آغاز اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور رئیس‌جمهور (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) عراقچی مضمون پیام رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور روسیه را تشریح کرد گروسی پس از دیدار با عراقچی، از عزم آژانس برای ایفای نقش سازنده در پرونده ایران خبر داد گروسی از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای ایران بازدید کرد + عکس شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی با حضور عارف تشکیل جلسه داد عراقچی: مشخص‌کننده محل مذاکرات، عمان خواهد بود | رایزنی با گروسی سازنده بود عراقچی وارد مسکو شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) + فیلم همزمان با سفر عراقچی به روسیه امیر قطر عازم مسکو شد عدالت بی‌روایت، چرایی ضرورت پیوست رسانه‌ای در احکام قضایی اظهارات خصمانه سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی علیه ایران سوگند به پرچم زیبای وطن فرماندهان و کارکنان ارتش به‌مناسبت روز ارتش با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) رئیس شورای عالی استان‌ها: در مذاکرات، منافع ملی و بلندمدت را مدنظر قرار خواهند داد | مذاکرات بر مبنای سیاست‌های نظام پیش خواهد رفت مذاکرات گروسی و اسلامی در تهران آغاز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) وزیر دفاع عربستان سعودی امروز به ایران می‌آید (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) سرباز وطن | گفت‌و‌گو با سیروس امان‌اللهی ارشد ارتش در شمال شرق کشور که روزگاری نه چندان دور، فرمانده کلاه‌سبز‌ها بوده است معاون وزیر خارجه: امیدواریم جولانی عناصر غیرسوری را از مردم سوریه دور کند واکنش کره شمالی به پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز کُره | پاسخ می‌دهیم عراقچی برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های ارشد روسیه عازم مسکو شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) معاون وزیر خارجه ایران به عربستان سفر کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) عراقچی گفت‌و‌گو با گروسی را مفید ارزیابی کرد دیپلمات ارشد آمریکایی: دور دوم گفت‌وگوها با ایران برای تعیین چارچوب مذاکرات است درخواست از انگلیس برای بازداشت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گروسی دیدار با عراقچی را مهم توصیف کرد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) غریب‌آبادی: مکان مذاکرات تا این لحظه پایتخت ایتالیاست | ایران دنبال اتلاف وقت نیست انتصابات جدید در آستان قدس رضوی دستور ویژه استاندار خراسان رضوی: تا ۱۵ اردیبهشت، گزارش جامع از مشکلات شبکه ریلی استان تدوین شود حملات سنگین جنگنده‌های آمریکایی به صنعای یمن (۲۷ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مجلس «مقصران تاخیر در پرداخت حقوق معلمان» را اعلام کرد| سازمان برنامه «مقصر اصلی»+ متن کامل گزارش کمیسیون آموزش

  • کد خبر: ۱۵۷۱۰۲
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
  • ۲
مجلس «مقصران تاخیر در پرداخت حقوق معلمان» را اعلام کرد| سازمان برنامه «مقصر اصلی»+ متن کامل گزارش کمیسیون آموزش
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی گزارشی در صحن، از سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان مقصران تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان یاد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون پیرامون بررسی علل و عوامل تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ فرهنگیان را به شرح زیر قرائت کرد:


بیشتر بخوانید:

رضا مراد صحرایی سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟+ سوابق

رئیسی با استعفای وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد| رضا مرادصحرایی سرپرست شد+ جزئیات (۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

آخرین تصاویر یوسف نوری در مقام وزیر آموزش و پرورش امروز (۱۴ فروردین ۱۴۰۲)


مقدمه:

با عنایت به تکلیف مقرر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بر ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان از طریق استقرار یک نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای تاکید می‌نماید؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از گذشت حدود یازده سال از زمان تصویب سند مذکور و گذشت یکصد سال از تاسیس نظام نوین آموزش و پرورش و براساس ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه، «قانون نظام رتبه بندی معلمان» را علی رغم مخالفت‌ها و مقاومت‌های برخی که درک درستی از اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در اداره و توسعه کشور را ندارند، در مورخ ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ تصویب و جهت اجرا به دولت ابلاغ نمودند.

اگرچه هدف از تصویب قانون که جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی می‌باشد، ارتقای کیفیت نظام آموزشی کشور بود، اما وجود موانعی در مسیر اجرای آن مانند تدوین آیین نامه و شیوه نامه نامناسب، تأخیر در اجرای رتبه بندی و بی نظمی در پرداخت‌های فرهنگیان که نمونه بارز آن را در روز‌های پایانی سال شاهد بودیم، منجر به ناخرسندی معلمان و لطمه به انگیزه و اعتماد این عزیزان شده است.

