قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | پژو پارس ۷۵۰ میلیون تومان شد آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا (۱۴ تیر ۱۴۰۳) پرداخت سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی انجام می‌شود؟ چرا سکه گران شد؟ زمان سومین عرضه اولیه امسال مشخص شد اطلاعیه جدید در خصوص نحوه ثبت سفارش خودرو جانبازان ۵۰درصد و بالاتر مشمول (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آغاز فروش فوق‌العاده یکی از محصولات سایپا اعلام شد+ جزئیات (۱۳ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | انگور عسکری کیلویی ۶۰ هزار تومان توصیه وزیر صمت به مردم برای خرید خودرو | این روز‌ها وقت مناسبی برای خرید خودرو است؟ مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ اعلام شد برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و اتوماسیون صنعتی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۸ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز شماره‌گذاری نیسان آبی متوقف شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) تورم تولیدکننده از ۱۰۳ درصد به کانال ۳۹ درصد رسید خروج پول حقیقی با وجود بازار مثبت! | گزارش وضعیت بورس (۱۲ تیر ۱۴۰۳) سکه امامی وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شد | طلا در مشهد گران‌تر شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قیمت جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار (۱۲ تیر ۱۴۰۳) آرامش در بازار طلا و ارز | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بهترین کولر گازی برای شهر تهران کشف بیش‌از ۲۳۰۰ قرص و کالا‌ی آرایشی تقلبی از یک لباس‌فروشی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودرو‌های خارجی صفرکیلومتر را در مشهد چند بخریم؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های صفر داخلی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود؟ خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان خراسان‌رضوی به ۳۲۵ هزار تُن رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌فروش خودرو هایما 7x ایران خودرو از فردا (۱۳ تیر ۱۴۰۳) + جدول و قیمت خودرو ۱۶۲ تُن تخمه آجیلی در خراسان‌رضوی تولید شد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اپلیکیشن «نانینو» و مشکلاتی که برای نانواها ایجاد کرده است

  • کد خبر: ۱۷۰۴۳۳
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
  • ۳
اپلیکیشن «نانینو» و مشکلاتی که برای نانواها ایجاد کرده است
ایرادات دستگاه نانینو و سهل‌انگاری نانوایان سبب کاهش سهمیه آرد آن‌ها شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر چند روز است که برای خرید نان زمان بیشتری منتظر بوده اید و طولانی بودن صف به چشمتان آمده است، شاید یک علامت سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد و اگر این «چرا» را به زبان آورده باشید، احتمالا این پاسخ را شنیده اید که سهمیه آرد کم شده است و آرد نداریم. همین اول بگوییم که موضوع، کمبود آرد نیست.

بخشی از مشکل به دستگاه نانینو بازمی گردد که در کنار مزایا، این روز‌ها معایبش هم در روند کلی تولید و عرضه نان اخلال ایجاد کرده است و بخشی هم به نحوه استفاده نانوایان از دستگاه و در برخی موارد تخلف آن ها. حالا فرماندار مشهد از تزریق آرد به نانوایی‌ها و اصلاح سهمیه آن‌هایی که تخلفی نداشته اند خبر داده و به شهرآرا می‌گوید که وضعیت صف‌های نانوایی رو به بهبود و تقریبا به حالت عادی بازگشته است.

محسن داوری با اشاره به اینکه از بهمن وارد اجرای مرحله دوم نانینو شده ایم، می‌افزاید: سهمیه آرد هر نانوایی را براساس عملکرد دستگاه نانینو تحویل می‌دهیم. این دستگاه هوشمند است اگر نانوا کمتر یا بیشتر پخت کند، با کارت تکراری از یک نانوایی خرید شود، در ساعات مشخص شده پخت نداشته باشد و... شناسایی می‌شود. از همان ابتدای طرح به نانوایی‌ها اطلاع دادیم، اما برخی آن را جدی نگرفتند. در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سهمیه‌ها را براساس کارکرد آن‌ها دادیم، برخی به دلیل عملکرد مناسب حتی تا ۱۰ درصد بیشتر آرد دریافت کردند، اما بیشتر نانوایی‌ها به دلیل انحراف، سهمیه آردشان کمتر شد.

