دادگاه عالی هند، قانون ایالتی تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان را رد کرد عملیات زمینی جدید ارتش رژیم صهیونیستی در شرق خان‌یونس آغاز شد گفت و گوی تلفنی نخست وزیر ژاپن با پزشکیان کمیسیون امنیت ملی مجلس با برخی گزینه های وزارت امور خارجه مخالفت خواهد کرد ظریف: آماده گفتگو مطابق با برجام هستیم تاکید نیروی پدافند هوایی بر لزوم بهره گیری بیشتر از دانش‌های بومی گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور منتخب با رئیس جمهور قزاقستان افزایش آمار شهدای غزه به ۳۹ هزار نفر بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره رزمایش امداد و نجات دریایی ۲۰۲۴ در دریای خزر تکذیب دستور اژه‌ای درباره توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور قطعی ۵ رئیس‌جمهور و ۱۰ رئیس مجلس از سراسر جهان برگزار می‌شود افزایش خیره کننده کمک‌ به دموکرات‌ها بعد از اعلام انصراف بایدن رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ به پایان رسید زاکانی به تهدید استعفای دسته‌جمعی برخی از اعضای شورای شهر تهران پاسخ داد نماینده ولی‌فقیه در سپاه: هیچ زمانی جبهه استکبار مثل امروز، احساس ضعف و شکست نداشته است صدور کیفرخواست برای علی‌اکبر رائفی‌پور (یکم مرداد ۱۴۰۳) نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی: بیانات رهبری مسیر مجلس را برای رأی به وزرا روشن کرد سی‌ان‌ان می‌گوید که مشکلات مرتبط با سلامتی دلیل انصراف بایدن نبوده است رزمایش مشترک ایران و روسیه؛ شلیک های تمرینی به اهداف دریایی پیام اعتراضی یمن به شورای امنیت درباره تجاوزات اسرائیل به الحدیده
سرخط خبرها

قانون الحاق ایران به شانگهای توسط قالیباف ابلاغ شد

  • کد خبر: ۱۴۸۴۷۱
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
قانون الحاق ایران به شانگهای توسط قالیباف ابلاغ شد
رئیس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگ‌های را ابلاغ کرد.

در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دوشنبه پایتخت تاجیکستان، اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های با عضویت ایران موافقت کردند و در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ایران به صورت رسمی به عضویت این سازمان درآمد.

عضویت کشورمان در این اجلاس نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی است که لایحه آن در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در مجلس اعلام وصول شد و بعد از تصویب آن در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد.

سخنگوی شورای نگهبان در روز شنبه (۸ بهمن) از تایید لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» توسط این شورا خبر داد.

سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) از دل رقابت قدرت‌های بزرگ بر سر منطقه ژئوپلیتیک آسیای میانه ظهور کرد.

در بدو تاسیس، مسایل امنیتی در آسیای میانه به ویژه تروریسم، جدایی طلبی و افراطی گری دغدغه اصلی سازمان محسوب می‌شد، اما به تدریج حوزه فعالیت آن گسترش یافت و مسائل اقتصادی و فرهنگی را نیز در بر گرفت.

در حوزه اقتصاد، اعضای سازمان شانگ‌های حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند و با گذشت زمان به احتمال زیاد از پنج قدرت اول اقتصادی دنیا دو کشور (چین و هند) عضو این سازمان خواهند بود. از نظر همکاری اقتصادی و تجاری، کل حجم کنونی اقتصادی سازمان همکاری شانگ‌های نزدیک به ۲۰ تریلیون دلار است که از ابتدای تاسیس آن بیش از ۱۳ برابر افزایش یافته است. حجم کل تجارت خارجی این نهاد هم به ۶.۶ تریلیون دلار رسیده که نسبت به ۲۰ سال پیش، ۱۰۰ برابر شده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->