به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: به برکت انقلاب مقدس اسلامی بانوان کشور در عرصه‌های مختلف بسیار خوش درخشیده‌اند

  • کد خبر: ۱۴۵۱۲۹
  • ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
تولیت آستان قدس رضوی: به برکت انقلاب مقدس اسلامی بانوان کشور در عرصه‌های مختلف بسیار خوش درخشیده‌اند
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی با جمعی از بانوان فرهیخته و نخبگان عرصه‌های مختلف از سراسر کشور به مناسبت میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) دیدار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز - حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته و نخبگان عرصه‌های مختلف از سراسر کشور که به مناسبت میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تبریک این میلاد خجسته، به جایگاه و شأن رفیع «زن» در اسلام اشاره و با بیان اینکه فرهنگی غربی نه تنها به زنان بلکه به انسانیت جفا کرده است، اظهارداشت: ظلم و جفای دنیای غرب به زن تنها یک بخش قضیه است، اگر زن و مرد را دو بال تمدن بشری و انسانی برای رشد و تعالی جامعه بدانیم، فرهنگ غربی یکی از این دو بال که زن است را از حیز انتفاع خارج کرده و این باعث شده بال دوم نیز از بین رفته و کارایی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه غرب از حیث تکنولوژی و فناوری پیشرفت داشته، اما در عرصه فضیلت‌ها و کرامت‎های اخلاقی و خانواده سقوط کرده است، ابراز کرد: نگاه فرهنگ غربی به زن، او را فارغ از توانایی‌ها و جایگاه شخصیتی تنها در قالب یک کالا و ملعبه‌ای در دست مردان کذایی می‌بیند؛ فضیلت‎های اخلاقی در غرب ضد ارزش و برهنگی ارزش و به معنی آزادی تلقی می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تلاش رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب در جهت ترویج سبک زندگی غربی، بیان کرد: ده‌ها سال است که غرب بر روی ترویج ارزش‌ها و سبک زندگی غربی در جوامع کار و برنامه ریزی کرده است، در مقابل ما نیز نباید منفعلانه رفتار کنیم، زیرا دستمان از ارزش‌ها و فضیلت‌های انسانی منطبق بر فطرت پر است.

وی گفت: زنان فرهیخته و موفق مسلمان هر کدام این پیام را برای جامعه دارند که زنان می‎توانند با رعایت حدود شرعی در حوزه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و ... نقش آفرین و موفق باشند.

مروی ابراز کرد: به برکت انقلاب مقدس اسلامی بانوان کشورما در عرصه‌های مختلف بسیار خوش درخشیده‌اند؛ البته هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله وجود دارد و باید در حوزه‌های مختلف و نظام تصمیم گیری خصوصا در حوزه‌های مربوط به بانوان، زنان جایگاه بهتری پیدا کنند.

اهمیت انتخاب الگو در سعادت انسان و جامعه

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت الگو در جهت دهی زندگی انسان اشاره و با بیان اینکه موظف هستیم الگو‌های راستینی که سبک زندگی توحیدی را نشان می‌دهند به جوانان معرفی کنیم، تصریح کرد: اگر امروز برخی جوانان، پسران و دختران ما الگو‌های غیر توحیدی را برای خود قرار داده‌اند نمی‌توانیم آن‌ها را سرزنش کنیم؛ زیرا ما نتوانسته‌ایم الگو‌های حقیقی را به درستی بیان و برای جامعه تعریف کنیم.

وی افزود: اگر مردم بدانند فاطمه زهرا (س) و امیرمؤمنان (ع) کیست و اگر نسبت به اباعبدالله‌الحسین (ع) و ائمه اطهار (ع) معرفت کافی پیدا کنند، سراغ الگو‌های دیگر نمی‌روند؛ هنگامی که نتوانیم الگوی صحیح، حیات بخش و سعادت آفرین را به دختران معرفی کنیم، آنگاه به دنبال الگو‌های دیگری می‌روند و افراد، مکتب و جهانی را الگوی خود قرار می‌دهند که بیشترین ظلم و جفا را در حق زنان کرده است.