در همین راستا کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای وظیفه خود دانست، طی برگزاری جلساتی با مسوولین ذی ربط به بررسی علل و عوامل این رویداد بپردازد که اینک گزارش اجمالی آن تقدیم می‌گردد. ضمناً علیرغم درخواست کتبی این کمیسیون، سازمان برنامه و بودجه گزارشی ارائه ننموده و رئیس سازمان نیز در جلسه کمیسیون حضور نیافتند.

بخش نخست: خلاصه‌ای از شرح ماوقع

پس از تصویب و ابلاغ  آیین‌نامه نهایی رتبه‌بندی در تاریخ ۱۵/۵/۱۴۰۱، فرآیند رتبه‌بندی فرهنگیان آغاز گردید که با توجه به بررسی ۵۴ میلیون سند مربوط به بیش از ۹۳۰ هزار معلم، کاری بزرگ و قابل تقدیر می‌باشد. نهایتا صدور احکام رتبه بندی تا ۲۳/۱۲/۱۴۰۱ انجام شد و بلافاصله گزارش حقوق اسفندماه به همراه معوقات ۱۱ ماهه جهت تخصیص بودجه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد. همچنین وزارت آموزش و پرورش برای اجرای کامل قانون مبلغ ۷۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تقاضا می‌نماید.

به استناد گزارش وزارت آموزش و پرورش، درهمان تاریخ ۲۳ ام اسفندماه تقاضای جلسه با مدیران ارشد سازمان برنامه بودجه نیز ارائه شده که میسر نگردیده است. از آن تاریخ به بعد، مسوولان وزارت آموزش و پرورش همه روزه و حتی یک مورد وزیر آموزش و پرورش شخصا برای پیگیری امور به سازمان برنامه و بودجه مراجعه نموده اند. در مقابل مقامات هم سطح در سازمان برنامه و بودجه در جلسات حضور نیافته و جلسات با مدیران سطح پایین‌تر برگزار شده که منجر به نتیجه مطلوب نیز نشده و پیشنهاد‌های وزارت آموزش و پرورش مورد پذیرش سازمان برنامه قرار نمی‌گیرد.

همچنین سازمان برنامه بودجه درخواست می‌نماید تا حقوق اسفندماه فرهنگیان محترم به همراه علی‌الحساب رتبه‌بندی مانند بهمن‌ماه، توسط وزارت آموزش و پرورش به خزانه داری کل کشور ارائه گردد که این بار این درخواست از جانب وزارت آموزش و پرورش مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. خاطرنشان می‌سازد از آبان ماه تا بهمن ماه حقوق فرهنگیان محترم به صورت علی الحساب پرداخت شده بود.

پس از رایزنی‌های بی‌حاصل در مورخ ۲۶ اسفندماه و برگزاری جلساتی بی‌نتیجه در سطح مدیران ارشد دو نهاد در تاریخ ۲۷ ام اسفندماه و موکول شدن موضوع به جمع بندی هیأت وزیران و رئیس محترم جمهور، متعاقب تأکید ریاست‌محترم جمهور بر اجرای قانون رتبه‌بندی در جلسه هیأت دولت مورخ ۲۸ ام اسفند، جلساتی در دو نوبت صبح و عصر در همان روز برگزار می‌گردد که در پایان این جلسات، سازمان برنامه و بودجه هرگونه پرداخت را منوط به بازنگری در احکام رتبه‌بندی و کاهش رتبه‌ها، پرداخت حقوق اسفند به‌صورت علی الحساب و کسر کسورات سهم دولت از بودجه رتبه بندی نمود؛ و همچنین مشروط نمودند احکام رتبه بندی به نحوی صادر شود که هیچ دیون و تعهدی برای سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ ایجاد نکند که این به معنای در نظرگرفتن سقف اعتباری ۳۳ هزارمیلیاردتومان برای اجرای رتبه بندی در دو سال مذکور بوده است.

با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش مفاد این تعهدات را تکالیف ما لایطاق و غیرقابل اجرا اعلام می‌نماید، مورد پذیرش این وزارتخانه قرار نگرفته و همچنان نتیجه‌ای از جلسات و رایزنی‌های صورت گرفته حاصل نمی‌شود. در واقع پذیرش این تعهدات از سوی وزارت آموزش و پرورش به این معنی می‌باشد که هیچ معلمی رتبه بالاتر از رتبه اول یعنی آموزشیار معلم کسب ننماید.

