پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی هنیه در استانبول با اردوغان دیدار کرد آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است
سرخط خبرها

هیأتی از طالبان برای بررسی رویداد دایکندی به این ولایت رفت

  • کد خبر: ۱۳۷۳۲۲
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
هیأتی از طالبان برای بررسی رویداد دایکندی به این ولایت رفت
منابع در دایکندی به آمو می گویند که یک هئیت از ریاست عمومی استخبارات طالبان برای بررسی رویداد «سیوک» هیأتی را به این ولایت فرستاده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ منابع خبری می‌گویند که رهبری این هیأت را ملا نجیب‌الله معاون ریاست عمومی استخبارت (اطلاعات) اداره طالبان به عهده دارد.

درباره اعضای این هیأت جزییاتی در دست نیست.

از حادثه سیوک در ولایت چه می‌دانیم؟

طالبان صبح روز پنج‌شنبه، سوم ماه آذر بر خانواده‌های «هاشم خان» و «محمد داد جعفری» در روستای «سیوِکِ شیبر» در مرکز ولایت(استان) دایکندی حمله کردند و در این حمله ۹ عضو این خانواده‌ها جان باخته‌اند و یک زن زخم برداشته‌است.

اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان این رویداد می‌گویند که در میان جان باخته‌گان چهار کودک نیز هستند.

درهمین حال، اعضای خانواده‌ی قربانیان می‌گویند که طالبان شش تن دیگر را با خود برده‌اند و از سرنوشت آنان تاکنون هیچ خبری نیست.

دفتر یونیسف یا «حمایت از کودکان» در افغانستان این حمله را نکوهش کرد و نوشت که چهار کودک در این حمله کشته شدند.

اداره محلی طالبان در دایکندی ابتدا روز جمعه پس از این حمله نخست اعلام کرد که دو قوم دعوای حقوقی داشتند و به دادگاه حاضر نشده بودند، سرانجام طالبان آنان را بازداشت کرده است.

اما یک روز بعد اعلام کرد که طالبان بر افرادی در روستای « سیوک» حمله کردند که با جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود و مولوی مهدی مجاهد از فرماندهان ناراضی طالبان رابطه داشته‌اند.

در خبرنامه‌ی طالبان که در روز شنبه ۵ آذر منتشر شده آمده است: «این افراد به شکل مسلحانه در این اواخر در کوه‌ها فراری بودند و فعالیت‌های «ضد نظام طالبان» انجام می‌دادند و با سر نخ‌های قبلی که ریاست استخبارات دایکندی به دست آورده بود، مشخص شد که این گروه در این مدت با نیروهای جبهه مقاومت و نیروهای مولوی مهدی در بلخاب در ارتباط بوده و از آن‌ها سلاح و کمک دریافت می‌نموده‌اند.»

طالبان گفته بودند که در این عملیات ۹ تن کشته شدند و ۵ تن دیگر بازداشت شده است. همچنین ۱۵ میل جنگ افزار سبک و سنگین نیز به دست آمده است.

این درحالی است که از سرنوشت بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

طالبان همچنان تائید کرده‌اند که در این درگیری یک تن از افراد آنها کشته و دو تن دیگرشان نیز زخمی شده است.

سخنگویان طالبان در پایتخت نیز در واکنش‌های جداگانه کشته شدگان این رویداد را «بغاوت‌گر و باغی» خوانده‌اند.

قتل این افراد واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است.

واکنش‌ها به حادثه دایکندی

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در پیامی این رویداد را جنایت ضد بشری گفته است.

محقق ضمن درخواست برای رسیدگی به این رویداد از سوی مجامع حقوق بشری از کشورهای کمک کننده خواست که «تقویت اداره ظالم طالبان» را متوقف کنند.

محمد کریم خلیلی نیز در پیامی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده است، گفته طالبان در نتیجه «رقابت‌های محلی و انتقام گیری‌های شخصی» بر مردم محل در روستای «سیوک» حمله کرده و جنایت جنگی و ضد بشری مرتکب شده است.

خلیلی نوشته است: «با این قتل عام جمعی زنان و کودکان به کوه‌ها آواره شده‌اند.»

او نیز خواهان بررسی ابعاد این قضیه و رسیدگی به آن از سوی نهادهای حقوق بشری شده است.

سرور دانش نیز حمله طالبان را در دایکندی نکوهش کرد.

دایکندی از ولایت‌های مرکزی افغانستان و از ولایت‌های نسبتا  امن به شمار می‌رود. پس از سقوط افغانستان به دست طالبان هیچ گروه مقاومت و مسلحی در آن اعلام موجودیت نکرده و تاهنوز رسما فعالیت نداشته است.

با این حال، قبل از این نیز از مرکز و شماری از ولسوالی‌های دایکندی گزارش‌هایی مبنی کوچ اجباری و آزار و اذیت باشندگان این ولایت از سوی طالبان منتشر شده است.

منبع: تلویزیون آمو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->