مروی در ادامه حضرت فاطمه (س) را یک الگوی کامل برای همگان دانست و اظهار کرد: الگو بودن این بانوی بی‌نظیر خلقت منحصر به جنسیت و سن خاصی نیست، سیره زندگی حضرت زهرا (س) در همراهی با امیرالمومنین (ع) و دفاع از دین، ولایت و امامت و حضور آن حضرت در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، خانواده و ... راهگشای مشکلات بشر امروز است.

وی گفت: زندگی سراسر نورانی حضرات فاطمه زهرا (س) اقیانوسی از فضیلت‌های اخلاقی و کمالات انسانی است که هرکسی به میزان ظرفیت خود می‌تواند از آن بهره ببرد.

لزوم استفاده از فضای مجازی برای ترویج سبک زندگی اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم استفاده حداکثری از فضای مجازی برای ترویج سبک زندگی دینی تأکید و عنوان کرد: نمی‌توان منکر ضرر‌های فضای مجازی شد، امروز دشمن از فضای مجازی برای پیشبرد نیات سوء خود بهره می‌برد، اما این فضا در اختیار ما نیز هست؛ چرا ما از این فضا حسن استفاده را برای گسترش فرهنگ اسلامی نبریم و حضوری تأثیرگذار در آن نداشته باشیم؟

وی گفت: نخبگان و فعالان فرهنگی باید به صورت فعال، به دور از انفعال و در راستای نشر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت (ع) از فرصت‌های فضای مجازی نهایت استفاده را ببرند.

اهمیت اقناع سازی در عرصه تبلیغ دین

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت متقاعد و اقناع سازی در عرصه تبلیغ دین اشاره و عنوان کرد: بیان معارف و مسائل دینی باید همراه با پیام‎های متقاعدساز باشد به گونه‌ای که فرد خود مسیر زندگی مؤمنانه را انتخاب کند.

وی با اشاره به این فرمایش امام رضا (ع) که «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لتبعونا، مردم زیبایی سخنان ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد»، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار (ع) هادی تمام بشریت هستند و اگر به درستی کلام حضرات معصومین به انسان‌ها منتقل شود، قطعا پیروی می‌کنند و اگر امروز در جامعه با ضعف‌های فرهنگی روبه رو هستیم ناشی از آن است که نتوانسته‌ایم به خوبی سخن اهل بیت (ع) را به جامعه و نسل جوان منتقل کنیم.

مروی با اشاره به تأکیدات اسلام نسبت به معرفت افزایی و اظهار کرد: اگر در مراسم و مناسبت‌های مذهبی تنها به جهات احساسی بسنده نشود و افزایش معرفت دینی مورد توجه باشد، بی تردید جامعه شرایط فرهنگی بسیار بهتری خواهد داشت؛ توجه به هیجانات و احساسات در جای خود بسیار مناسب است، اما اگر این احساسات پشتوانه عقلانی و معرفتی نداشته باشد، اثرگذار نخواهد بود.

سالخوردگی جمعیت خطری پیش روی آینده کشور

تولیت آستان قدس رضوی همچنین به موضوع جوانی و خطراتی که سالخوردگی جمعیت می‌تواند برای کشور ایجاد کند اشاره و با تأکید بر اینکه جمعیت جوان، فعال و پویا سرمایه هر کشوری است، گفت: رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله مهم افزایش جمعیت بار‌ها تأکید فرمودند و نسبت به خطرات کاهش جمعیت جوان کشور هشدار داده‌اند؛ کاهش جمعیت جوان کشور و افزایش شمار سالمندان و سالخوردگی جمعیت خطری بسیار بزرگ است که متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

مروی گفت: آستان قدس رضوی توجه به موضوع جوانی جمعیت را یکی از وظایف خود می‌داند و در حد توان و امکانات در این مقوله کمک‌رسان خواهد بود و به هر میزان بتواند در این حوزه کمک می‌کند، از این رو بخشی ویژه درمان ناباروری در بیمارستان رضوی در حال احداث است تا در این مقوله به زوج‌های جوان کمک‌رسانی شود؛ همچنین کمک‎های قابل توجهی به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد برای درمان زوجین نابارور اختصاص داده شده و هر کاری در این عرصه از آستان قدس رضوی ساخته باشد انجام خواهیم داد.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->