محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ گردانندگان کمپانی «نشموتورز» آمریکایی فکر نمیکردند که با ابداعشان در سال ۱۹۳۷ میلادی باعث بشوند من روزنامهنگار، پس از ۸۶ سال در یک روزنامه شهری در شرق جهان، بخواهم از کودکانی بنویسم که قربانی ابداع آنها شدهاند. کودکانی که در بازی بچگانه چشم و همچشمی بزرگترها، جایی برای خودشان دستوپا میکنند تا بمیرند یا آسیب جدی ببینند.
پسربچه از کودکان پنجساله درشتتر بود، ولی قدوقوارهاش به کودکان اول ابتدایی نمیخورد. او چیزی بین پنج تا هفتساله بود. لحظهای که تکنسینهای اورژانس به محل رسیدند، دیدند که کودک به علت شدت ضربه بهسختی نفس میکشد و هر لحظه امکان دارد همان نفسهای سخت هم قطع شود. بلافاصله اقدامات درمانی آغاز شد، یکی از امدادگران پسربچه را از روی آسفالت بولوار نماز بلند کرد و روی برانکارد گذاشت. ساعتی بعد کودک به بیمارستان سپرده شد، اما حالش هنوز خوب نبود.
والدین کودک که در تبوتاب بودند درباره علت حادثه اعلام کردند که با خودرو شاسیبلندشان در حال حرکت در بولوار نماز بودهاند و پسر خردسالشان مثل همیشه قسمتی از سر و بدنش از سانروف (محفظه شیشهای روی سقف خودرو) بیرون بوده است، اما ترمز ناگهانی پدر با سرعت زیاد، موجب شده است تا پسرک به بیرون پرتاب شود. این حادثه که سال گذشته رخ داده بود منجر به معلولیت پسربچه شد.
براساس کد تخلف ۲۱۱۵، بیرون آوردن دست یا هر یک از اعضای بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت ممنوع و مشمول جریمه میشود، موضوعی که در سال ۱۴۰۱ موجب جریمه حدود ۶۴۰ وسیلهنقلیه در مشهد شد. همچنین ایستادن کودک وسط خودرو بهمنظور بیرون بردن سر و بدن از سقف خودرو، موجب میشود تا راننده عقب خودرو را نبیند و براساس ماده ۲۲۱ آییننامه راهنماییورانندگی هرچه مانع شود راننده عقب وسیله نقلیه را نبیند، ممنوع است.
استفاده از خودروهای سانروفدار تبدیل به یک معضل جهانی شده است، هرچند هنوز از قوانین سخت و بازدارنده در این حوزه خبری نیست، اما براساس بررسیهای جهانی، بهطور میانگین سالانه سیصدسرنشین خودرو براثر پرتشدن از درون ماشین جان خود را از دست میدهند و سالی ۱۴۰۰ نفر مصدوم میشوند. همچنین نتایج این بررسیها نشان میدهد که هنگام تصادف، وجود سانروف آسیبپذیری سرنشینان را افزایش میدهد.
هر چند ۸۶ سال قبل یک کمپانی خودروسازی آمریکایی اولین نسل خودروهای سانروفدار را با این انگیزه که سرنشینان بتوانند آسمان را ببینند و هوای تازه استشمام کنند، تولید کرد، اما این ابداع نیز به حاشیه رانده شد و تاکنون جان کودکان زیادی را گرفته است. موضوعی که در مشهد نیز مشاهده شده و به گفته مدیر روابطعمومی اورژانس مشهد، پارسال یک کودک در مشهد به علت پرتشدن از سانروف خودرو جانش را از دست داد.
محمد علیشاهی با انتقاد از بیتوجهی والدین به فرزندانشان که موجب میشود جان این کودکان در معرض خطر قرار بگیرد، بیان کرد: تیرماه سال گذشته همکاران ما در صحنه حادثهای در بولوار وکیلآباد حاضر شدند که زنبوری چشم دختربچهای را نیش زده بود که از سقف باز خودرو در حال حرکت بیرون آمده بود.
وی با اشاره به انتقال مصدوم به بیمارستان چشمپزشکی خاتمالانبیا (ص) مشهد تصریح کرد: احتمال کورشدن این کودک نیز وجود داشت، ولی خوشبختانه متخصصان این مرکز توانستند دوباره بینایی کودک را به او برگردانند.
علیشاهی ادامه داد: تابستان سال پیش در بولوار فکوری نیز در پی ترمز ناگهانی یک خودرو شاسیبلند، کودک از خودرو به بیرون پرتاب شد و دست کودک شکست.
استفاده از سانروف خودروها در این روزهای گرم بیشتر شده است، شاهدش هم کودکانی که سروتنشان را از خودروها بیرون میآورند و تعدادشان از همیشه بیشتر شده است، تا جایی که اگر توجه کنید حتما در خیابانها چند مورد خواهید دید، این گلایه مدیر روابطعمومی اورژانس مشهد است و معتقد است که والدین به جای فرهنگسازی و نشاندن بچه درون صندلی ویژه یا حداقل نشاندن روی صندلی عقب و استفاده از کمربند ایمنی، به فرزندانشان اجازه میدهند سرشان را از سانروف یا شیشههای خودرو بیرون بیاورند. علیشاهی درباره آمار مربوط به پرتشدن کودکان از سانروف خودروها بیان کرد: ازآنجاکه معمولا این حوادث باعنوان تصادف دستهبندی میشوند، آمار دقیقی در این زمینه نداریم.
وی با اشاره به اینکه باید با رانندگان خودروهایی که ایمنی فرزندانشان را به خطر میاندازند، برخوردهای جدیتری شود، ادامه داد:، اما مهمتر از برخورد، توجه خانوادهها بهسلامت فرزندانشان است که باید پیش از وقوع حادثه از آن پیشگیری کرد.