سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

تشکیل کارگروه تطبیق پرونده محکومان با معیار‌های عفو رهبری| معاون قوه قضائیه: اگر جرم تکرار شود، مجازات شدت پیدا می‌کند

  • کد خبر: ۱۴۹۰۱۶
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
تشکیل کارگروه تطبیق پرونده محکومان با معیار‌های عفو رهبری| معاون قوه قضائیه: اگر جرم تکرار شود، مجازات شدت پیدا می‌کند
معاون قضایی قوه قضائیه در مورد عفو گسترده مقام معظم رهبری توضیحاتی ارائه داد و گفت: در مرحله اول خود افراد و در مرحله دوم خانواده‌های آن‌ها مراقبت کنند که این حوادث پیش نیاید و اگر این جرم تکرار شود دایره عفو برای این افراد تنگ می‌شود و مجازات نیز به دلیل تکرار در جرم شدت پیدا می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی در برنامه صبح بخیر ایران اظهار داشت: ریاست قوه قضائیه به کرات در جلسات متعدد به تاسی از مقام معظم رهبری تاکید کردند باید بین عوامل اصلی این جریان (اغتشاشات) و کسانی که با نظام دشمنی ندارند و فریب خوردند و اکنون پشیمان هستند فرق قائل شویم.

معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه غالب دستگیر شدگان از صنف دوم بودند و افرادی که از عوامل اصلی باشند خیلی کم داشتیم، گفت: غالب این‌ها پس از دستگیری متوجه اشتباه خود شدند و اظهار داشتند که ما فریب خوردیم. این افراد مرتکب جرم شدند، اما مرتکب جنایت نشدند، این افراد اظهار ندامت کردند و به کرات گفتند که ما از مسئولان قضایی می‌خواهیم مشمول عفو قرار گیریم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمی با بیان اینکه از سال ۹۷ عفو معیاری نداشتیم، افزود: در عفو موردی افراد محدود هستند، اما در عفو معیاری بحث روی افراد و اشخاص نداریم. یکسری معیار‌ها را رئیس قوه قضائیه با جلب نظر کارشناسان و با رعایت مصالح نظام خدمت مقام معظم رهبری اعلام می‌دارند و در صورت موافقت رهبر انقلاب براساس آن معیار‌ها به محاکم قضایی، دادگستری و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اعلام می‌شود. در عفو‌های معیاری دایره شمول بسیار وسیع‌تر است. این عفو معیاری با همه عفو‌های معیاری که بعد انقلاب بود فرق دارد که شامل متهمان هم می‌شود.

معاون قضایی قوه قضائیه گفت: این عفو شامل محکومان و متهمان حوادث اخیر است. در قسمت اول تخفیف مجازات نداریم یعنی پرونده مختومه می‌شود. روز گذشته بعد از موافقت مقام معظم رهبری، نامه‌ای به روسای دادگستری‌های سراسر کشور، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان زندان‌های سراسر کشور تنظیم و اعلام کردیم کارگروهی تشکیل دهند و با این معیار‌هایی که اعلام شد تطبیق دهند. هر روز تا پایان وقت اداری موظف هستند افراد را به تفکیک اعلام کنند و ظرف ۱۵ روز مکلف هستند نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند. احتمالا تا پایان بهمن بتوانیم به طور رسمی اعلام کنیم که این عفو شامل چه تعدادی از محکومان شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش اول اصل بر این است که عفو شامل حال تمامی افراد شود مگر کسانی که عمل ارتکابی آن‌ها با جرم محاربه افساد فی الارض تطبیق کند یا کسانی که با گروه‌های معاند، شبکه‌های خارجی ارتباط داشته یا مرتکب قتل یا جرح شده همچنین کسانی که شاکی خصوصی داشته باشند. بنابر‌این کسانی که شرایط عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق عمده تاسیسات دولتی، نظامی و عمومی را داشته باشند بخش اول شامل تمامی آن‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی اظهار کرد: در بخش دوم نیز عده‌ای با این عفو آزاد می‌شوند کسانی که مجازات آن‌ها حبس تا یک سال است در صورتی که یک ماه از حبس را تحمل کرده باشند مابقی مشمول عفو قرار می‌گیرد یا کسانی که به‌دلیل جرایم غیرعمدی مانند تصادفات یا حوادث ناشی از کار و… در زندان به سر می‌برند اگر شاکی خصوصی نداشته باشند آزاد می‌شوند.

معاون قضایی قوه قضائیه افزود: در این عفو یک نگاه ویژه به زن‌ها یا کسانی که از کهولت سنی مانند مردان بالای ۷۰ سال و زن‌های بالای ۶۰ سال برخوردارند یا زن‌هایی که سرپرست یا حضانت فرزندان را برعهده دارند درصورتی که سه سال از حبس را تحمل کرده باشند مشمول عفو قرار می‌گیرند همچنین افرادی که در زندان دارای بیماری صعب‌العلاج یا لاعلاج هستند و همیشه در مسیر بیمارستانند اگر پزشکی قانونی بیماری را تایید کند مابقی محکومیت را مشمول عفو قرار می‌گیرند. در قسمت جزای نقدی تا ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی هر مقداری که پرداخت یا هر مقداری که به دلیل آن محکوم در زندان به سر می‌برد مابقی جزای نقدی مشمول عفو قرار میگیرد حتی در این خصوص قسمتی از جزای نقدی تخفیف داده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی بیان کرد: این عفو یک حق برای مجرم، محکوم و متهم نیست بلکه یک عنایت از طرف نظام و یک محبت و لطف از طرف مقام معظم رهبری است که همواره نسبت به جوانان محبت دارند و با روحیه پدرانه برخورد می‌کنند و تاکید دارند به زندانیان، خانواده زندانیان تا جایی که امکان دارد کمک شود حتی رئیس قوه قضاییه به کرات در تمام جلسات اعلام می‌کنند تا جایی که امکان دارد از نهاد‌های ارفاقی استفاده شود تا مددجویان آزاد شوند و شکر این نعمت به این است که در مرحله اول خود افراد و در مرحله دوم خانواده‌های آن‌ها مراقبت کنند که این حوادث پیش نیاید و اگر این جرم تکرار شود دایره عفو برای این افراد تنگ می‌شود و مجازات نیز به دلیل تکرار در جرم شدت پیدا می‌کند دستگاه قضایی نیز مراقبت می‌کند. این عفو قطعاً دارای آثار مثبت و برکات فراوانی برای نظام خواهد بود و در عرصه بین‌المللی دشمنان نظام را خلع سلاح خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->