افکار عمومی جهان مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تاکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است
سرخط خبرها

لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای به تائید شورای نگهبان رسید+ جزئیات

  • کد خبر: ۱۴۷۷۲۱
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای به تائید شورای نگهبان رسید+ جزئیات
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای در شورای نگهبان بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

به گزارش شهرآرانیوز، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با بخش خبری ساعت ۱۴ از تایید لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگ‌های در شورای نگهبان خبر داد و گفت: این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به شورای نگهبان آمد، اما در مرحله قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در گذشته مشروح این ابهامات و اشکالات را ذکر کردم، اظهار داشت: عمده ایرادات مربوط به اصول ۱۵ و ۱۷ قانون اساسی بود. در مورد ضمائم نیز ابهام‌هایی وجود داشت. اشکالات و ابهامات در روز سه‌شنبه هفته گذشته در مجلس برطرف شد و اعضای شورای نگهبان در جلسه‌ای اصلاحات را بررسی و این لایحه را مغایر شرع و قانون اساسی ندانستند.

طحان‌نظیف در ادامه بیان داشت: این لایحه ضمایم و موافقت‌نامه‌هایی در مورد مسائل مختلف دارد؛ هر کشوری هم که بخواهد با سازمان همکاری‌های شانگ‌های همکاری داشته باشد، باید این ضمایم و موافقت‌نامه‌ها را به تصویب برساند. طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی این ضمایم و موافقت‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان ارسال این تاییدیه به مجلس شورای اسلامی و دولت نیز گفت: ما امروز نامه رسمی خودمان را به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کنیم. رئیس‌مجلس نیز به رئیس‌جمهور ارسال می‌کند و رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد کرد.

وی ضمائم، موافقتنامه‌ها و جزئیات این لایحه را هم این‌گونه برشمرد: منشور سازمان همکاری‌های شانگهای، اصلاحات همین منشور، معاهده شانگ‌های در مورد مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و راه‌اندازی فرآیند ایجاد شرایط مطلوب تجاری و سرمایه‌گذاری، مزایا و مصونیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای، مبارزه با مواد‌های مخدر و روان‌گردان، همکاری برخی وزارتخانه‌ها همچون امور خارجه و دادگستری با این سازمان، شرایط متبوع جهت حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، و تنظیم و تهیه بودجه سازمان.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که مشروح مصوبات این لایحه به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->