سرخط خبرها

افزایش مشارکت شهروندی در شهر هوشمند

  • کد خبر: ۱۳۶۹۴
  • ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
افزایش مشارکت شهروندی در شهر هوشمند
ابوذر حیدری‌زاده کارشناس مسائل شهری
استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه مدیریت شهری برای جلب مشارکت شهروندان در دنیای کنونی به یک ضرورت تبدیل شده است و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین فقط به مفهوم صرف پیاده‌سازی این فناوری‌ها در شهر‌ها نیست. بلکه مدیریت شهری باید بتواند نقش چند وجهی در توسعه کاربری این فناوری‌ها ایفا کند. نگاهی گذرا به فضای شهری در کشور‌های پیشرفته نشان می‌دهد که مدیریت شهری همواره از راهبران بهره‌برداری از فناوری‌های نوین برای توسعه پایدار بوده است. اکنون نیز که جهان در حال تجربه نسل جدیدی از فناوری‌هاست، بیشترین استفاده از این دسته از فناوری‌ها در فضای شهری و حکمرانی شهری تبلور یافته است.
فناوری‌های نوین از جمله فضای مجازی در زندگی شهری نیز نقش کلیدی ایفا می‌کنند. در زندگی شهری از طریق فضای مجازی، اطلاع‌رسانی‌هایی به مردم و خدمات مختلفی ارائه می‌شود و شهروندان می‌توانند مسائل شهر خود را بررسی و نقش شهروندی خود را ایفا کنند. این‌ها در نتیجه نگاه مثبت به فضای مجازی شکل می‌گیرد. البته برای بهره‌برداری مناسب از هر فناوری، باید فرهنگ‌سازی درباره آن انجام شود تا بتوان نقش مثبت آن را با داشتن معایب مدیریت کرد.
فناوری‌های نوین ارتباطی و فضای مجازی به عنوان بستر مناسب ارتباط دو سویه بین شهروندان و مدیریت شهری معطوف داشته و از آن به عنوان یک ابزار اثربخش در صورت وجود اخلاق و بهره‌ور به آن می‌توان اشاره کرد که با توجه به تحلیل‌های مختلف در این‌باره نظرات بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است.
استفاده از فناوری اطلاعات و داشتن ابزار‌ها و تجهیزات نوین تنها برای هوشمندسازی شهر‌ها کافی نیست بلکه در قدم نخست باید برای رسیدن به این هدف «شهروند هوشمند» پرورش دهیم. آموزش لازم در راستای آمادگی شهروند هوشمند برای پذیرفتن محیط جدید تنها بر عهده یک نهاد نیست و در کنار شهرداری، سازمان‌هایی مانند صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فرهنگ و ارشاد باید در راستای نیل به این هدف شهرداری را یاری رسانند و درباره آموزش همگانی شهروندان اقدامات لازم را انجام دهند. چون مسلح شدن شهر به تجهیزات و فناوری‌های نوین بدون آمادگی افراد آن جامعه برای استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین میسر نمی‌شود و لازم است شهروندان شهرمان دانش و سواد لازم را برای استفاده از ابزار‌ها و تجهیزات این شهر هوشمند داشته باشند.
مدیریت شهری از ابزار‌های نوین برای گرفتن نظر‌های خلاقانه شهروندان کمک بگیرد، خدمات مناسب در فضای مجازی ارائه دهد و نظرات مناسب شهروندان را بگیرد، یک ارتباط مطلوب بین شهروندان و شهرداری‌ها برقرار می‌شود. همچنین شهرداری می‌تواند برخی خدمات خود را از طریق فضای مجازی به شهروندان انتقال دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->