قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | پیکاپ فوتون ۶۰ میلیون تومان ریزش کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | ری‌را از یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان گذشت قیمت سکه پارسیان امروز چقدر است؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) + جدول احتمال افزایش سن ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم؛ منتظر رأی شورای عالی انقلاب فرهنگی خراسان رضوی، قطب تأمین تخم مرغ کشور | تولید روزانه ۴۶۰ تن و مازاد ۴۰ درصدی برای صادرات گوشت گوساله در مشهد باز هم گران شد | سینه مرغ از ۲۰۰ هزار تومان فراتر رفت (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) خراسان رضوی مجوز استخدام ۵۵۰ نیروی جدید را دریافت کرد | طی ۲ ماه آینده برای نیرو‌های شرکتی تصمیم‌گیری می‌شود قیمت انواع سکه در طرح پیش‌فروش در مرکز مبادله چقدر است؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌فروش سکه با استقبال بی‌سابقه؛ سامانه دچار اختلال شد | تمدید مهلت ثبت سفارش تا فردا (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: تعاونی‌های استان باید توان رقابت واقعی با بخش خصوصی را پیدا کنند پیش‌بینی برداشت ۹۵ هزار تنی گوجه‌فرنگی در مشهد رشد شارپی بورس با صعود ۵۲ هزار واحدی شاخص کل | بورس کانال ۲.۶ میلیونی را پس گرفت (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) رکورد تاریخی قیمت طلا‌ی جهانی شکسته شد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) آیا نیرو‌های زیر دیپلم در طرح ساماندهی تبدیل وضعیت می‌شوند؟ افزایش تردد تجاری از مرز لطف‌آباد خراسان رضوی با ترکمنستان طی ۵ ماه نخست سال جاری قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش قیمت سکه با موتور اونس جهانی فردا (۱۸ شهریور) قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام می‌شود اعتراض ۴.۸ درصد یارانه بگیران حذف شده ثبت‌نام نمایشگاه پاییزه ۱۴۰۴ در مشهد آغاز شد نوسان محدود دلار در مشهد | دلار نقدی تهران در کانال بالاتر (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) شورای عالی کار برای بازنگری دستمزد درخواست برگزاری جلسه فوری کرد قیمت طلا در مشهد رشد کرد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) افزایش ۱۰ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌های خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۴ شروع پیش‌فروش سکه از امروز (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | امکان فروش دوباره به بانک مرکزی قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | کدو و بادمجان چند؟ دسته‌چک از امروز با شرایط جدید صادر می‌شود (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) + جزئیات عرضه سه محصول ایران‌خودرو در بورس کالا قطعی شد (۱۷شهریور۱۴۰۴) + جزییات آغاز پرداخت وام ۵۰۰ میلیونی قرض‌الحسنه از شنبه آینده (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) + شرایط رئیس گروه هماهنگی امور تولیدی و اشتغال استانداری خراسان رضوی: سیاست گذاران از شناورسازی کامل نرخ ارز هراس دارند
سرخط خبرها

مسیر اصلاح بودجه ایران

  • کد خبر: ۱۳۴۹۵
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
مسیر اصلاح بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
