آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

تلاش جهادگران سفیدپوش در مناطق حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۴۲۶۵۶
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
تلاش جهادگران سفیدپوش در مناطق حاشیه شهر مشهد
سه سالی است که برنامه‌های جهادی بیمارستان فوق تخصصی رضوی با هدف ارتقاء سلامت جامعه در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد برگزار می‌شود و در ۹ ماهه نخست امسال، 1556 بیمار محروم توانستند از خدمات رایگان پزشکی این بیمارستان رضوی بهره‌مند شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، گروه جهادی پایگاه مقاومت بسیج شهید سلامت «دکتر احمد خسروی» بیمارستان رضوی با هماهنگی دفتر امور خیرین این بیمارستان، در قالب طرح «پنج‌شنبه‌های سلامت» خدمات ارزنده درمانی و آموزشی رایگان را در دوره‌های مختلف ارائه می‌کند، خدماتی که جامعه هدف آن اقشار محروم و کم‌برخوردار هستند.

برگزاری ۵ اردوی جهادی

سعید عسکرزاده مسئول برگزاری اردو‌های جهادی پایگاه مقاومت بسیج شهید سلامت دکتر احمد خسروی در این خصوص اظهار می‌کند: از حدود سه سال پیش برگزاری برنامه‌های جهادی بیمارستان رضوی در قالب غربالگری قند و فشار خون برای بهبود سطح سلامت جامعه در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد آغاز شد. به تدریج حجم این فعالیت‌ها گسترش پیدا کرد تا جایی که از اواسط سال گذشته با تصمیم شورای بسیج بیمارستان، برگزاری اردو‌های جهادی در روستا‌های حاشیه شهر در دستور کار قرار گرفت. 

او ادامه می‌دهد: در مجموع پنج اردوی جهادی در قالب طرح پنج‌شنبه‌های سلامت بیمارستان در ۹ ماهه نخست سال جاری در روستا‌های «خلق‌آباد»، «امرغان»، «برزش‌آباد»، «کاظم‌آباد» و «دزقان کاملی» در حاشیه شهر مشهد اجرا شده است. 

عسکرزاده می‌افزاید: تیم پزشکی حاضر در اردو‌های جهادی یک روزه بیمارستان رضوی شامل حدود ۲۵ نفر از متخصصان در حوزه‌های طب اورژانس، زنان، دندانپزشکی، دکترای روانشناسی و پزشک عمومی است که به طور میانگین از ساعت ۸ تا ۱۶ خدمات رایگانی را به بیماران محروم در این روستا‌ها ارائه کردند.

 ارائه خدمات متنوع درمانی، دارویی و آموزشی

او درباره نوع خدمات ارائه شده می‌گوید: این خدمات به طور معمول شامل ویزیت پزشک و ماما، مشاوره روانشناسی، بینایی‌سنجی، غربالگری قند و فشار خون، اهداء داروی رایگان، آموزش سلامت و مباحث فرهنگی است.
عسکرزاده ادامه می‌دهد: همچنین در صورت هماهنگی و استقرار سامانه سیار دندانپزشکی در محل اردو، خدمات دندانپزشکی نیز به بیماران ارائه می‌شود که فقط در یکی از پنج اردوی سال جاری موفق به تهیه سامانه شدیم.  
او اضافه می‌کند: تیم اعزامی بیمارستان در اردو‌های جهادی مناطق محروم علاوه‌بر خدمات‌رسانی به بیماران مراجعه‌کننده، بیماران کم‌توانی که امکان مراجعه حضوری به محل استقرار تیم در حاشیه شهر را ندارند، شناسایی کرده و آن‌ها را در منزل ویزیت می‌کنند. 

