صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تصویری از آلن دلون در ۸۸ سالگی + عکس موضوع سریال «بدل» علی مشهدی چیست؟ +زمان پخش فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» در تلویزیون + زمان پخش «تغییر چهره ۲» با نیکلاس کیج و جان تراولتا ساخته می‌شود واکنش سینماگران به صحبت‌های نائب رئیس نماوا درباره بی‌اخلاقی تهیه‌کنندگان و بازیگران بیانیه روابط عمومی نماوا درباره صحبت‌های بی‌سابقه نائب رئیس این پلتفرم ویدئو | صحبت‌های عجیب نایب‌رئیس نماوا درباره بی‌اخلاقی بازیگران و تهیه‌کنند‌ه‌های سینما توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر پوشش بیمه تامین اجتماعی برای ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر «صفا آقاجانی» بازیگر پیشکسوت بستری شد + علت مُهر زنانگی بر این شعرها خورده است | نقدی بر کتاب شعر «من دیگری هستم» مرضیه هاشم‌زاده جوایز پلاتینو به «جامعه برف» رسید گیشه سینمای چین در تصاحب «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید»
سرخط خبرها

چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه در سی‌ امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

  • کد خبر: ۱۵۸۵۴۳
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه در سی‌ امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام مرتضی وافی مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اعلام این خبر گفت: چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه متعلق به قرون و مذاهب مختلف اسلامی، در بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد.

وی افزود: این مجموعه نفیس که به همت گروهی از محققان، از مجموعه‌های خطی کتابخانه‌های مختلف ایران وجهان گردآوری شده و در قالب عکس کتاب‌های خطی صحافی شده است، همچنین ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های مختلف در حوزه نسخه شناسی صحیفه سجادیه و بررسی اختلاف نسخه، برای محققان و علاقمندان به نسخه‌های خطی فراهم کرده است. سیری در تاریخ نگارش متن صحیفه سجادیه همچنین جلوه‌های هنری تهذیب، خط و نگارش برای علاقمندان به هنر نیز می‌تواند در این آثار قابل توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه کتاب صحیفه سجادیه، فارغ از ماهیت حدیثی و دعایی، می‌تواند به عنوان تنها کتاب باقی مانده از قرن اول اسلامی و یک متن با قدمتی یک هزار و ۳۰۰ ساله نیز مورد توجه محققین قرار بگیرد، گفت: متن صحیفه سجادیه، در تمامی قرون و اعصار، مورد توجه عالمان در مذاهب اربعه اهل سنت و همچنین مذاهب مختلف شیعی مانند اسماعیلیه و زیدیه بوده است و برخی از نسخه‌های موجود در این مجموعه نفیس نیز توسط عالمان سنی مذهب یا فرقه‌های غیر شیعه اثنی عشری نگارش شده است که می‌تواند محور توجه علاقمندان قرار گیرد.

مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: قدیمی‌ترین نسخه صحیفه سجادیه، که در سال ۴۱۶ هجری قمری نگاشته شده است، هم اکنون در گنجینه کتاب‌های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی افزود: همچنین قدیمی‌ترین ترجمه فارسی بخشی از دعا‌های صحیفه سجادیه، در تفسیر بصائر یمینی تالیف معین الدین محمد بن محمود نیشابوری از مفسران حنفی مذهب قرن ششم هجری موجود است که بخشی از دعای چهاردهم صحیفه را ترجمه کرده است. علاوه بر آن قدیمی‌ترین دیوان اشعار، که در آن از صحیفه کامله نام برده است، دیوان اشعار مسعود سعد سلمان است که براساس برخی شواهد در سال‌های انتهایی قرن پنجم یا اوایل قرن ششم سروده است. مجموع این شواهد، نشانگر آن است که صحیفه سجادیه به عنوان کتابی اسلامی در قرون مختلف، شناخته شده بوده است.

گفتنی است، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شب‌های قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->