به گفته او برخی نانوایان مدعی هستند که توجیه نبوده اند، اکنون برای اینکه به مردم فشار وارد نشود، نانوایی‌هایی را که تخلف نداشتند، شناسایی و سهمیه آرد آن‌ها را برگرداندیم که کمبود آرد جبران شود، اما در ماه آینده باید بدانند که این طرح جدی است.

سهمیه آرد نانوایانی که تخلف نداشتند باز می‌گردد

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با تأکید براینکه وضعیت آرد مناسب می‌شود، به شهرآرا می‌گوید: مشکل این روز‌ها درباره پخت نانوایان بود. برخی نانوایی‌ها به دلیل کاهش تقاضا در نوروز و ماه رمضان با انباشت آرد روبه رو شدند که بدون اعلام این موضوع به پخت نان در ماه بعد پرداختند.

به همین دلیل سامانه هوشمند نانینو برای آن‌ها اضافه پخت و کم فروشی ثبت کرده است. به عنوان مثال اگر سهمیه نانوایی در ۱۰ روز ۱۰۰ کیسه بوده است، ولی او با آرد‌های انباشت ۱۲۰ کیسه پخت کرده باشد، سامانه کم گرفتن چانه نان و کم فروشی را ثبت کرده و به همین دلیل سهمیه نانوایی را کاهش داده است. به گفته علی اکبر نصری سرآسیا احتمالا این نانوایان در کلاس‌های آموزشی شرکت نکرده اند و توجیه نبوده اند یا آن را جدی نگرفته اند. نانوا‌ها باید هر اتفاقی را به پشتیبان و اتحادیه اعلام کنند که دچار ضرر و زیان نشوند.

او با تأکید براینکه پیگیر رفع مشکلات نانینو هستیم، می‌افزاید: اکنون باتوجه به پیگیری‌ها و دستور فرماندار، سهمیه در اختیار شهرستان قرار گرفته است. ما نیز تاکنون ۲۵۰ نانوایی را بررسی کرده ایم و در صورت نداشتن تخلف به اداره غله و بانک برای برگشت سهمیه معرفی می‌کنیم.

مشکل نانینو چیست؟

محمدرضا خواجه، عضو کمیته نان طیب آستان قدس، نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات و مسئول دپارتمان نان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. به نظر او کنترل کمیت نباید به کیفیت ضربه وارد کند و تأکید می‌کند: پیش ازاین، هشدار داده بودم که ممکن است در خردادماه در همه نقاط کشور تولید و عرضه نان با مشکل روبه رو شود.

خواجه به بخشی از مشکلات نانینو اشاره می‌کند و می‌گوید: قطعی کارت خوان و توقف عملکرد دستگاه که مبنای تخصیص سهمیه آرد برای ماه بعد شده را چه کسی می‌خواهد تشخیص دهد تا به پخت نانوا در روز‌های بعد آسیب نرسد و سهمیه اش کسر نشود. همچنین در این طرح، تفکر منطقی راجع به انطباق میزان سهمیه و ساعت کار نشده است. به نانوا ۱۰۰ یا ۱۵۰کیسه سهمیه اعطا می‌شود و از او انتظار دارند در سه شیفت کار کند و توقف هم نداشته باشد.

او ادامه می‌دهد: میزان پخت همه نانوایی‌ها یکسان در نظر گرفته شده است، درصورتی که سهمیه نانوایی‌ها متغیر است. همچنین نبود یک معیار مشخص برای افزایش یا کاهش سهمیه آرد نانوایان، محاسبه نکردن پرت آرد روزانه در یک نانوایی هنگام خمیرگیری، چانه گیری، پهن کردن و پختن، عدم نوسان کیفی آرد‌ها و گندم‌ها در تولید خمیر نان و... فقط بخش کوچکی از مشکلات نانوایان با این دستگاه است.

