داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در شهر غزنی افغانستان + عکس

  • کد خبر: ۱۴۰۳۸۴
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
نگاهی به مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در شهر غزنی افغانستان + عکس
مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه که به مناره‌های غزنی شهرت دارند، از معروف‌ترین بناهای تاریخی افغانستان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مناره‌های مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در یک کیلومتری شمال شرقی غزنی، در منطقه‌ای بین شهر قدیم غزنی و قریه روضه کنونی موقعیت دارند.

مناره‌هایی که قاعده و تهداب آن‌ها در سیستم انجینیری عصر غزنویان به شکل ستاره هشت‌ضلعی اعمار شده که از آن به‌نام فتح و پیروزی نیز یاد می‌شود.

این مناره‌ها که به‌صورت هشت‌ضلعی ساخته شده‌اند، حدود ۲۰ متر ارتفاع و ۶۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند. برای ساخت این مناره‌ها از خشت استفاده شده است.

شکل ظاهری مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه

نگاهی به مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در شهر غزنی افغانستان + عکس

در داخل مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه زینه‌هایی به‌شکل مارپیچ ساخته شده است که به بالای مناره‌ها راه دارند.

قدمت این مناره‌ها به حدود ۸۰۰ سال می‌رسد که به‌صورت یادگاری تاریخی از دوران سلطان مسعود سوم (۱۰۹۹- ۱۱۱۵) و بهرام‌شاه (۱۱۱۸-۱۱۵۷) برجای مانده‌اند.

نحوه ساخت این مناره‌ها در هنر معماری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد.

سطح این دو برج با الگوهای هندسی منظم تزیین شده و آیه‌های قرآن با موزاییک‌های تراکوتا روی آن نوشته شده است (در یک طرف این مناره‌ها اسمای خداوند (ج) و در سوی دیگر آن نام معماران این بناها به خط کوفی نوشته شده است).

در قاعده این مناره‌ها تزیینات گچ‌بری و نوشته‌های کوفی به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده کانون فرهنگی، ادبی و هنری دوره غزنویان در قرن یازدهم است.

هدف از ساخت مناره‌ها چه بوده است؟

نگاهی به مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در شهر غزنی افغانستان + عکس

مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در مجموع روی سه هدف اعمار می‌شدند. اول اینکه مناره در مسجد اعمار می‌شود که مؤذن در آن اذان می‌دهد. دوم به‌منظور اهداف نظامی که از آن به مشابه محل رصد استفاده می‌شود. مناره‌ها در تأمین امنیت شاهراه‌ها و کاروان‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند. سوم اینکه به‌منظور نشان‌دادن عظمت و قدرت امپراتورها یا پادشاهان ایجاد می‌شدند.

در افغانستان هر سه هدف در اعمار مناره‌ها در نظر گرفته می‌شده است.

نگاهی به مناره‌های مسعود و بهرام‌شاه در شهر غزنی افغانستان + عکس

در طول چهار دهه گذشته که افغانستان درگیر جنگ‌های مختلف بوده، آثار تاریخی و آبده‌های تاریخی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و این سبب شده است این آثار تاریخی تخریب شوند و در معرض آسیب و فروریزی قرار بگیرند.

منبع: تلویزیون آمو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->