تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد
سرخط خبرها

خراسان رضوی بیش از ۵ هزار دانش آموز دارای معلولیت دارد

  • کد خبر: ۱۳۳۱۵۸
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
خراسان رضوی بیش از ۵ هزار دانش آموز دارای معلولیت دارد
معاونت امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۲۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سن ۶ تا ۱۸ سال قرار دارند که از این تعداد ۵۰۵۵ نفر از آن‌ها دانش‌آموز هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا علیزاده رضایی ضمن تأکید بر اینکه انتظار می‌رود نهادهای مختلف به مناسبت روز دانش‌آموز نیم‌نگاهی نیز به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان دارای معلولیت بیندازند، گفت: دانش‌آموزان دارای معلولیت با محرومیت‌ها و محدودیت‌های متعددی مواجه هستند که تحصیل را برای آن‌ها بسیار دشوار می‌سازد و در برخی موارد باعث بازماندگی آن‌ها از تحصیل می‌شود.

وی درخصوص برخی از مشکلاتی که این دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، گفت: نگرش‌های منفی موجود در جامعه نسبت به معلولان و حتی خانواده‌ها یکی از آزاردهنده‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات افراد دارای معلولیت است، بدین‌صورت که گاهی خانواده از کودک خود قطع امید می‌کند مثلا گمان می‌کند که فرزند او که دارای معلولیت جسمی است، هیچ آینده‌ای نخواهد داشت. گاهی نیز کودک در مدرسه مورد تمسخر و استهزای هم‌کلاسی‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد‌به‌نفس خود را از دست می‌دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: نبود امکانات و مناسب‌سازی‌نشدن محیط در برخی مدارس دسترس‌پذیری را برای افراد دارای معلولیت دشوار می‌سازد. مشکلات رفت‌وآمد مخصوصا به‌دلیل محدودبودن مدارس استثنایی یکی‌دیگر از مشکلات این افراد است، زیرا فقط مراکز شهرستان‌ها دارای مدارس استثنائی هستند. این مشکل برای دانش‌آموزان روستایی دارای معلولیت از مهم‌ترین دلایل بازماندگی آن‌ها از تحصیل است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود همه ارگان‌ها به‌منظور حمایت از معلولان پای کار بیایند، گفت: طرح تلفیق دانش‌آموزان دارای معلولیت در کنار دیگر دانش‌آموزان، بدین‌صورت که حداقل دانش‌آموزانی که شدت معلولیت آن‌ها کمتر است، در مدرسه کنار دانش‌آموزان سالم قرار بگیرند، افزایش امکانات آموزشی برای این افراد، مناسب‌سازی حمل‌و نقل عمومی از طریق ارگان‌های مجری مانند ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و شهرداری‌ها به‌طوری‌که برای این افراد قابل استفاده باشد و... بخشی از اقداماتی است که در راستای حمایت از دانش‌آموزان دارای معلولیت از سایر نهادها انتظار می‌رود.

علیزاده درخصوص خدمات بهزیستی به دانش‌آموزان دارای معلولیت گفت: پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی، کمک‌هزینه رفت‌وآمد در کنار پرداخت مستمری، لوازم توانبخشی، کمک‌هزینه‌های توان‌پزشکی و درمان از مجموعه خدمات قابل ارائه به دانش‌آموزان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی است که با هدف کمک به اقتصاد خانواده‌های نیازمند ارائه می‌شود. با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و تورم حاکم، خدمات ارائه‌شده توسط معاونت توانبخشی عموما جوابگوی نیازهای معلولان نبیست. بنابراین حوزه مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز با توزیع سالیانه بیش از سه هزار کوله‌پشتی و بسته لوازم‌تحریر در مناطق محروم مکمل خدمات این حوزه است. 

وی افزود: یکی از اقداماتی که به منظور بهبود شرایطِ محیط تحصیل برای این دانش‌آموزان انجام می‌شود، پیگیری و نظارت بر رعایت استاندارهای مناسب‌سازی مدارس نوساز با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس است که بازدیدهای دوره‌ای آن توسط بهزیستی انجام می‌شود. به‌همین منظور گزارش‌هایی در جلسات ستاد مناسب‌سازی استان که برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز در این جلسات حضور دارند، ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مددکاران و تسهیلگران در تلاش‌اند که دانش‌آموزان دارای معلولیت بازمانده از تحصیل را شناسایی کنند، گفت: شناسایی کودکان دارای معلولیت بازمانده از تحصیل از طریق مددکاران و تسهیلگران cbr انجام می‌گیرد. این دانش‌آموزان به آموزش و پرورش نیز معرفی می‌شوند و از طریق پیگیری و همکاری بهزیستی و آموزش‌وپرورش تلاش می‌شود که این دانش‌آموزان به مدرسه بروند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌‎ها و نمایشگاه‌های متنوع در ایام مختلف یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این حوزه است. به‌عنوان نمونه در سال‌جاری جشنواره مشق همدلی یکی از این اقدامات است که از عموم مردم خواسته شد کلیپ‌هایی با موضوع معلولیت خصوصا در میان دانش‌آموزان تهیه کنند تا از این طریق جامعه را نسبت به این موضوع حساس کنیم. پس از داوری این کلیپ‌ها و انتخاب برگزیدگان هدایایی نیز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->