تبلیغ دین، فقط یک مأموریت سازمانی نیست؛ روحِ برخاسته از ایمان است که در قالب عمل جلوه میکند. در میانه پیچیدهترین میدانهای شناختی و رسانهای تاریخ اسلام، اگر از تبلیغ، فقط اطلاعرسانی بخواهیم، خنثی و خاموش خواهیم ماند. تبلیغ، در منظومه فکری امام خمینی (ره)، یک کنش ایمانی است، نه یک وظیفه اداری.
آنجا که فرمود: «تبلیغات که همان شناساندن خوبیها و ترسیم بدیهاست، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است» و اگر بخواهیم حقیقت تبلیغ را در یک جمله خلاصه کنیم، باید برگردیم به آیه شریفهای که امام، آن را جوهره حرکت خود و مردم دانست: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ»؛ تبلیغ، قیام است؛ قیامی برای خدا و هر جا از خدا جدا شود، به ابزارِ تحمیل یا تحریف بدل میشود.
در روزگاری که جبهه باطل، با تمام قوای رسانهای و فناوری، دست به جنگ ترکیبی زده است، در هنگامهای که دشمن اسرائیلی، با روایتهای دروغ، ذهن نوجوانان را نشانه رفته، در عصری که حقیقت، بهجای آنکه دیده شود، باید تبیین شود، تبلیغ نهتنها یک عمل اختیاری نیست، بلکه ضروریترین وظیفه ماست.
سازمان تبلیغات اسلامی، فرزند انقلاب است؛ برخاسته از درک ضرورت «حضور در میدان». امروز نیز ما در خراسان رضوی، در پاسخ به این نیاز حیاتی، با تشکیل «ستاد تبلیغات میدانی» دربرابر جنگ شناختی دشمن، در پنج جبهه پیوسته و مکمل به میدان آمدهایم:
۱. جهاد رسانهای و روایتسازی، تا در نبرد روایتها، سکوت نکنیم؛
۲. تولیدمحتوای مؤمنانه و خلاق، برای اتصال قلبها نه فقط ذهنها؛
۳. اعزام مبلغان و راویان حقیقت به عمق میدان مردم برای آنکه تبلیغ، پشت میز نماند؛
۴. پشتیبانی میدانی از نیروهای مردمی و جریانهای هیئتی تا ظرفیتهای خودجوش زنده بمانند؛
۵. راهبری فرهنگی و سازماندهی میدانهای تخصصی نوجوانان و بانوان که ستونهای فردای این نهضتاند.
در میدان نوجوان، ما سخن از هدایت نسلی میگوییم که هر روز هدف تهاجم روایتهای دروغین است. با راهاندازی حلقههای سرود، رسانههای نوجوانانه و پویشهای قرآنی خلاق، میدان را به دست نسل تازهای از روایتگران دین سپردهایم. در میدان بانوان، با محور «روایت مادرانه» تلاش کردهایم تا جایگاه تربیتی زن مسلمان را نه در قالب حرف، بلکه در قالب میدانداری حقیقی بازتعریف کنیم؛ از هیئتهای خانگی تا جلسات تفسیر و تولید محتوای خانگی. در این مسیر، هیئتهای مذهبی، حافظان بیادعای حقیقتاند؛ مردمیترین نهادهای فرهنگی این سرزمین که باید از حالت سنتی و تقلیدی بیرون بیایند و به قرارگاههای تبیین و نور تبدیل شوند.
ما در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بهدرستی درک کردهایم که جهاد تبیین بدون میدان، شعاری بیجان است و میدان نیز بدون مردم، بدون نوآوری، بدون حکمت، به شلوغی بیثمر تبدیل میشود. امروز رسالت ما، نه فقط رساندن پیام، بلکه ساختن بستری برای «قیام لله» در جانهاست. ما وظیفه داریم تبلیغ را از اداره به امت، از فرم به حقیقت و از وظیفه به نَفَس تبدیل کنیم.
اگر امام خمینی (ره) احیاگر بود، اگر گفتار و سلوک ایشان آتش به جانها میانداخت، بهخاطر آن بود که خود، قیام کرده بود. او پیام قیام لله را تبلیغ نکرد؛ خودش آن را زندگی کرد. در مکتب امام، تبلیغ بدون بندگی، بیثمر است و تبلیغات اسلامی، زمانی اسلامی است که از دلِ نیت خالص و عقل مؤمنانه و میدان مجاهدانه برخیزد. ما عهد کردهایم در مسیر تبیین، عقب ننشینیم؛ چراکه هنوز این مردم، اهل قیاماند و هنوز انقلاب، فرزندانی دارد که در دل تاریکیها، مشعل روشن میکنند.