پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

معاون رئیس جمهور: از کسب وکارهای خرد نمی‌توان انتظار اشتغال زایی داشته باشیم

  • کد خبر: ۱۴۲۴۲۸
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
معاون رئیس جمهور: از کسب وکارهای خرد نمی‌توان انتظار اشتغال زایی داشته باشیم
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگرچه رویکرد فعلی ما اعطای تسهیلات خرد کارآفرینی است، اما حقیقت این است که نه‌فقط از کسب‌وکار‌های کوچک نمی‌توان انتظار اشتغال آفرینی داشت بلکه همین افراد پس از چندی در بازپرداخت اقساط وام‎هایشان هم دچار مشکل می‌شوند و این یعنی چالش مضاعف برای ساختار بنیاد شهید که وام پرداخت کرده و اکنون باید بازپرداخت اقساط آن را هم برعهده بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌ها و نخبگان شاهد و ایثارگر استان خراسان رضوی که عصر امروز به میزبانی تالار همایش‌های استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مورد تأکید آقای رئیس‌جمهور است که من در هر سفر استانی، دیداری با تشکل‌ها و نخبگان شاهد ایثارگر داشته باشیم تا حرف‌هایشان را بشنویم و بر حل چالش‌های پیش‎رویشان بیشتر متمرکز شویم. این موضوع ثابت می‌کند که نگاه دولت در مصداق جزء و جمهوری اسلامی در مصداق کلان نسبت به جریان‌های مردمی، ایجاد ارتباط‌های متقابل است و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اراده مردم در این نظام از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس گرفته تا به امروز، در هر عرصه متجلی بوده و به‌عنوان مهم‌ترین عنصر پیشرفت نظام مطرح بوده است. به همین ترتیب، در جریان حاکمیتی کشور هم باید نیاز به گفتگو با اقشار مختلف مردم و شخصیت‌های نخبه و مؤثر جامعه روزبه‌روز تقویت شود. این یک تأکید حاکمیتی و فراتر از آن، یک تکلیف شرعی است؛ همان‌طور که وجود باکرامت امیرمؤمنان (ع) هم در توصیه‌نامه مشهور به جناب مالک اشتر، معاشرت با مردم را بر ایشان به‌عنوان نماینده کارگزار حکومت اسلامی تکلیف کرده بود.

تشکل‌ها، الگو‌های حل مسئله

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بهبود وضع کنونی کشور در حوزه‌های مختلف، درگرو ارتباط دوطرفه جریان حاکمیتی با مردم است، خاطرنشان کرد: در کشور ما، بنیاد شهید یک دولت سه و نیم میلیون‎نفره است که اهالی آن به همه نیاز‌های مرسوم مردم در اقشار مختلف نیاز دارند؛ از اشتغال گرفته تا مسکن و عموم نیاز‌های مردم در عرصه‌های مختلف درمانی، رفاهی و اجرایی، اما حقیقت این است که دولت به‌تن‌هایی نمی‌تواند به همه نیاز‌ها پاسخ دهد و اینجاست که نقش تشکل‌ها به‌عنوان جریان‌های هم‌افزا و مطالبه‎گر، اهمیت پیدا می‌کند تا وارد میدان شوند و بازوی یاری‌رسان دولت برای حل مشکلات مردم باشند.

وی ادامه داد: مهمانان این نشست، بخشی نخبگان علمی هستند، بعضی کارآفرینان نمونه و فعالان تراز اقتصادی هستند و جمعیتی به نمایندگی از تشکل‌های فعال فرهنگی آمده‌اند، اما در معنای کلان، همه این تشکل‌ها باید حلقه واسطی باشند که بین مردم و دستگاه‌های اجرایی، یک راه دوطرفه ایجاد کنند. الگوی موفق این همکاری و مشارکت در ایام کرونا به منصه ظهور رسید و در آن ایام سخت، این تشکل‌ها بودند که واسطه شدند تا حلقه‌های متمرکز مردمی، یاری گر دولت باشند. با این حال، در شرایط کنونی ما به دنبال یک رابطه دوطرفه هستیم تا به‌موازات بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات کشور، مدیران حکومتی هم از هم‌فکری تشکل‌ها استفاده کنند.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر اکنون به دنبال تفاهم‌نامه‌های همکاری با پارک‌های علم و فناوری هستیم تا کارگروه‌های خلاق ایجاد شود، به خاطر این است که بستری در خدمت کار‌های اجرایی و برنامه‌های مختلف فرهنگی قرار بگیرد. مدارس شاهد و دانشگاه‌های نمونه، یکی از این بازو‌های خلاق هستند و بر همین اساس، به‌زودی از دوره متوسطه اول، ویژه‌برنامه‌ای در مدارس شاهد و ایثارگر اجرا می‌شود تا فرزندان ما در سایه یک طرح استعدادیابی هدفمند و از طریق نظام بورسیه‌های هوشمند، بتوانند حتی پیش از کنکور سراسری به سمت زمینه‌های استعدادی‌شان هدایت شوند.

وی تأکید کرد: در حوزه‌های فرهنگی هم که مسائل مبنایی و مهمی همچون جهاد تبیین، معرفی عرصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت و زمینه‌های جانبی همچون تولید فیلم و سریال مطرح می‌شود، اما به‌هرحال نباید از یاد برد که امروزه به لطف خدا در هیچ حوزه و عرصه‌ای نیست که اعضای خانواده بزرگ شاهد و ایثارگر، صاحب فضل و صاحب سبک نباشند.