این روز‌ها به‌ویژه به دلیل در پیش بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، انتقاد‌ها از لایحه بودجه پیشنهادی مجلس شدت بیشتری پیدا کرده است و البته به دلیل تحریم‌ها و تأثیر آن بر سطح درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت ایران، این گزاره مطرح می‌شود که بودجه سال آینده شکننده و از حیث منابع دچار تزلزل جدی است. از سوی دیگر انتظار برای اصلاح ساختار بودجه کشور به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شده است و منتقدان بر این باورند که بودجه سال آینده به‌معنای درست و کارشناسی اصلاح نشده و متناسب با شرایط حاکم بر فضای کلی اقتصادی کشور تنظیم نشده است. واقعیت این است که منابع بودجه سال آینده دچار پدیده بیش‌برآوردی است و تحقق منابع پیش‌بینی‌شده محل تردید جدی است، اما سؤال اینجاست که مسیر اصلاح بودجه سالانه ایران کدام است و آیا با در نظر گرفتن ساختار فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های داخلی و تهدید‌های بیرونی می‌توان بودجه را اصلاح کرد؟ روشن است که اشکالات و چالش‌های ساختاری بودجه به‌عنوان سند دخل‌وخرج سالانه دولت در مقام نماد حاکمیت ملی، معلول الگو و ساختار کنونی اقتصاد ایران و منعکس‌کننده درد‌ها و بیماری‌های اقتصاد است و صرف جرح و تعدیل منابع و مصارف بودجه بدون اصلاح ساختار اقتصادی کشور نمی‌تواند انتظارات را محقق سازد. از سوی دیگر یکی از گزاره‌های مطرح قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی است و داعیه دولت نیز همین است که بودجه سال آینده از حیث مصارف جاری به درآمد‌های نفتی وابستگی ندارد و درآمد‌های پیش‌بینی‌شده شامل درآمد‌های ناشی از فروش نفت، فراورده‌ها و میعانات گازی می‌شود و سهم چندانی از این منابع نصیب دولت نمی‌شود. منتقدان، اما این ادعای دولت را نمی‌پذیرند و معتقدند که دولت نتوانسته یا نخواسته که سند دخل و خرج سالانه را جراحی کند و پیشنهاد‌هایی را برای جایگزینی منابع ریالی به‌جای منابع ارزی ناشی از صادرات نفت مطرح کرده‌اند و حتی خواستار کاهش هزینه‌های جاری دولت شده‌اند.
همان‌طور که منابع بودجه سال آینده شکننده و متزلزل نشان می‌دهد، پیشنهاد‌های مطرح‌شده برای اصلاح ساختار بودجه هم شکننده و ناپایدار به نظر می‌رسد و گاه این ذهنیت را تقویت می‌کند که به دلیل نزدیک بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، ترکیب منابع جدید شناسایی‌شده ازجمله وضع مالیات بر عایدی سرمایه نظیر مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی یا مالیات‌ستانی از سپرده‌های کلان و تراکنش‌های بانکی و نظایر آن بیشتر ماهیت جلب نظر رأی‌دهندگان را دارد و این پیشنهاد‌ها در مقام اجرا محقق نخواهد شد و اصرار بر افزایش درآمد‌های مالیاتی در شرایط رکود سنگین اقتصادی توأم با تورم فقط باعث تضعیف طرف عرضه اقتصاد خواهد شد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و ثروت‌آوری و ایجاد رشد و اشتغال‌زایی را به تحلیل می‌برد.
برای اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید تصویر درستی از درد‌ها و مشکلات حاکم بر ساختار هزینه و درآمد‌ها در دست داشت و از این منظر، اسکن دقیق اسکلت بودجه یک ضرورت است و بر اساس تصویری که به دست خواهد آمد، می‌توان نسخه‌ای را برای درمان بودجه پیچید. معمای پیچیده این است که برخی از چالش‌های ساختاری بودجه ناشی از چالش‌های اقتصادی است و از این منظر مسیر اصلاح بودجه را باید در بازطراحی ساختار اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. برای همین تعیین اهداف کلان نظیر الزامات ایجاد رشد پایدار اقتصادی، افزایش نرخ بهره‌وری، تحکیم منابع درآمدی و افزایش واقع‌بینانه پایه‌های جدید مالیاتی از طریق کاهش فراگیر سطح معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی یک ضرورت ملی است. در غیر این صورت بالا و پایین کردن ارقام و جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و پیش‌بینی افزایش منابع و کاهش هزینه‌های دولت بدون تغییر دامنه حضور و ظهور دولت در اقتصاد به نتیجه مطلوب نخواهد انجامید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->