شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

ثبت ۳۵۵۲ مورد کودک‌آزاری در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۴۷۸۰۷
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
ثبت ۳۵۵۲ مورد کودک‌آزاری در خراسان رضوی
معاون بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۳ هزار‌و‌۵۵۲ مورد شکایت کودک‌آزاری در خراسان‌رضوی در تماس با خط تلفن ۱۲۳ ثبت شده است که از این رقم، ۲ هزار‌و‌۳۷۹ مورد فقط مربوط به مشهد بوده است.

آرزو مستأجر حقیقی | شهرآرانیوز؛ «از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۳ هزار‌و‌۵۵۲ مورد شکایت کودک‌آزاری در خراسان‌رضوی در تماس با خط تلفن ۱۲۳ ثبت شده است که از این رقم، ۲ هزار‌و‌۳۷۹ مورد فقط مربوط به مشهد بوده است.» این آماری است که معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز آن را اعلام و بیان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد گزارش‌شده به بهزیستی با ترکیبی از چند آزار مواجه هستیم.
شهره شاهرودی بیان کرد: از ۳ هزار‌و‌۵۵۲ مورد کودک‌آزاری گزارش‌شده در حدود ۹ ماه نخست امسال در استان، ۲ هزار‌و‌۱۹ مورد آن به اعزام خودرو‌های تیم سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی نیاز داشته است. در این بین ۸۹۰ مورد مأموریت این تیم سیار در مشهد انجام شده است.

او ضمن طبقه‌بندی انواع آزار کودکان در چهار دسته «جسمی»، «جنسی»، «عاطفی و روانی» و «غفلت و مسامحه» گفت: در بسیاری از موارد با ترکیبی از چند آزار در موارد گزارش‌شده به بهزیستی مواجه هستیم؛ به طور مثال، کودک هم مورد غفلت قرار گرفته و هم آزار جسمی دیده است. در این میان، بیشتر موارد کودک‌آزاری مربوط به غفلت و مسامحه می‌شود، زیرا گستره وسیعی از آزار‌ها را در برمی‌گیرد؛ چنان‌که می‌توان به مواردی همچون بازماندن از تحصیل، تغذیه نامناسب، پوشش نامناسب با توجه به فصل سال، نبود سرپرست مناسب و اعتیاد کودک اشاره کرد. پس از غفلت و مسامحه، آزار‌های جسمی، عاطفی و جنسی به ترتیب بیشترین موارد را در کودک‌آزاری در برمی‌گیرند. البته آزار‌های جنسی به‌دلایلی، مثل ترس کودک از فرد آزارگر، ممکن است کمتر گزارش شوند، از‌این‌رو در اولویت‌های گزارش شده به اورژانس اجتماعی در رده آخر قرار می‌گیرند.

از اقدام آنی تا فوریت‌های کمتر

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان درباره چگونگی پیگیری موارد کودک‌آزاری در تماس با تلفن ۱۲۳، اظهار کرد: اقدامات اورژانس اجتماعی در سه سطح «آنی» «فوری» و «فوریت‌های کمتر» انجام می‌شود. در موارد بسیار بحرانی که خطر مرگ، زندگی فرد آزاردیده را تهدید می‌کند، این اورژانس در لحظه و آنی اقدام می‌کند و تیم سیار در کمترین زمان ممکن خود را به محل می‌رساند. در اقدام فوری نیز حداکثر ۲۴ ساعت از زمان دریافت گزارش تا سامان‌دهی کامل کودک وقت صرف می‌شود. به عبارت دیگر کارشناسان باید اقدامات خود را در این مدت به نتیجه قطعی برسانند. در گزارش‌هایی که فوریت کمتری دارند، کارشناسان موظف‌اند حداکثر ۷۲ ساعت از زمان دریافت گزارش تا حصول نتیجه کامل وقت صرف کنند؛ به‌طور‌مثال مادری با بهزیستی تماس می‌گیرد و گزارش می‌دهد که از همسرش جدا شده و همسر سابقش به فرزندش اجازه مدرسه رفتن نداده است. این مورد کودک‌آزاری است، اما به پیگیری آنی و فوری نیاز ندارد.

خروج کودک از خانه بحرانی

شاهرودی با اشاره به سطوح مختلف خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی بهزیستی بیان کرد: در سطح نخست به افرادی که با خط تلفن ۱۲۳ تماس می‌گیرند، به‌صورت تلفنی خدمات ارائه می‌شود. در صورت فوریت گزارش و نیاز به مداخله، سطح دوم یعنی خودرو‌های خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی به محل اعزام می‌شوند و مداخله می‌کنند. اگر مشکل در همان سطح برطرف شد، پرونده مختومه می‌شود. در‌غیر‌این‌صورت این مشکل به سطح سوم خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی یعنی «مرکز مداخله در بحران» ارجاع داده می‌شود.

خدمات مرکز مداخله در بحران بهزیستی نیز به دو صورت سرپایی و خوابگاهی به مددجویان ارائه می‌شود. در نوع سرپایی، خدمات شامل مشاوره و مداخله در بحران است. خدمات نوع خوابگاهی نیز به افرادی ارائه می‌شود که امنیت و شرایط ماندن در خانه را ندارند. به گفته او، اورژانس اجتماعی، کودک را از شرایط بحرانی و آسیب‌زا خارج می‌کند، اما توانمندسازی کودک، بهبود ضربه‌های روحی او و بهبود شرایط خانواده برای پذیرش مجدد کودک، بر عهده مراکزی است که کودک به آن‌ها سپرده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->