ورود نخست‌وزیر ارمنستان به تهران+ فیلم جزئیات تشییع و تدفین پیکر نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی ورود نخست وزیر عراق به فرودگاه مهرآباد برای شرکت در مراسم تشییع شهدای سانحه بالگرد نروژ رسماً کشور فلسطین را به رسمیت شناخت پیام تسلیت استاندار خراسان‌رضوی به حضرت آیت‌الله علم‌الهدی ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران اطلاعیه صادر کرد سفر مقامات جمهوری آذربایجان به تهران رسانه‌های عربی حیرت‌زده شدند | پوشش لحظه‌به‌لحظه مراسم تشییع شهدای خدمت در دولت سیزدهم اقتصاد ایران از بلاتکلیفی درآمد رهبر معظم انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهانش نماز اقامه کردند+ فیلم نخست وزیر عراق در رأس یک هیأت بلندپایه عازم تهران شد احتمال بازداشت نتانیاهو در نروژ هنیه: طوفان الاقصی قلب اسرائیل را هدف قرار داد + فیلم نخست‌وزیر پاکستان برای عرض تسلیت به ایران می‌آید نخستین جلسه هیات دولت به ریاست مخبر برگزار شد (۲ خرداد ۱۴۰۳) ویدئو | تا ساعاتی دیگر؛ رهبر انقلاب در دانشگاه تهران بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهان ایشان نماز اقامه می‌کنند ترامپ صفحه دریافت کمک مالی به ارز دیجیتال راه اندازی کرد شهادت یک فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در کرانه باختری افراد مسلح در نیجریه ۴۰ نفر را کشتند پوتین: درگذشت رئیسی ضایعه بزرگی است
سرخط خبرها

آمریکا به نشست وزرای خارجه ایران و عربستان واکنش نشان داد

  • کد خبر: ۱۵۷۶۳۳
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
آمریکا به نشست وزرای خارجه ایران و عربستان واکنش نشان داد
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری پنجشنبه به دیدار وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد و آن را «گامی مورد انتظار» در روابط تهران و ریاض توصیف کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اظهارات ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی روز پنجشنبه به نقل از منابع ناشناس تصریح کرده بود عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض باعث عصبانیت ویلیام برنز، رئیس سیا شده است. 

 ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی درباره نظر دولت آمریکا در خصوص احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان گفت: نشست وزرای خارجه ایران و عربستان (در چین) گامی قابل انتظار در روند گفتگو میان دو کشور است.

وی مدعی شد: ما مدت‌هاست که گفتگو و دیپلماسی مستقیم، از جمله میان ایران و کشور‌های همسایه‌اش را برای کمک به کاهش تنش‌ها و خطر درگیری تشویق کرده‌ایم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال در تداوم هراس واشنگتن از نفوذ منطقه‌ای ایران گفت: اگر این گفتگو منجر به اقدامات ملموس ایران برای توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، از جمله تکثیر سلاح‌های خطرناک شود، البته ما از آن استقبال می‌کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: تقریبا ۸۰ هزار شهروند آمریکایی ساکن عربستان سعودی هستند. اگر اقداماتی از سوی ایران و همسایگانش - در این مورد عربستان سعودی- انجام شود که به مهار اقدامات بی‌ثبات‌کننده کمک کند و امنیت بیشتری برای آمریکایی‌ها در مقابل حملات بیشتر فراهم آورد، مطمئناً امر خوشایندی خواهد بود.

مقام‌های دولت آمریکا در هفته‌های گذشته تلاش کرده‌اند در موضع‌گیری‌های علنی واکنشی معمول به عادی‌سازی روابط ایران و عربستان نشان دهند؛ این در حالی است که توافق تهران و ریاض، به ویژه از آن جهت که با وساطت چین انجام شد نگرانی محافل کارشناسی در آمریکا را به همراه داشت. 

 بسیاری از تحلیلگران، توافق ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین را نشانه‌ای دیگر از عبور از نظم تک‌قطبی به محوریت آمریکا و بروز نظم جهانی جدید و نفوذ چین در منطقه غرب آسیا می‌دانند. 

در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که پنجشنبه دو هفته پیش با حضور بلینکن برگزار شد بسیاری از قانونگذاران آمریکایی نیز شکل‌گیری این توافق را نشانه‌ای از ضعف آمریکا قلمداد کردند. وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد با کمرنگ نشان دادن نقش چین به این انتقادات پاسخ دهد. 

بلینکن گفت: «فکر می‌کنم دقیق‌ترین حرف درباره نقش چین این است که این کشور [در شکل‌گیری توافق میان ایران و عربستان]در نقش تسهیل‌گر ظاهرا نشده بلکه صرفاً میزبان توافق نهایی در این دیپلماسی هوشمندانه بوده است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «این توافق در واقع محصول تلاش میان دو کشور بود.»

بلینکن علاوه بر این تلاش کرد با ابراز تردید در اجرای این توافق به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. او گفت: «ما باید درباره اینکه آیا این توافق به اجرا درخواهد آمد نیز مردد باشیم.»

توافق ایران و عربستان در هفته‌های گذشته سیلی از انتقادات را روانه دولت آمریکا به ریاست جو بایدن کرده است. نشریه محافظه‌کار «امریکن ثینکر» چند روز پیش در یادداشتی نوشت بیانیه شوک‌آور چند روز پیش مبنی بر این که چین توانسته دو رقیب سنتی یعنی ایران و عربستان سعودی را بر سر میز مذاکره بیاورد، شکستی بهت‌آور برای آمریکا است. 

این رسانه درباره تبعات توافق ایران و عربستان با وساطت چین نوشته است: «حداقل آن این است که حیثیت آمریکا و برداشت‌ها از قدرت ما تا حد زیادی زیر سوال رفته هر چند که رسانه‌های ما با پروپاگاندا بیشترین تلاششان را به کار گرفته‌اند تا مردم این موضوع را متوجه نشوند.»

این نشریه نوشته پیروزی چین در خاورمیانه برای به حاشیه راندن آمریکا به عنوان یک بازیگر مهم یکی از نشانه‌های فاجعه‌ای است که ریاست‌جمهوری جو بایدن به ارمغان آورده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->