آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول بدون تفریح، «زن» افسرده و «خانواده» مختل می‌شود اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انصراف ۹۵‌درصد زوج‌های مشهدی از سقط‌جنین

  • کد خبر: ۱۶۰۴۶۷
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
انصراف ۹۵‌درصد زوج‌های مشهدی از سقط‌جنین
با اقدامات مرکز مردمی «نفس»، پارسال از سقط ۷۲۷ جنین سالم در استان جلوگیری شد.

زهرا زنگنه | شهرآرانیوز؛ «فعالان این مرکز در سال‌۱۴۰۱ موفق شده‌اند از مجموع ۹۴۵‌مراجعه‌کننده در خراسان‌رضوی ۷۲۷‌خانواده را از سقط جنین منصرف و به نجات جان این جنین‌ها کمک کنند. البته این آمار در مشهد (۲۹۰‌مورد از مجموع ۳۰۵‌مراجعه‌کننده) با درصد چشمگیر بیش از ۹۵‌درصد با موفقیت همراه بوده است. آمار موفقیت برای مجموع مراکز فعال نفس در سایر استان‌ها نیز حدود ۷۰‌درصد است و از ۸۵۶‌خانواده مجموعا ۵۸۸‌خانواده از سقط جنین خود منصرف شده‌اند.»

این آماری است که مدیر مرکز مردمی نفس در گفتگو با خبرنگار شهرآرا از فعالیت‌های این‌مرکز در سال‌۱۴۰۱ اعلام کرده است؛ همان مرکزی که حدود دو سال قبل با هدف تلاش برای حفظ جنین‌های در خطر سقط تشکیل شد و فعالان مرکز مردمی نفس در بیش از بیست شهرستان خراسان‌رضوی، از جمله بجستان، سبزوار، گناباد، درگز، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، نیشابور، کاشمر، خلیل‎آباد، بردسکن، جوین، جغتای، سرخس، چناران، قوچان، گلبهار و...، حضور دارند تا در راستای حفظ جنین‌های سالم و به‌دنیا آمدنشان گامی مثبت و مؤثر بردارند. فعالیت‌های اعضای این مجموعه در سال گذشته نتایج مثبتی به‌همراه داشته و سبب شده است در‌مجموع حدود ۷۷‌درصد از زوج‌های مراجعه‌کننده به مراکز نفس در استان از سقط جنین خود منصرف شوند.

نجات جان جنین‌های بی‌گناه در گستره ایران

تکتم زاده‌احمد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره توسعه فعالیت‌های این مجموعه در استان اظهار کرد: در یک دوره سفر‌های استانی تقریبا در همه شهرستان‌های خراسان‌رضوی جلسه توجیهی ویژه ماما‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و غیردولتی به‌صورت حضوری برگزار شده است. این جلسات با پخش مستند و پرسش‌و‌پاسخ همراه بوده است و همه عزیزان درباره مسئله سقط جنین توجیه شده‌اند. خوشبختانه در نتیجه این جلسات شاهد افزایش مراجعه‌کنندگان خواهان سقط جنین به مراکز نفس و انصراف آن‌ها بوده‌ایم.

اکنون با گذشت نزدیک به دو سال از شروع فعالیت، مراکز نفس در بیش از ۲۸‌استان کشور فعال هستند. او درباره برنامه این مرکز برای گسترش فعالیت در کشور توضیح داد: بنا داریم برنامه سفر‌ها را نه تنها در خراسان‌رضوی، بلکه در سطح کشور گسترش دهیم. همچنین قرار است جلسات توجیهی ویژه ماماها، متخصصان زنان و کادر درمان نیز در سراسر کشور برگزار شود که این مسئله بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در مراکز این ۲۸‌استان مجموعه ما فعال است. در برخی از استان‌ها نیز علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستان‌ها هم مجموعه ما فعالیت دارد. برای مثال پارسال در استان فارس همکاران ما موفق شدند ۸۵‌مورد از ۹۵‌خانواده مراجعه‌کننده را برای انصراف از سقط جنین سالم خود متقاعد کنند. یکی از دلایل سفر‌های استانی هم دایر کردن مراکز نفس در سایر شهرستان‌هاست.

حمایت همه‌جانبه از خانواده‌ها

اعضای این مرکز که به‌صورت مردمی کار را پیش می‌برند، برای حمایت از خانواده‌هایی که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند تلاش می‌کنند. زاده‌احمد در‌این‌باره بیان کرد: در مراکز نفس در درجه‌اول اقدامات مشاوره‌ای برای همه خانواده‌ها انجام می‌شود. در ادامه در‌صورت نیاز خانواده‌ها از حمایت‌های معیشتی و پزشکی و درمانی رایگان برخوردار خواهند شد. همچنین برای تأمین نیاز‌های معیشتی زوج‌هایی که قصد سقط جنین سالم خود را دارند، با بعضی ارگان‌ها مانند کمیته امداد و آستان‌قدس مکاتبه کرده‌ایم، اما هنوز هم در عمل گروه‌های مردمی و خیران به‌صورت جهادی پای‌کار هستند.

مدیر مرکز نفس فرهنگ‌سازی در جامعه را برای کمک به جلوگیری از سقط جنین اقدامی ضروری دانست و فعالیت‌های مجموعه را در‌این‌راستا به‌این‌صورت شرح داد: فرهنگ‌سازی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت مجموعه ماست. علاوه بر تولید محتوای فرهنگی همکاران ما به عنوان سخنران و مبلغ به مساجد، پایگاه‌های بسیج و فرهنگ‌سرا‌های کشور فرستاده می‌شوند تا درباره موضوعاتی مانند فرزندآوری، سقط‌جنین و بحران‌جمعیت با مردم صحبت کنند.

زاده‌احمد درباره اقدامات انجام‌شده برای معرفی بیشتر و ارتباط گرفتن مرکز نفس با عموم مردم و جامعه پزشکی توضیح داد: برای پیشروی در بحث شناسایی ما باید با دو گروه در ارتباط باشیم؛ یکی مادرانی که قصد سقط جنین سالم خود را دارند و دوم همکارانی که در حوزه پزشکی فعال هستند و به همکاری با مجموعه ما و معرفی مادران در معرض سقط جنین تمایل دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->