خواجه همچنین با اشاره به اینکه هیچ اثری از تفویض اختیار به استان‌ها نیست و همه چیز باید از برج مراقبت در تهران اعمال شود، می‌گوید: در طرح، برای نان‌های ملی و محلی که با افزودنی‌های گیاهی یا روغن حیوانی درست می‌شوند، هیچ فکری نشده است. اگر آرد‌ها قوی و پرگلوتن باشند و تعداد چانه هایشان بیشتر شود، نانوا متخلف محسوب می‌شود یا اگر گندم‌ها سن زده، نم زده، جوانه زده یا قارچ زده باشند و ضایعات نان در یک کیسه آرد بیشتر شود و تعداد چانه‌ها کمتر شوند، تراکنش نامتعارف و نانوا متخلف محسوب می‌شود که برای هیچ کدام در این طرح برنامه‌ای ریخته نشده است.

هرچند به نظر او نانینو، قلب تولید نان را هدف گرفته است، اما از نگاه مسئولان این طرح می‌تواند جلو انحراف برخی نانوایان ازجمله فروش آرد خارج از شبکه، کم فروشی، فروش اجباری و... را بگیرد.

از آنجا که نمی‌خواستیم یک طرفه به ماجرا نگاه کنیم و معمولا رؤسای اتحادیه‌ها می‌توانند زبان صنف زیرمجموعه خود باشند، به سراغ احمدرضا کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، رفتیم. اما او مدتی است که تمایلی به مصاحبه ندارد و ترجیح می‌دهد که مصاحبه در حوزه نان را به مسئولان جهاد کشاورزی بسپارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
0
1
باسلام من درگنبدکاوس نانوایی لواشی دارم تا قبل ازاین ماهی 130کیسه آرد سهمیه داشتم الان 4ماهه که برام 11کیسه میریزن این انصاف من بایدبرم دردمو به کی بگم که 4ماه کرایه مغازه عقب مانده ندادم بایدبعضی روزی 10کیسه بگیرن من باید روزی 32کیلیوبپزم خدای دلتان به حال ما نمی سوزه
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
1
باسلام بنده نانوایی قدیمی هستم با سابقه سی سال که قبل از سامانه نانینو روزانه بیست کیسه روزانه پخت می کردم که الان با این سامانه ناقص نانینو وبا همه مشکلات قعطی سامانه و همینطور کیفیت آرد که خداوکیلی در افزایش چانه ویا کم جواب دادن چانه در هرکیسه آرد که متاسفانه سامانه همه را تخلف حساب میکند پخت نانوایی به چهار کیسه در روز رسیده که با این وضعیت جز ضرر وبیکاری کارگر راهی نمانده آیا دولت خدمتگزار می خواهد که نانوایان به تدریج بیکار شوند شما را به خدا واگذار میکنم
رضا محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
0
سلام . ۲۰ سال نانوایی کار کردم . بیمه منو ۱۴ سال کارفرما ریخته . سرویس بشید . دولت هیچ نظارتی در حق کارگر نانوا ندارد . فقط به فکر کارفرما میباشیدو هر بی قانونی در حق کارگر انجام می‌دهد. حتی یک روز مریض بشیم سر کار نرویم . یا دنبال هر بهونه ای پیدا کند شخص دیگری جایگزین می‌کند. دولت ومردم دنبال حق خودشون هستند . یک بار هم حق زندگی یه کار ساده نانوای توی هیچ رسانه گفته نمیشه . کارفرما . دولت . مردم همه عزیزان دنبال حق خودشون هستند هر جوری شده از گلوی ما کارگر نانوای بیرون بیاورند . شما ما رو مجبور میکنید...آرد بفروشیم ، دزدی و کم فروشی .گران‌فروشی بکنیم تا شما راضی کنیم . توقع ما یک زندگی ساده است نه بیشتر. لطفا عادلانه قضاوت کنید . یا حق درود و آرزوی سلامتی شما عزیزان را دارم.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->