همه غیرنظامیان جانباخته در جنگ ۱۲ روزه «شهید» محسوب می‌شوند نمایشگاه عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی «مهر محرم» در حرم مطهر رضوی افتتاح شد حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری سرپرست ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شد + بیوگرافی هزینه سفر حج عمره ۱۴۰۴ چقدر است؟ عزاداری ۵۰۰ هیئت مذهبی غیرمشهدی از ابتدای محرم در حرم مطهر امام‌رضا(ع) ۱۴۶ پرواز از نجف یک روز پس از اربعین انجام شد تولید آثار هنری مختلف برای معرفی شهدای غریب ثبت لحظه‌های ناب میزبانی مشهدی‌ها در فراخوان عکاسی «قدمت بر چشم» بزرگ‌ترین ایستگاه جامع استقبال از زائران پیاده امام‌رضا(ع) در محور تربت‌حیدریه - مشهد راه‌اندازی شد قدردانی ستاد فرهنگی اربعین ایران در عراق از گروه‌های مردمی عراقی و فعالان فرهنگی و رسانه تکریم فعالان مساجد کشور در همایش ملی «مثل نصرالله» همدلی بین مرزبانان عراق و ایران امنیت زائران اربعین را بیش از پیش فراهم می‌کند برپایی مراسم عزاداری «روضه خورشید» ویژه دهه آخر صفر با نوای حاج‌محمود کریمی آمادگی کامل مرز مهران برای بازگشت زائران انتشار نخستین رمان چند جلدی عاشورایی نماز جماعت صبح به امامت مرحوم آیت‌الله مروارید حرم مطهر امام رضا(ع)، میزبان برگزاری ویژه برنامه «روضه خورشید» در دهه پایانی صفر چند راهکار عملی برای بیدار شدن به موقع و خواندن نماز صبح اول وقت تاریخ شهادت امام رضا(ع) در تقویم قمری، شمسی و میلادی بیش از ۲۱ میلیون زائر به زیارت اربعین مشرف شدند
سرخط خبرها

کهکشان سلیمانی

  • کد خبر: ۱۴۳۲۹۸
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
کهکشان سلیمانی
عکس‌ها علاوه بر بازنمایی رخداد‌ها و واقعیت، به مرور زمان ثابت کردند که این قابلیت را دارند تا پایداری چیز‌هایی را ویران کنند که تخیل آن‌ها سخت به دست می‌آید و این خود نشانه بارز شکوه است.

کانت در ترازو و ظرف داوری، «با شکوه» را آن چیزی تعریف می‌کند که «توانایی محض برای اندیشیدن به چیزی است که، استعداد ذهن را برای فراتر از هر حس شناخته شده و متعارف فراتر می‌برد.» سال‌های زیادی از بطلان تفکری می‌گذرد که عکاسی را یک واسطه مکانیکی برای تصویر کردن و بازنمایی امری حقیقی در نظر می‌گرفت. عکس‌ها علاوه بر بازنمایی رخداد‌ها و واقعیت، به مرور زمان ثابت کردند که این قابلیت را دارند تا پایداری چیز‌هایی را ویران کنند که تخیل آن‌ها سخت به دست می‌آید و این خود نشانه بارز شکوه است.

این سال‌ها و روز‌ها که به مدد عصر دیجیتال و فضای مجازی با انبوه تولید عکس و انتشار آن روبه رو هستیم، شاخص شدن و دیده شدن یک عکس و تولید چنین عکسی به مراتب سخت‌تر از گذشته است. وحید بیات، عکاس جوان مشهدی است که سال‌ها در عرصه عکاسی خبری و مستند فعال است. او در چندین رسانه مکتوب و مجازی معتبر سابقه عکاسی و دبیری عکس دارد. سال ۹۸ و در پی مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی در مشهد و بین صد‌ها عکس منتشر شده از این مراسم؛ عکسی از وحید بیات منتشر شد که بیشتر از بقیه عکس‌های این اتفاق دیده شد.

عکسی که بعدتر معروف شد به «کهکشان سلیمانی» عکس، تعداد بالا و فشرده‌ای از جمعیت را نشان می‌دهد که در تاریکی شب در حالی که نور گوشی‌های همراهشان را روشن کرده اند دست هایشان را بالا آورده اند. همین اتفاق باعث شده است ما با «آشنا زدایی بصری» روبه رو شویم. اگر برگردیم به مقدمه یادداشت و موضوع «امر باشکوه»، عکس وحید بیات این قدرت را دارد که ذهن را فراتر از احساس شناخته شده و متعارف ببرد.

همان طور که در عکس مشهود است ما اثری از ماشین حمل تابوت نمی‌بینیم و اتفاقا همین امر باعث شده است «معنا» وجهی به مراتب پررنگ‌تر پیدا کند. در واقع ما با غیبتی روبه رو هستیم که از حضور پررنگ‌تر است. زیرا که غیبت بیشتر از حضور سؤال برانگیز است. نقطه‌های نورانی شبکه شده در تیرگی جمعیت فضایی خیال انگیز و ابزورد را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که این کنش ذهنی در کنار آن سؤال و کنجکاوی باعث متفاوت شدن و دیده شدن و در نهایت ماندگاری عکس شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->