شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

بازی‌های سنتی مردم افغانستان در روزهای نوروز + عکس

  • کد خبر: ۱۵۵۷۹۹
  • ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
بازی‌های سنتی مردم افغانستان در روزهای نوروز + عکس
مردم افغانستان در اولین روزهای بهار علاوه بر دیگر آداب و رسومی که دارند، در روزهای سال نو با بازی‌ها و ورزش‌های مخصوص این روزها خود را سرگرم می‌کنند. بُزکشی، کشتی، بادبادک‌ بازی و تخم مرغ جنگی از مهمترین آنها است.

شهرآرانیوز؛ نوروز یکی از بزرگترین جشن‌های مردم افغانستان به شمار می‌رود و مردم این کشور هر سال با رسوم و سنت‌های ویژه و با شکوهی آن را برگزار می‌کنند.

انجام بازی‌ها و سرگرمی‌های ویژه و باستانی در روزهای نوروز که بیشتر از سوی جوانان انجام می‌شود، به جذابیت این جشن باستانی در افغانستان افزوده است.

بُزکشی، کشتی، بادبادک‌ بازی، تخم مرغ جنگی و بازی‌های دیگر از جمله سرگرمی‌هایی است که در ایام نوروز  در افغانستان طرفداران زیادی دارد.

بُزکشی

بُزکشی از ورزش‌ها و بازی‌های قدیمی و پر طرفدار مردم افغانستان به شمار می‌رود.

با وجود آن که بزکشی از بازی‌های محلی ولایت‌های شمالی این کشور به شمار می‌رود، اما به دلیل جذابیت آن، این بازی در تمام نقاط افغانستان علاقمندان فراوانی دارد و در زما‌ن‌های مختلف به ویژه ایام نوروز مسابقات بزکشی در تمام ولایت‌های افغانستان برگزار می‌شود.

هر سال در ایام نوروز مسابقات بز کشی در سراسر افغانستان برگزار می‌شود.

مزارشریف هرسال میزبان بازی‌های ویژه بزکشی است، همچنین مسابقاتی در ولایت‌های دیگر چون کابل، بدخشان، تخار، قندوز، بامیان، پروان، پنجشیر، کاپیسا، غور، بادغیس، سرپل و فاریاب نیز میزبان این مسابقات هستند.

در بازی بزکشی، اسب سوارانی که به «چاب‌اندازان» معروف هستند، تلاش می‌کنند تا بزی را که قبلاً سرش را بریده‌اند در نقطه‌ای به نام «دایره حلال» بیندازند.

در بزکشی مانند فوتبال دو گروه با یکدیگر رقابت می‌کنند و در هر گروه ۱۲ چاب‌انداز بازی می‌کنند.

این بازی در یک میدان هموار و بزرگ انجام می‌شود و هر چاب‌انداز برای برداشتن بز از زمین و بیرون رفتن از میان چاب اندازان گروه رقیب، باید مهارت بالایی داشته باشد تا بتواند بز را به دایره حلال برساند.

در مسابقاتی که همه ساله در مزار شریف برگزار می‌شود، شمار تماشاگران به ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر می‌رسد و در ولایت‌های دیگر نیز این آمار به یک هزار تا ۱۰ هزار تماشاگر مشتاق می‌رسد.

کشتی (پهلوانی) سنتی در افغانستان

کشتی در ایام جشن نوروز، سرگرمی بسیاری از افغان‌ها به ویژه جوانان این کشور به حساب می‌آید.

کشتی از جمله ورزش‌های باستانی و پرطرفدار در میان مردم افغانستان است که در روزهای نوروز بیشتر در مناطق بیرون شهر با شرکت کشتی‌گیران و در حضور تماشاگران مشتاق برگزار می‌شود.

بازی‌های سنتی مردم افغانستان در روزهای نوروز + عکس

کشتی‌گیران محلی در مکان‌هایی که پوششی از سبزه و یا خاک نرم دارد، گردهم می‌آیند و با حضور یک داور، مسابقه میان 2 کشتی‌گیر برگزار می‌شود.

