرانسه است.

برخی کارشناسان نظامی ترکیه‌ای تصور می‌کنند که احتمالاً یک واحد (به چه تعداد مشخص نیست) از این موشک در سال آینده به ارتش ترکیه تحویل شود، اما برای تولید انبوه نیاز به ۲ تا ۳ سال زمان است.

دوربرد‌ترین موشک ترکیه تاکنون "بورا" بوده که ۲۸۰ کیلومتر برد دارد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->