«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

محققان با شیوه‌ای نوین یک دالان مخفی در هرم بزرگ جیزه کشف کردند

  • کد خبر: ۱۵۳۲۹۹
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
محققان با شیوه‌ای نوین یک دالان مخفی در هرم بزرگ جیزه کشف کردند
گروهی از پژوهشگران بین‌المللی در زیر هرم بزرگ جیزه دالانی را کشف کرده‌اند که پیش‌تر مشاهده نشده بود.

به گزارش شهرآرانیوز -  محققان می‌گویند این راهروی مخفی احتمالاً برای توزیع وزن هرم در نزدیکی بخش ورودی تعبیه شده بود. طول این دالان حدود ۹ متر اعلام شده است.

دانشمندان با کمک پروژه‌ای موسوم به ScanPyramids از طریق تحلیل شیوه نفوذ ذرات میون در هرم بزرگ جیزه دریافته بودند که درون این هرم تغییراتی به‌لحاظ چگالی وجود دارد. ذرات میون محصول جانبی پرتو‌های کیهانی هستند که صرفاً بخشی از آن‌ها توسط سنگ‌ها جذب می‌شوند.

محققان با این روش غیرتهاجمی متوجه شدند که در زیر قسمت شمالی هرم بزرگ جیزه در فاصله حدوداً ۷ متری از بالای ورودی اصلی، فضایی خالی وجود دارد. در ادامه آزمایش‌های بیشتری با سیستم‌های راداری و اولتراسوند انجام شد و محققان درنهایت به سراغ روشی شبیه به آندوسکوپی رفتند تا یک لوله ۶ میلی‌متری را از درون شکافی کوچک به میان سنگ‌ها بفرستند. این شیوه توانست تصاویر این دالان مخفی را به ثبت برساند.

در ویدیویی که از این راهرو منتشر شده است، می‌توانیم سنگ‌های کنده‌کاری‌شده را ببینیم که دور یک دالان خالی قرار گرفته‌اند. «مصطفی وزیری»، رئیس شورای عالی عتیقه‌جات مصر می‌گوید: «به اسکن‌های خود ادامه می‌دهیم تا ببینیم چه کار می‌توانیم انجام دهیم و چه چیزی را می‌توانیم در زیر این دالان یا در انتهای آن پیدا کنیم.»

«زهی حواس»، باستان‌شناس مصری، می‌گوید این احتمال وجود دارد که زیر این راهرو چیز مهمی وجود داشته باشد که ما هنوز از وجود آن بی‌خبریم. بااین‌حال، او مطمئن است که تا چند ماه دیگر مشخص می‌شود که واقعاً چه چیزی اطراف این دالان اسرارآمیز وجود دارد.

هرم بزرگ جیزه با ارتفاع ۱۴۶ متر در حدود ۴۵۰۰ سال پیش در مصر ساخته شد. هرچند این سازه یکی از قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین سازه‌های روی زمین محسوب می‌شود، اما دانشمندان در مورد چگونگی ساخت آن هنوز با یکدیگر به اتفاق‌نظر نرسیده‌اند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->