سرخط خبرها

جایگاه و آثار امنیت در گفتار امام‌علی (ع)

  • کد خبر: ۱۴۸۵۲۶
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
جایگاه و آثار امنیت در گفتار امام‌علی (ع)
امیرمؤمنان امام‌علی (ع) در ارزش امنیت فرموده‌اند: هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست.

امنیت چیست و چه ارزشی دارد؟ اهل‌بیت (ع) درباره چیستی و ضرورت و ارزش امنیت و آثار آن سخن گفته‌اند. امیرمؤمنان امام‌علی (ع) در ارزش امنیت فرموده‌اند: لانعمه اهنا من الامن؛ هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست (غررالحکم و دررالکلم، ج ۶، ص ۴۳۵، حدیث ۱۰۹۱۱). در این حدیث علوی، امنیت بهترین نعمت بین نعمت‌ها نشان داده شده است. نعمت به‌معنای موهبت و خوشی زندگانی و نیکی و بهره و لذت و بخشش است.

اهنا به‌معنای گواراترین و شادی‌آورترین و مبارک‌ترین است و چیزی است که جای تبریک دارد. امن و امنیت به‌معنای در معرض خطر نبودن و از خطر محافظت‌شدن و آسودگی و آرامش و آسایش و سکون قلب و رهایی از بیم و هراس و وحشت و ترس و اضطراب است. امام‌علی (ع) گواراترین و بهترین و شادی‌آورترین و مبارک‌ترین نعمت و موهبت را امنیت دانسته‌اند. در حدیث دیگر امام‌علی (ع) فرموده‌اند: رفاهیه العیش فی الامن؛ رفاه زندگی در امنیت است (غررالحکم و دررالکلم، ج ۴، ص ۱۰۰، حدیث ۵۴۳). آری، زندگانی مرفه و فراخ و خوش، با امنیت حاصل می‌شود.

در حدیث دیگر امام‌علی (ع) فرموده‌اند: کل سرور یحتاج الی أمن؛ هر شادمانی به امنیت نیاز دارد (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۷). با درنگ در این احادیث اهمیت و جایگاه و آثار امنیت در منطق اسلام و نزد اهل‌بیت (ع) آشکار می‌شود. مردم در جامعه درپی گواراترین نعمت و رفاه و سرور هستند و این‌ها همه در برخورداری از امنیت است. در جامعه اسلامی بزرگ‌ترین و مؤثرترین موضوع، امنیت است و امنیت ضروری‌ترین نیاز جامعه و ملت است. خدمت و پیشرفت علم و صنعت و اختراع و فناوری در دانشگاه و کسب‌وکار و تجارت و رفاه در سایه امنیت تحقق می‌یابد. هر انسانی امنیت و ناامنی را درک می‌کند. ضرر و زیان‌های ناامنی و بحران و آشوب و اغتشاش و شورش و فتنه فراوان است.

همه انسان‌ها این خطر را احساس می‌کنند. برقرارکنندگان امنیت و مدافعان امنیت در جامعه مؤثرترین گروه در حکومت‌اند. مدافعان امنیت گواراترین نعمت و بزرگ‌ترین نیاز مردم را فراهم می‌سازند. هرکه بخواهد هرکار مثبتی را در شهر و کشور انجام دهد، بیش از هر چیزی به امنیت احتیاج دارد. باید با عوامل ناامنی به‌شدت مبارزه کرد و باقدرت، گروه‌ها و افرادی را که اسباب ناامنی ایجاد می‌کنند، دستگیر و مجازات کرد.

تلاش برای برقراری امنیت عبادت است و با امنیت، همه تکالیف الهی و اجرای مسئولیت‌های گوناگون امکان‌پذیر می‌شود. رفاه و آرامش و شادی و سعادت و رستگاری در گرو امنیت است. باید نعمت امنیت و مدافعان امنیت را پاس داشت. شکر نعمت و تشکر از برقرارکنندگان امنیت، راهگشای امنیت برتر است. نقش امنیت پایدار در رشد و تکامل فردی و اجتماعی و رضایتمندی مردم بهترین نقش است. آنان که با فداکاری در راه برقراری امنیت در جامعه اسلامی شهید می‌شوند، نقشی فوق‌العاده در خدمات عموم مردم و آرامش و خوشبختی مردم دارند. ستایش از آنان و بزرگداشت یاد و خاطره آنان وظیفه دولت و مردم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->