سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

پایان نشست شورای حکام بدون قطعنامه علیه ایران

  • کد خبر: ۱۵۴۰۱۷
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲
پایان نشست شورای حکام بدون قطعنامه علیه ایران
جلسات مربوط به ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر امروز (چهارشنبه) بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، در این دوره به رغم تلاش برخی کشورهای غربی برای جنجال‌آفرینی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران، نه تنها قطعنامه‌ای صادر نشد که در واقع دستاورد سفر رافائل گروسی مدیرکل‌آژانس به تهران و رضایتمندی او از توافق بدست آمده با ایران در خصوص حل‌وفصل ادعاهای سیاسی پادمانی، بهانه را از دست طرف‌های مقابل برای اهرم‌سازی از این نشست علیه ایران سلب کرد.

غرب با محوریت سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان امیدوار بود که با مانور درباره گزارش تحریک آمیز و ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ، مبنی بر کشف ذرات نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی در ایران، قطعنامه جدیدی را در این نشست علیه تهران صادر کند. اما در آستانه برگزاری اجلاس، اختلافاتی در اردوگاه طرف‌های غربی گزارش و قرار شد که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه پس از سفر مدیرکل آژانس به ایران صورت گیرد.

سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران و بیانیه‌ای که به موجب آن برای رفع‌ورجوع مسائل پادمانی منتشر شد، محاسبات غرب را برای جوسازی علیه ایران برهم زد و در واقع صحنه نشست شورای حکام را برخلاف انتظار آن‌ها پیش‌برد.

گروسی در افتتاحیه نشست شورای حکام از توافقات به دست آمده با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت که بی‌صبرانه منتظر برگزاری جلسات فنی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی است.

وی با اشاره به دیدار با مقامات ارشد ایران افزود: «در این نشست‌های سطح بالا، اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌ها در راستای سرعت بخشیدن به حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند.»

مدیرکل آژانس با مروری بر توافقات به دست آمده گفت که ایران به‌صورت داوطلبانه با اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است موافقت کرده است. وی با اشاره به اهمیت این مساله و اینکه تیم فنی آژانس به زودی راهی تهران می‌شود بیان داشت: کار مهمی در پیش داریم.

آمادگی برای نقش آفرینی آژانس اتمی در زمینه ترسیم مبنای مورد نیاز برای از سرگیری اجرای برجام در سایه تذکر به جوسازی رسانه‌های غربی و تحرکات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی از دیگر مسائلی است که گروسی در این دوره از نشست شورای حکام به آن اشاره کرد.

مدیرکل آژانس در نشستی که با خبرنگاران برگزار شد به رسانه‌ها تذکر داد که از گمانه‌زنی و فضا سازی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کنند و از طرفی در یک جدال لفظی ناخواسته با نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواضع ضد ایرانی تل‌آویو رو به چالش کشید.

هرچند بعید است که این جدال لفظی تاثیر چندانی بر نفوذ لابی رژیم صهیونیستی در آژانس داشته باشد اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که آشکار شدن اختلاف نظر تل‌آویو با آژانس بر سر ایران، در سطح افکار عمومی و رسانه‌های جریان اصلی، تحول مهمی بشمار می‌رود.

هرچند بعید است که این جدال لفظی تاثیر چندانی بر نفوذ لابی رژیم صهیونیستی در آژانس داشته باشد اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که آشکار شدن اختلاف نظر تل‌آویو با آژانس بر سر ایران، در سطح افکار عمومی و رسانه‌های جریان اصلی، تحول مهمی بشمار می‌رود.

به هرتقدیر، ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد، همچنین رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، بشدت در تلاش است تا پرونده بسته‌شدۀ "ابعاد احتمالی نظامی" در سال ٢٠١۵ را به واسطه اطلاعات یا ادعاهای غیرمستند مجدداً مفتوح ‌سازد.

این رژیم که دارای زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی است، با طرح اتهام‌هایی علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تلاش می‌کند تا این پرونده را به عنوان یک پروژه سیاسی - امنیتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد. اما جدال لفظی اخیر نتانیاهو و گروسی را می‌توان سرآغاز تحولی مهم در راستای تجدید نظر مواضع آژانس نسبت به تل‌آویو تعبیر کرد که چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور به فشار علیه برنامه هسته‌ای مخفی رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

به هر روی به نظر می‌رسد که گروسی به لطف ابتکار عمل ایران، فعلا ترمز جوسازی رسانه‌ها و تحرکات منفی رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران را کشیده تا فضایی را برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها و اجرای برجام ایجاد کند.

البته در نشست این دوره، طرف‌های غربی به تکرار اتهام‌زنی علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران ادامه داده و مطالب جهت‌داری را با هدف جوسازی علیه ایران مطرح کردند. در این رابطه سفیر کشورمان به ادعاهای غرب پاسخ داده و تصریح کرد که هدف طرف‌های مقابل پر هزینه کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، به حاشیه راندن موضوع به شدت نگران کننده برنامه اتمی نظامی رژیم صهییونیستی و اینکه ایران نتواند منافع ملی خودش را در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای دنبال کند.

همچنین نماینده روسیه خطاب به طرف‌های غربی تصریح کرد که نگرانی‌های ادعایی مطرح شده درباره فعالیت‌های انمی ایران، بواسطه ازسرگیری اجرای برجام به سادگی رفع می‌شود. میخائیل اولیانوف تصریح کرد: مشارکت کنندگان در مذاکرات باید به وین برگردند و ظرف چند روز پیش نویس در مورد احیای برجام را نهایی کنند.

به این ترتیب جلسات مربوط به ایران در این دوره از شورای حکام درحالی به پایان رسید که پروژه غرب با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی برای جنجال‌آفرینی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ناکام ماند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->