بر اساس آداب و رسوم گذشته افغان‌ها پهلوانان قبل از شروع مسابقه، ابتدا سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند و سپس همدیگر را به آغوش می‌گیرند و بعد مسابقه میان آنان آغاز می‌شود.

تماشاگرانی که در صحنه حضور دارند، نیز به 2 دسته تقسیم شده و هر کدام با صدای بلند پهلوان مورد نظر خود را تشویق می‌کنند.

کشتی از جمله ورزش‌های باستانی افغانستان است که در سال‌های اخیر بیشتر در مناطق بیرون از شهر کابل و ولایت‌های شمالی و ولایت‌های مرکزی افغانستان در جریان جشن نوروز برگزار می‌شود.

برای تماشای عکس‌های در سایز بزرگتر و کیفیت بیشتر بر روی آنها کلیک کنید

بادبادک بازی

بادبادک ‌بازی از جمله بازهای مورد علاقه مردم افغانستان به ویژه جوانان در شهر کابل است و روزهایی که باد به آرامی می‌وزد، آسمان کابل پر از بادبادک‌های رنگارنگ می‌شود.

جوانان شهر کابل در روزهای نوروز با حضور بر فراز تپه‌ها برای بلند کردن بادبادک‌های خود تلاش می‌کنند، این بازی به عنوان یکی از سرگرمی‌های اصلی مردم افغانستان در جشن نوروز به شمار می‌رود.

بادبادک بازی بیشتر در فصل بهار و روزهای که باد بیشتر می‌وزد، رونق می‌گیرد و در روزهای غیر از جشن نوروز هم جوانان بادبادک‌های دست ساز خود را از بالای خانه‌هایشان بلند می‌کنند.

بادبادک‌ها در اندازه‌های مختلف و قیمت‌های گوناگون در مغازه‌های کابل به فروش می‌رسد، اما در گوشه‌ای از این شهر بازار مخصوص ساخت و فروش بادبادک وجود دارد.

این بازار که در منطقه "شور بازار" کابل قرار دارد، حدود 200 مغازه که بادبادک و نخ‌های دست‌ساز را به فروش می‌رسانند، در خود جای داده است.

تخم مرغ جنگی، بازی دوست داشتنی افغان‌ها

تخم مرغ جنگی از بازی‌های ویژه نوروزی در افغانستان است که بیشتر در محلات تفریحی و پارک‌ها که مردم برای تفریح به آنجا می‌روند، برگزار می‌شود.

بازی‌های سنتی مردم افغانستان در روزهای نوروز + عکس

در این بازی 2 نفر که هر کدام تخم مرغ‌های جوشیده و سفت در دست دارند، تخم‌ مرغ‌های خود را به یکدیگر می‌زنند و تخم مرغی که زودتر شکست صاحب آن بازنده است و تخم مرغ شکسته شده به صاحب تخم مرغ برنده تعلق می‌گیرد.

تخم مرغ جنگی، تنها بازی محبوب جوانان افغان نیست، بلکه در میان بزرگسالان هم از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

بازی‌های سنتی مردم افغانستان در روزهای نوروز + عکس

کودکان نیز این بازی را بسیار دوست دارند و می‌توان، گفت که بسیاری از خانواده‌های افغان این بازی را با اعضای خانواده خود انجام می‌دهند.

 چرخ‌و فلک سواری

چرخ‌وفلک سواری یکی دیگر از سرگرمی‌های نوروزی مردم افغانستان است که بیشتر نزد کودکان و نوجوانان محبوبیت دارد.

بسیاری از چرخ‌وفلک‌هایی که چرخیدن با آنها آرزوی بسیاری از کودکان در افغانستان است مدرن نیستند.

بازی‌های دیگری چون "نیزه بازی"، "خروس جنگی"، "کبک جنگی" و "گردو بازی" از دیگر سرگرمی‌های مردم افغانستان در جشن نوروز هستند.

در شرایطی که مردم افغانستان از جنگ و نا امنی رنج می‌برند، با این حال در تلاش هستند تا از هر وسیله و فرصتی برای تفریح و شادمانی استفاده کنند.

برای تماشای عکس‌های در سایز بزرگتر و کیفیت بیشتر بر روی آنها کلیک کنید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->