سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ یک کودک روی صندلی مخصوص خود در خودرویی با درهای قفل خوابش برده و سوئیچ هم در داخل خودرو جا مانده است. فردی که ترفند پایین کشیدن شیشه خودرو را بلد است با دو تلمبه چاهبازکن و یک نوار چسب پهن وارد عمل میشود. تلمبهها را در دو قسمت شیشه و کمی چسب قسمت پایین هر دو تلمبه میچسباند و با مهارت شیشه را پایین میکشد. این چند سطر شرح ویدئویی کوتاه در فضای مجازی است که اشاره به ایمنی سرنشینان خودرو دارد. نکتههای ایمنی درخصوص سرنشینان خودرو زیاد است و ما قصد داریم به خلاصهای از همه آنها بپردازیم.
۱۰ درصد
میزان آسیب در یک خودرو با پنج ستاره ایمنی، کمتر از ۱۰درصد است و در چنین وسیلهای سرنشینان در سلامت ایمنی کامل هستند.
۲۰ درصد
در خودروهایی با چهار ستاره ایمنی، میزان آسیبی که سرنشینان را تهدید میکند بین ۱۱ تا ۲۰ درصد است.
۳۵ درصد
سرنشینان خودروهایی با ۳ ستاره ایمنی در حالت شوک تصادف قرار میگیرند و میزان آسیب به خودرو بین ۲۱ تا ۳۵ درصد است.
۴۵ درصد
درصد آسیبی که به خودروها با ۲ ستاره ایمنی وارد میشود بین ۳۵ تا ۴۵ درصد است.
اینروزها که هوا گرم است، دیدن کودکانی که از پنجره سقفی (سانروف) خودرو سرودستهایشان را بیرون میآورند، اتفاقی معمولی است؛ درحالیکه این کار خطرات زیادی برای آنها دارد. کودکی که تا نیمه از سانروف بیرون میآید، ممکن است بر اثر ترمز شدید و ناگهانی با لبه جلویی سانروف برخورد کند. همچنین سانروف هم همانند هر قطعه و سیستم دیگری، با احتمال خرابی روبهروست و درصورتیکه به هر علتی، سانروف ناگهانی بسته شود، آسیبهای زیادی به بدن کودک وارد خواهد شد.
برای سنجش کیفیت خودرو از واحدی به نام ستاره ایمنی استفاده میکنند. تعداد این ستاره ایمنی برای خودروهای ایرانی بین یک تا ۵ است و عدد ۵ به منزله مقاومت بالای خودرو در تصادف است. هر امتیاز نشاندهنده مقاومت خودرو در تصادف و کیفیت قطعات داخلی آن مانند کمربند و کیسه هواست و جمع امتیازها در نهایت با تعداد ستارهها بیان میشود. البته ستاره ایمنی خودرو چیزی نیست که دست ما باشد و بر اساس سلیقه و امکانات خود، آن را مشخص کنیم، ولی همیشه برای مالکانی که میخواهند ایمنی خودروهایشان را بالا ببرند و آنها را ستارهدار کنند، توصیههایی جدی و کاربردی وجود دارد؛ ازجمله این توصیهها که رعایتشان اهمیت بالایی دارد:
هیچ تضمینی برای سلامتی سرنشینانِ خودرویی که فقط یک ستاره ایمنی دارد، نیست و در چنین شرایطی بیش از ۴۶ درصد، آسیب به خودرو وارد میشود.
بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو خودرو اجباری است و نبستن آن تخلف محسوب میشود. بر اساس قانون همه سرنشینان عقب نیز باید در تمام راهها بهویژه در راههای برونشهری از کمربند ایمنی استفاده کنند. حتی رانندگان خودروهای مدل قدیمی که صندلی عقب آنها مجهز به کمربند ایمنی نیست هم موظف هستند خودرو خود را مجهز به کمربند ایمنی کنند، زیرا در صورت مشاهده این تخلف، مأموران پلیس راه با آنها برخورد و متخلفان را جریمه میکنند.
پرت شدن از خودرو مهمترین علت صدمه زدن به کودکان در حوادث رانندگی است. به همین دلیل صندلی کودک یکی از ابزارها و وسایلی است که در زمان وقوع تصادف میتواند از مصدوم شدن یا جان باختن کودکان پیشگیری کند.
استفاده از کمربند ایمنی مهمترین رفتار محافظتی برای راننده و سرنشینان خودروست. در همین باره پژوهشها نشان میدهد سهپنجم تصادفات جادهای به دلیل عوامل رفتاری مانند نبستن کمربند ایمنی است.
سرقت خودرو از جرائمی است که بیشتر اوقات از بیتوجهی مالک خودرو به نکات ایمنی و توصیههای پلیس ناشی میشود. برای آنکه از سرقت خودروتان در امان باشید به این توصیهها توجه کنید:
در یک تصادف، همه بخشهای خودروهایی مانند پراید و تیبا از جمله سقف، درها، ستون، کابین و داشبورد، دچار آسیب جدی میشوند.
موتور پژو ۲۰۶ در زمان خسارت به کاپوت، به داخل جابهجا نمیشود از اینرو آسیب کمتری به سرنشینان آن وارد میشود.
وزن بالای سمند و ضخیم بودن ستونها در این خودرو، آسیب کمتری را در تصادفها متوجه سرنشینانش میکند.
قرارگیری مخزن سوخت در کف و دور از کمکفنرها در تندر ۹۰ هم ساختار طراحی متفاوت و ایمنتری به آن بخشیده است.