اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: مناطق آزاد تجاری باید در خدمت اقتصاد کشور و معیشت مردم باشد

  • کد خبر: ۱۴۹۹۲۹
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
آیت‌الله علم‌الهدی: مناطق آزاد تجاری باید در خدمت اقتصاد کشور و معیشت مردم باشد
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مناطق آزاد تجاری باید راهروی صادرات و کمک‌حال رونق تولید ملی و اشتغال برای جوانان این کشور باشد، اما تصور برخی این بود که مقصود از منطقه آزاد، واردات آزادانه کالا‌های خارجی است که با استفاده از آن، بازار تولید و نظام اقتصادی داخل کشور به‌سادگی برهم بخورد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با دبیر و مدیران شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی که به میزبانی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در این کشور، مناطق آزاد فضایی را ایجاد کرده که به جای شکوفایی اقتصادی، شاهد باز شدن دروازه‌های بی‌بندوباری اقتصاد و فرهنگ در این مناطق هستیم. مناطق آزاد تجاری باید راهروی صادرات و کمک‌حال رونق تولید ملی و اشتغال برای جوانان این کشور باشد، اما تصور برخی این بود که مقصود از منطقه آزاد، واردات آزادانه کالا‌های خارجی است که با استفاده از آن، بازار تولید و نظام اقتصادی داخل کشور به‌سادگی برهم بخورد.

وی افزود: این گلوله‌های آتش در سال‌های اخیر، آسیب‌های زیادی به تولید ملی وارد کرده‌اند و بر همین اساس، از انواع مفاسد اخلاقی تا حتی مشروبات الکلی هم در این مناطق یافت می‌شد. با این حال، باید باور کرد که آزادی فساد و فحشا تنها لازمه رونق گردشگری نیست بلکه در این مناطق به‌قدری جذابیت وجود دارد که می‌توان بدون گناه هم گردشگر جذب کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی خطاب به مهمانان حاضر در مراسم گفت: اگرچه لازم است که از عناصر نخبه و توانمند در عرصه‌های مختلف استفاده کرد، اما اخلاص و فداکاری هم ضرورت‌هایی است که نباید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود. مسئولیت اساسی و حق نظام و مردم امروز بر عهده شماست که مناطق آزاد تجاری را در خدمت اقتصاد کشور و معیشت ملت قرار دهید و باید در این راه، صبح از شب نشناسید.

وی با تأکید بر ضرورت رونق منطقه اقتصادی دوغارون در مرز تربت‌جام یادآور شد: باید روابط اقتصادی قدرتمندی که ایران با افغانستان دارد، زمینه شکوفایی و رونق منطقه اقتصادی دوغارون را فراهم کند. مردمی که در آن منطقه ساکن هستند، به‌مرور و براساس تجربه به کارشناسان اقتصادی در حوزه واردات و صادرات تبدیل شده‌اند؛ تا حدی که بسیاری از کشاورزان برای آگاهی از وضعیت بازار افغانستان و تعیین کشت سالانه خود، از اهالی دوغارون مشورت می‌گیرند. این‌ها مردمان شریفی هستند که اگرچه از اهل سنت‌اند، اما برادران ما هستند و باید به معیشت آن‌ها کمک شود.

تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد، برای اولین بار

در ادامه این دیدار، حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی هم با تأکید بر ضرورت پرهیز از خام فروشی و تمرکز بر صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالا و حتی‌الامکان دانش‌بنیان اظهار کرد: پنج سیاست کلی برای ۱۵ منطقه آزاد تجاری کشور در نظر گرفته شده که براساس آن‌ها، تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری اقتصاد بین‌المللی همچون بانک، بورس، بیمه و مرکز مالی بین‌المللی، تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری اقتصاد بین‌الملل همچون بنادر، راه‌ها و کریدور‌های گمرکی، شناسایی سرمایه‌گذاران و جذب آن‌ها به فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر با مشارکت ۱۵ کشور دنیا و خلق مدل‌های جدید اقتصادی مبتنی بر مبانی اقتصاد اسلامی و مقاومتی در دستور کار خواهد بود. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در دولت سیزدهم و برای اولین بار، تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شده است، خاطرنشان کرد: از پاییز ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱، برای نخستین بار است که حجم صادرات از مناطق آزاد از حجم واردات به آن‌ها فزونی می‌گیرد. افزایش ۴۰ درصدی این تراز از سال گذشته تاکنون، نشانه روشن و امیدوارکننده‌ای است که ثابت می‌کند روند رو به رشد و مسیر روبه‌پیشرفت آغاز شده است.

وی ادامه داد: برخلاف دوره‌های قبل، این بار قوانین جدیدی در نظر گرفته شده که سودآوری مناطق آزاد را بیش از زیان دهی آن کرده است؛ به‌طور مثال، گمرک ایران به‌طور مطلق بر مبادی ورودی و خروجی مسلط است و علاوه بر این، ممنوعیت واردات کالای تجاری همراه با مسافر و محدودکردن مجوز خرید به اقلام داخلی، هر شش ماه یک‌بار هم گزارش شفاف وضعیت مناطق آزاد به مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های نظارتی ارائه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->