برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

آزمون شناخت و معرفت

  • کد خبر: ۱۳۶۳۸۶
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
آزمون شناخت و معرفت
چه زیبا فرمود امام علی (ع) که بین حق و باطل فقط چهار انگشت فاصله است و با حرکت دستشان، بین چشم و گوش را به اطرافیان نشان دادند.

یکی از گمشده‌های بزرگ بشر در طول تاریخ حیات پر‌فراز‌و‌نشیبش، معرفت و شناخت است؛ همان که بدون آن مجهولات بسیاری در زندگی انسان بدون جواب می‌ماند. همان که دشمنی انسان با خیلی چیز‌ها به‌خاطر نرسیدن به آن شکل می‌گیرد.

گمشده‌ای که سالیانی دراز انسان‌ها بر اساس آن آزموده شدند و چه‌ بسیار افرادی که در این آزمون مردود شدند و در آن مسیری که باید قرار می‌گرفتند، قرار نگرفتند و از جرگه انسانیت خارج شدند. چه پیامبرانی که تلاش کردند انسان‌ها با رشد عقلانیت خود معرفت کسب کنند و مسیر درست را بپیمایند و چه دشمنانی که برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود مانع شدند مردم شناخت درستی از صحنه‌های پیرامون خودشان پیدا کنند و با تولید روایت نادرست از حقایق، واقعیت را به‌گونه‌ای دیگر جلوه دادند تا مردم نتوانند حقیقت پیرامونشان را آن‌گونه که هست، ببینند. چه خوش فرمود رسول گرامی اسلام (ص) که پروردگارا اشیا را آن‌گونه که هست، به من بنمایان. چه زیبا فرمود امام علی (ع) که بین حق و باطل فقط چهار انگشت فاصله است و با حرکت دستشان، بین چشم و گوش را به اطرافیان نشان دادند.

امروز تاریخ در حال تکرار‌شدن است و مردم دوباره در بوته آزمایش قرار گرفته‌اند؛ آزمایشی سخت، ولی شیرین و رشد‌افزا در علم و عقل، در بینش و عمق نگاه و دست‌شستن از ظاهر‌نگری. ظاهرنگری که شیطان پس از رانده‌شدن، آن را به‌عنوان دستاویز انحراف بشر راهبرد حرکت اغوا و فریب فرزندان آدم قرار داد. آن‌چنان به تزیین وقایع پیرامونی به نفع خودش می‌پردازد که گویا حقیقت همان است که او می‌گوید و آنچه تو با چشم خود می‌بینی، خطای دید معرفی می‌کند.

جنگ شناختی که او استادش است و از ابتدای خلقت انسان تا روزی که باشد، از این روش دست بر‌نمی‌دارد؛ چون هم کم‌هزینه است و هم عمومیت بیشتری دارد. اگر انسان در شناخت دچار انحراف شد، دیگر نمی‌تواند در مسیر درست‌رسیدن به قله‌های بزرگ پیشرفت و انسانیت و کمال قرار بگیرد، چون شرط لازم پیمودن مسیر، شناخت صحیح از راه و راهنما و مقصد است. آنچه امروز برای ما پدیدار شده و ما را دچار خطای محاسباتی کرده است، همین خطای شناخت و اتکا به داده‌های شیطان در راه پیش‌رو‌ست.

آخر‌الزمان شدت جنگ شناختی بالا می‌گیرد و شیطان برای بازداشتن مردم از توجه به راهنمایی که می‌تواند انسان را از گمراهی نجات دهد و امید‌آفرین است، تمام توان خود را به کار می‌گیرد و با کمک یارانش از جن و‌انس، میدان‌های جدید جنگ شناختی تعریف می‌کند و مانع از شناخت صحیح می‌شود؛ تا‌جایی‌که شما حقیقت را می‌بینید، ولی آن را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنید.

 برای همین روزهاست که امام صادق (ع) دعای معرفت را توصیه فرموده اند: اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک اللهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی. چقدر شناخت امام زمان (عج) در این دوران کوران حوادث ضرورت دارد که رسول اکرم (ص) فرمود: اگر کسی امام زمان خود را نشناسد، با مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

پروردگارا ما را اهل معرفت قرار بده و از جهل برهان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->