در نیمه شب ۲۸ ام اسفندماه، درخواست پرداخت حقوق اسفندماه با رتبه‌بندی جاری اسفند بدون معوقات از جانب وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود که به علت کسری به مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان با مخالفت سازمان برنامه و بودجه مواجه می‌شود.

در نهایت در تاریخ ۲۹ ام اسفندماه وزارت آموزش و پرورش اقدام به اصلاح فایل‌های حقوق از طریق حذف مبالغ مرتبط با معوقات و ترمیم حقوق نموده و در نتیجه فهرست حقوق فرهنگیان به صورت علی الحساب محاسبه و به خزانه ارسال می‌گردد. پس از واریز علی الحساب حقوق‌ها و پیرو اعتراضات معلمان مشخص می‌گردد که متاسفانه وزارت آموزش و پرورش از فهرست حقوق ارسالی به خزانه داری کل کشور معوقات را کسر نموده، اما از اثرات آن بر دریافتی کارکنان (یعنی کسورات بازنشستگی، خدمات درمانی و مالیات) غافل شده است و همین موضوع منجر به کاهش دریافتی جمعی از معلمان نسبت به سقف حقوق بهمن‌ماه گردید. پس از ارائه گزارش‌ها از اختلال ایجاد شده، فوراً و با همکاری جناب آقای دکتر اکرمی خزانه‌دار محترم کل کشور تدابیر لازم برای رفع مشکل و پرداخت کسورات به حساب فرهنگیان محترم صورت پذیرفت.

در پی این اتفاق و ایجاد موج نارضایتی بحق معلمان سراسر کشور، موضوع در بالاترین سطح مقامات دولت مطرح شد که نهایتا با دستور رئیس جمهور، کلیه معوقات فوق العاده رتبه بندی سال ۱۴۰۱ و نیمی از معوقات سال ۱۴۰۰ در فروردین ماه سال جاری پرداخت گردیده است.

بخش دوم: نتایج بررسی‌های کمیسیون

۱ - با اینکه قانون نظام رتبه بندی معلمان لایحه بوده، اما از ابتدا نگاه سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی به آن نگاه انقباضی می‌باشد. آیین نامه اجرایی نیز با دخالت این دو سازمان از هدف اصلی قانونگذار و ماهیت رتبه بندی منحرف گردید که در ایجاد و تشدید مشکلات پیش آمده، موثر بوده است.

۲ - در ماده (۹) قانون پیش بینی شده بود که دو نفر از از اعضای کمیسیون بر روند تهیه آیین نامه اجرایی توسط وزارت آموزش و پرورش و تصویب آن در دولت، نظارت داشته باشند که متاسفانه در مراحل پایانی تصویب آیین نامه اجرایی در دولت، از نمایندگان کمیسیون دعوت بعمل نیامد. همین تخلف دولت موجب شد، آیین نامه اجرایی مصوب در مواردی دارای ایراد و مغایر با قانون باشد که در اجرا نیز دچار مشکلاتی گردید. از جمله ماده (۲۳) آیین نامه اجرایی که در آن برخلاف هدف قانونگذار، رتبه بندی معلمان را به مسائل مالی گره زده است.

۳ - برای حل مشکلات پیش آمده درخصوص پرداخت حقوق اسفندماه و حل و فصل اختلافات بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه، انتظار می‌رفت؛ اولا جلسات مشترک با حضور بالاترین مقام دو دستگاه برگزار شود که متاسفانه رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه در هیچ یک از جلسات حضور نداشته اند. ثانیا در صورت عدم حل مشکل، شایسته بود موضوع قبل از پایان سال، توسط ریاست محترم جمهور یا معاون محترم اول ایشان حل و فصل می‌گردید که این امر نیز انجام نشد و حتی دستور ریاست محترم جمهور و به تبع آن دستور معاون اول نیز توسط سازمان برنامه و بودجه اجرا نگردید.

۴ - اعمال کسورات مربوط به کلیه معوقات یکساله معلمان، بدون پرداخت اصل آن در حقوق اسفندماه از جمله اشتباه‌های فاحش ستاد وزارت آموزش و پرورش است که به دلیل استفاده از مدیران کم تجربه می‌باشد.

