ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟
سرخط خبرها

نگاهی به زندگی و آرامگاه سنایی غزنوی در شهر غزنی + فیلم

  • کد خبر: ۱۴۲۲۰۲
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
نگاهی به زندگی و آرامگاه سنایی غزنوی در شهر غزنی + فیلم
سنایی غزنوی بزرگ‌ترین شاعر قصیده‌گو و مثنوی‌سرای زبان پارسی است که در سده‌ پنجم هجری زندگی می‌کرد. آرامگاه او هم‌اکنون در شهر غزنی افغانستان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی» یا حکیم سنایی (۴۷۳–۵۴۵ قمری)، شاعر و عارف پارسی‌زبان از خراسانیان قرون پنجم و ششم هجری بود.

او از بزرگ‌ترین صوفیان و شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌سرای زبان پارسی است که در سده‌ پنجم هجری زندگی کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند که سنایی شاعری است که برای نخستین‌بار عرفان را به‌صورت جدی وارد شعر فارسی کرد، ولی صوفیان پیش از او نیز در اشعار خود مضامین عرفانی را بیان کرده‌اند.

حکیم سنایی در سال ۴۷۳ (قمری) در شهر غزنه (واقع در افغانستان کنونی) دیده به جهان گشود و در سال ۵۴۵ قمری در همان شهر درگذشت.

در دیوان سنایی ابیاتی به چشم می‌خورد که در آن سنایی خود را «حسن» خوانده‌ است. در این بیت سنایی می‌گوید: آرامگاه سنایی غزنوی از شمار آثار باستانی و از اماکن مقدس و دیدنی شهر غزنی به شمار می‌رود.

آن‌گونه که از شعر سنایی بر‌می‌آید، او به تمام دانش‌های زمان خود آگاه و در برخی رشته‌ها، از تبحر ویژه‌ای برخوردار بوده‌ است.

آرامگاه این مرد بزرگ در شمال شهر قدیمی و تاریخی غزنین واقع شده و منطقه‌ای که سنایی در آن آرام گرفته، هم‌اکنون به یاد و احترام وی به «حکیم سنایی» مشهور است.

درباره زمان درگذشت سنایی چند نقل قول وجود دارد، اما دانش‌نامه‌ ادب فارسی سال وفات وی را ۵۲۹ هجری‌قمری نوشته‌ است.

اینجا ببینید:

ابوالمجدِ مجدود آدم ابن سنایی پس از درگذشت در زادگاهش غزنی دفن شد و از آن پس مزارش به زیارتگاهی برای مردم بدل شد.

آرامگاه این عارف شاعر در منطقه‌ مغولان و مشرف بر رودخانه‌ غزنی واقع شده‌ است.

سال‌ها پیش، مقبره‌ پیشین وی که کوچک بود، تخریب شد و بنای کنونی در دوره‌ پادشاهی محمد ظاهر شاه ساخته شده‌ است.

نگاهی به زندگی و آرامگاه سنایی غزنوی در شهر غزنی + فیلم

مزار سنایی دارای گنبدی با پوشش فلزی و ۲ بازو در ۲ طرف آن به‌گونه‌ گوشواره‌ای است که از ساختمان سمت راست، به حیث مسجد استفاده می‌شود.

کف محوطه‌ آرامگاه این ابرعارف با سنگ مرمر فرش شده‌ است و چند قبر دیگر با سنگ‌های دارای نقوش گوناگون در آن قرار دارد.

مردم غزنی و دیگر ولایت‌های کشور ارزش و احترام ویژه‌ای برای حضرت سنایی غزنوی قائل هستند و هرازگاهی برای زیارت وی به آنجا می‌روند.

نگاهی به زندگی و آرامگاه سنایی غزنوی در شهر غزنی + فیلم

حکیم سنایی غزنوی دارای آثار و تألیف‌های فراوان در زمینه‌های عرفان، اخلاق و حکمت است که از آن میان می‌توان از حدیقه‌الحقیقه، سیرالعباد الی‌المعاد، کارنامه‌ بلخ، طریق‌التحقیق و دیوان اشعار او نام برد.

منبع: آمو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->