 ارجاع بیماران به بیمارستان برای دریافت خدمات تکمیلی

مسئول برگزاری اردو‌های جهادی این پایگاه با اشاره به ارائه خدمات رایگان در حوزه پاراکلینیکی می‌گوید: بیماران محروم در صورت نیاز برای انجام خدمات پاراکلینیکی همچون آزمایش، رادیولوژی، سونوگرافی، سی. تی اسکن و ام. ار. آی و همچنین دریافت خدمات تخصصی پزشکی به بیمارستان رضوی ارجاع داده می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: خدمات متخصصانی که بیماران ارجاعی این اردو‌های جهادی را در کلینیک بیمارستان رضوی یا مطب‌های شخصی خود به صورت رایگان ویزیت می‌کنند و اقدامات مورد نیاز بعدی را انجام می‌دهند، جای تقدیر دارد، چراکه بخش عمده بیماران ارجاعی نیازمند دریافت خدمات متخصصان چشم، قلب، ارتوپدی و اعصاب در مشهد هستند.
عسکرزاده اضافه می‌کند: با همکاری این متخصصان همچنین بیماران نیازمند شناسایی شده برای دریافت عینک رایگان به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

 توجه به ارتقاء سلامت در مناطق محروم

مسئول برگزاری اردو‌های جهادی پایگاه مقاومت بسیج شهید سلامت دکتر احمد خسروی با تاکید بر لزوم توجه به ارتقاء سلامت در مناطق محروم اظهار می‌کند: آموزش‌های ارائه شده در زمینه کنترل فشار و قند خون به مردم در این اردو‌ها موجب شده تا آن‌ها نسبت به کنترل این دو عامل دقت و توجه بیشتری داشته باشند. البته کارشناسان واحد آموزش و ارتقاء سلامت بیمارستان، موارد بحرانی را که نیاز به کنترل منظم دارند، پیگیری می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: علاوه‌براین چنانچه در بازدید گروه اعزامی، مشکل خاصی در روستای مربوطه مشاهده شود، با همکاری سایر نهاد‌ها یا مشارکت کارکنان بیمارستان برای رفع آن اقدام خواهد شد.
عسکرزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پرتوی برگزاری اردو‌های جهادی در مناطق محروم برای برطرف کردن مشکلات بهداشتی می‌گوید: به طور مثال، برای حل مشکل آب یک مدرسه با مشارکت کارکنان بیمارستان منبع آبی تهیه و نصب شد.

 چگونگی شناسایی روستا‌ها

او درباره چگونگی انتخاب محل برگزاری این اردو‌های جهادی تصریح می‌کند: تیمی از بیمارستان رضوی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، روستا‌های هدف را شناسایی می‌کنند و در نهایت این بیمارستان با هماهنگی با امام جماعت، پایگاه بسیج و شورای اسلامی روستا و سایر نهاد‌هایی که اهالی نیازمند خدمات رایگان را تحت پوشش قرار می‌دهند، روستا‌های مربوطه را انتخاب خواهند کرد.

عسکرزاده می‌افزاید: امور خیرین آستان قدس رضوی، بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی و بسیج کارکنان این آستان مقدس نیز در برگزاری اردو‌های جهادی مذکور، همکار و یاور بیمارستان رضوی هستند. 

 استقبال پرشور کارکنان بیمارستان برای مشارکت در اردو‌ها

او با تأکید بر حمایت‌های همه‌جانبه دکتر محسن محور مدیرعامل بیمارستان رضوی از برگزاری اردو‌های جهادی در مناطق حاشیه شهر اظهار می‌کند: برگزاری این اردو‌ها بازخورد‌های بسیار خوبی در بین پزشکان و کارکنان بیمارستان داشته است تا جایی که استقبال برای مشارکت به حدی بوده که پس از اعلام فراخوان مجبور به انتخاب اعضای تیم اعزامی از میان داوطلبان هستیم.

عسکرزاده از برگزاری اردویی جهادی همزمان با سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی در ۱۵ دی ماه جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: با توکل به خدا و همت بیمارستان رضوی، این اردو‌ها در عرصه بهداشتی، درمانی و فرهنگی تا پایان سال جاری به‌صورت ماهانه در مناطق محروم برگزار خواهد شد. 

منبع: آستان نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->