حال این ابهام اساسی مطرح است چرا این اختلاف بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در مدت اجرای یکساله قانون ریشه‌یابی و از طریق شیوه‌هایی مانند درخواست استفساریه قانونی یا رجوع به مراجع ذی‌صلاح رفع نشده است؟ همچنین این پرسش مطرح است که برای رفع اختلاف نظر‌های به وجود آمده در روز‌های پایانی سال که به نظر می‌رسیده دستیابی به راه حلی فوری با این روش برای آن میسر نبوده، به چه دلیل از ظرفیت ویژه شخص وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای رفع چنین چالش مهمی استفاده نشده است و در نهایت چرا از روش‌های اضطراری مانند طرح در هیأت دولت، رفع مشکل در نشست سران قوا و طرق مشابه، حل فوری چالش به وجود آمده پی گیری نشده است؟! پاسخگویی این ابهام از جانب مجموعه دولت به ویژه معاون اول ریاست محترم جمهور لازم خواهد بود. ضمناً حالا که معوقات رتبه بندی معلمان در فرودین ماه سال جاری پرداخت شده، چرا دولت و سازمان برنامه با وجود اختیارات قانونی، در سر موعد و در پایان اسفندماه همین اقدام فعلی را انجام نداده است؟! (یعنی پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان معوقات)

جمع بندی و ارائه پیشنهاد:

مقصران اصلی این موضوع از نگاه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به شرح زیر می‌باشند:

۱- سازمان برنامه و بودجه کشور به خصوص معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان به علت عملکرد غیرمسوولانه و عدم لحاظ آسیب‌های ناشی از تاخیر در اجرای قانون و عدم درک نقش حساس معلمان در کشور.

۲- سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل تدوین غیرصحیح آیین نامه اجرایی قانون که منجر به انحراف از رسالت اصلی قانون و گره زدن آن به مسائل مالی گردید و همچنین اطاله زمان اجرایی شدن رتبه بندی.

۳- ستاد وزارت آموزش و پرورش به علت محاسبه اشتباه کسورات حقوق اسفندماه معلمان.

اما این کمیسیون، اعلام نمودن وزارت آموزش و پرورش به عنوان مقصر اصلی اتفاق رخداده را صحیح نمی‌داند و اتفاقاً لازم می‌داند از اجری شجاعانه قانون توسط وزارت آموزش و پرورش علی رغم همه مضیقه‌های ایجاد شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی، تقدیر نماید و لازم است همانگونه که وزیر محترم آموزش و پرورش، استعفا نمودند، سایر مقصران این اتفاق در سازمان برنامه و بودجه از جمله معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی، رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه آن سازمان نیز استعفا دهند و توسط نهاد‌های نظارتی و امنیتی مورد بازخواست قرار گیرند.

در پایان پیشنهاد می‌شود: 

الف - برای جلوگیری از رخداد مجدد چنین فاجعه ای- که می‌تواند لطمه جبران ناپذیری بر سرمایه اجتماعی وارد نماید- لازم است دولت در اسرع وقت نسبت به محاسبه دقیق اعتبار مورد نیاز اجرای قانون اقدام نموده و در صورت نیاز لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس ارسال نماید چرا که متأسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ فقط ۳۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که با لحاظ ۲۰ درصد افزایش، ۴۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ب - آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان و شیوه نامه آن، با توجه به وجود ایرادات و اشکالات موجود، اصلاح گردد.

ج - اعتراضات معلمان به رتبه‌های تعیین شده با دقت بررسی و در صورت وارد بودن، احقاق حق گردد و رتبه واقعی معلمان بدون لحاظ مسائل مالی اعطا گردد و در صورت کمبود بودجه، توسط دولت پیش بینی شود.

د - دولت موظف است در اسرع وقت نسبت به تامین اعتبار و پرداخت معوقات و مطالبات وزارت آموزش و پرورش از جمله حقوق نیرو‌های خرید خدمات آموزشی، حق التدریس معلمان شاغل و بازنشسته، مطالبات معلمان خارج از کشور، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، سرانه مدارس، معوقات صندوق ذخیره فرهنگیان و بودجه لازم برای اصلاح احکام نیرو‌های اداری صرف و خدماتی وزارت آموزش و پرورش همانند سایر وزارتخانه‌ها اقدام نماید. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
چرا دولت به فکر معلولین نیست چرا عیدی واضافه حثوق ماهای قیل پرداخت نمیکند حق معلولین خوردن ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
چرا دولت به فکر معلولین نیست چرا عیدی واضافه حثوق ماهای قیل پرداخت نمیکند حق معلولین خوردن ندارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->