ایثارگران در مقام خواص جامعه

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش اثربخش جامعه ایثارگران کشور در عرصه جهاد تبیین اشاره کرد و یادآور شد: ایثارگران در هر دوره به‌عنوان خواص مطرح هستند؛ یعنی همان جریانی که در مقابل عوام، زمان‌شناس و آینده‌نگر است، خود را حائز مسئولیت‌های اجتماعی می‌داند، مردم آنان را محل رجوع قرار می‌دهند و در بزنگاه‌های حساس تاریخی، پیشتاز جریان‎های فرهنگی هستند. در این عرصه هم البته باید توجه داشت که جایگاه اجتماعی هیچ اهمیتی ندارد و همان‌طور که یک استاد بنا با ورود به میدان و به هنگام، تبدیل به سردار والامقام حاج عبدالحسین برونسی می‌شود، از هر جایگاه و رده اجتماعی می‌توان به اثرگذاری خواص امیدوار بود.

وی گفت: البته دوره‌های خاص و بزنگاه‌های تاریخی هم محدود به رویداد‌های حساس همچون تهاجم امنیتی و فرهنگی دشمن در فتنه‌ها نمی‌شود و از حوزه اقتصادی گرفته تا مقابله با آسیب‌های فرهنگی و ترمیم گسل‌های اجتماعی، در هرکدام از این عرصه‌ها می‌توان نقش خواص را بررسی کرد. این نقش این روز‌ها دارای اهمیت مضاعف شده، زیرا امروز بسیاری از خواص که از سفره انقلاب ارتزاق کرده و سال‌ها در کشور درآمد‌های آن‌چنانی کسب کرده‌اند، به‌سادگی ترک وطن می‌کنند و در دامن دشمنان قسم‌خورده مردم ما، جوانان را به آشوب وا می‌دارند. در این شرایط، مؤثرترین اقدام پدافندی در عرصه فرهنگ، این است که یک ورزشکار، هنرمند یا فردی از همان طبقه اجتماعی به تبیین حقیقت بپردازد و این ترفند را رسوا کند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: حضور رسانه‌های سرشناس و صداوسیما در حال حاضر دلیل نمی‌شود که مردم دست از نقش‌آفرینی در جهاد تبیین بکشند؛ همان‌طور که در دوران دفاع مقدس هم ما ارتش و سپاه داشتیم، اما بسیج مردمی متشکل از دانش‌آموزانی که ترک کلاس درس کردند، کشاورزانی که از کار و کشت خود گذشتند و سایر آحاد و اقشار ملت به صحنه آمدند و عرصه را بر دشمن سخت کردند. ما میراث دار این ایثارگری‌ها هستیم و امانت مادران شهدایی که هنوز چشم به در دارند، بر ذمه ماست.

بنیاد شهید حامی کارآفرینان

وی افزود: زمانی که مسئولیت بنیاد شهید به بنده پیشنهاد شد، در سامانه کاریابی فرزندان شهید و ایثارگران بیش از ۳۰۰ هزار نفر درخواست استخدام داده بودند. ایجاد اشتغال برای این جمعیت که غیرممکن بود، اما با این حال، در قالب طرح استخدام فرزندان ایثارگران بالای ۷۰ درصد ما توانستیم که برای حدود هفت هزار نفر از این عزیزان اشتغال ایجاد کنیم؛ آن‌هم در مسئولیت‌هایی نظیر کارکنان حفاظت فیزیکی در سازمان‌ها، محیط‎بانان حفاظت محیط زیست و سرایداران مدارس در آموزش و پرورش و حقیقتاً تعداد بسیار محدودی به‌عنوان کارشناسان ادارات و سازمان‌ها استخدام شدند.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد که استخدام دولتی هرگز راه حل اصلی مسئله نیست. وی ابراز کرد: طبق ارزیابی‌های دقیق کارشناسی، فقط ۱۵ درصد جامعه ما کارآفرین هستند. بر این اساس، اگرچه رویکرد سازمان بر اعطای تسهیلات خرد کارآفرینی است، اما حقیقت این است که نه‌فقط از کسب‌وکار‌های کوچک نمی‌توان انتظار اشتغال آفرینی داشت بلکه همین افراد پس از چندی در بازپرداخت اقساط وام‎هایشان هم دچار مشکل می‌شوند و این یعنی چالش مضاعف برای ساختار بنیاد شهید که وام پرداخت کرده و اکنون باید بازپرداخت اقساط آن را هم برعهده بگیرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در این شرایط، باید به سمت ایجاد اشتغال در بخش خصوصی و تعاونی‌ها حرکت کرد و اینجاست که حضور کارآفرینان اهمیت پیدا می‌کند؛ مجاهدانی همچون آن خواهر شهید یا دختر جانباز آزاده‌ای که امروز در عرصه اقتصادی، کارگاه تولیدی راه‌اندازی و برای ۵۰۰ نفر اشتغال آفرینی کرده‌اند. این‌ها ثابت کرده‌اند حتی در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های خارجی و کاغذبازی‌های طاقت‌فرسای سازمان‌های داخلی، بازهم می‌توانند گام‌های بزرگ و چشمگیری برای اقتصاد کشور بردارند، اشتغال ایجاد کنند و با ارزش‌افزوده، ثروت آفرینی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->