آغاز سریال جدید رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر و بهزاد خلج نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی یاحقی: شاهنامه با نقش‌آفرینی در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان، از دیگر آثار متمایز شده است + فیلم
سرخط خبرها

صحبت‌های پیشکوست تئاتر مشهد درباره ضرورت نقدپذیری نسل جوان تئاتر مشهد | نقد عقیم شده است

  • کد خبر: ۱۷۱۱۴۹
  • ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
صحبت‌های پیشکوست تئاتر مشهد درباره ضرورت نقدپذیری نسل جوان تئاتر مشهد | نقد عقیم شده است
پیشکسوت تئاتر مشهد گفت: الان تئاتر مشهد با فعالیت پررنگ جوان‌های خلاق در حال پوست اندازی است؛ نسلی که خلاق است و نقد را می‌پذیرد.

شهرآرانیوز، رضا حسینی کارگردان پیشکسوت تئاتر مشهد در حاشیه برگزاری نقد و بررسی تئاتر دماوند در پردیس تئاتر مستقل مشهد گفت: در مواجهه با موضوع نقد در تئاتر به دو شکل برخورد می‌شود؛ اول اینکه تماشاگران، دوستان و منتقدان پس از پایان نمایش بلند می‌شوند، برای عوامل دست می‌زنند و از کارشان تعریف می‌کنند. در برخورد دوم اما همین افراد پایشان را که از سالن نمایش بیرون می‌گذارند  درباره ضعف‌های نمایش، ضعیف بودن بازی‌ها، طراحی صحنه ناملموس و دیگر نقایص کار صحبت می‌کنند! یعنی به فاصله ۱۰ قدم دیدگاه افراد به شدت تغییر می‌کند.

به گفته این پیشکوت تئاتر مشهد، دلیل این امر این است که از سویی جامعه هنری ما نقد پذیر نیست و از سوی دیگر منتقدان با توجه به برخورد احتمالی جامعه هنری دست به خود سانسوری می‌زنند تا فلان کارگردان ناراحت نشود، فلان بازیگر برخورد بدی با آن‌ها نکند و از این دست رفتارها. یعنی منتقدان ترجیح می‌دهند به جای صراحت خودسانسوری و به جای گفتن حقیقت مماشات کنند چون می‌دانند جامعه هنری نقدپذیر نیست.

او بر این باور است که این مسائل سبب شده تا در تئاتر منتقدانی صریح با بینش و اندیشه خاص نداشته باشیم حتی نشریات تخصصی تئاتر نیز در نقدهایشان مماشات می‌کنند و همه این عوامل سبب شده است تا نقد عقیم شود.

حسینی این مطلب را با این هدف عنوان می‌کند تا به نسل جوان تئاتر مشهد بگوید نقد پذیر باشند، برخلاف نسل گذشته که کم‌تر نقد را می‌پذیرفتند: « الان تئاتر مشهد با وجود فعالیت پررنگ جوان‌های خلاق در حال پوست اندازی است بنابراین به شما جوانان خلاق تئاتر مشهد توصیه می‌کنم برخلاف نسل گذشته که نقد را نپذیرفتند شما نقد را بپذیرید. ما قرار نیست مقابل شما بایستیم، دقیقا کنار شما می‌ایستیم و حقیقت را می‌گویم تا در کنار هم رشد کنیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->