آغاز سریال جدید رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر و بهزاد خلج نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی یاحقی: شاهنامه با نقش‌آفرینی در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان، از دیگر آثار متمایز شده است + فیلم
سرخط خبرها

«غول‌های خاکستری» محمدباقر کلاهی اهری در گالری بن بست | هر کس صدایی دارد، این صدای من است

  • کد خبر: ۱۷۱۹۴۸
  • ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
«غول‌های خاکستری» محمدباقر کلاهی اهری در گالری بن بست | هر کس صدایی دارد، این صدای من است
نمایشگاه طراحی محمدباقر کلاهی اهری باعنوان «غول‌های خاکستری» در گالری بن‌بست مشهد برگزار شد.
مریم امیری
خبرنگار مریم امیری

به گزارش شهرآرانیوز، نمایشگاه طراحی «غول‌های خاکستری» شامل آثار طراحی محمد باقر کلاهی اهری، شاعر معاصر مشهدی، در گالری بن‌بست مشهد برگزار شد.

این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر طراحی است که از دل اشعار این شاعر پیشکسوت معاصر برآمده و به دلیل استفاده زیاد از واژه‌های غول و دیو در آثار این استاد، عنوان این نمایشگاه «غول‌های خاکستری» نام گرفته است.

«غول‌های خاکستری» محمدباقر کلاهی اهری در گالری بن بست | هر کس صدایی دارد، این صدای من است

شعر پا به پای من عمر پیدا کرده است

استاد کلاهی اهری  نیز در توضیح برگزاری این نمایشگاه گفت: از حدود ۴۵سال پیش همیشه این عادت را داشتم که هر وقت متنی می‌نوشتم، طرحی کنارش می‌کشیدم این مربوط به همان ابتدا و دوران مدرسه بود تا اینکه وقتی وارد دنیای شعر و شاعری شدم دیگر شعر  به مفهومی که صرفا ادبی باشد برای من نبود و از رسانه‌های دیگر هم استفاده می‌کردم. دوست داشتم در هنر‌های دیگر هم سرک بکشم. نتیجه آن هم این کار‌هایی شده که درطول زمان انجام دادم. این طرح‌ها را اوایل درون دفاتری که متن می‌نوشتم، می‌کشیدم و به مروز زمان تصمیم گرفتم طرح‌ها را به صورت مجزا بکشم.

استاد کلاهی اهری افزود: با گذشت زمان، شعر پا به پای من عمر پیدا کرده است. سنی که الان هستم، شعرم هم در همان سن است. همانطور که خواسته‌های من با خواسته‌های یک شاعر جوان فرق می‌کند شعر من هم به سمتی می‌رود که دیگر جوان نیست. شعر من این جوانی را کرده و الان دوست دارد تنها بنشیند و به آنچه که در پیش رو دارد اکتفا کند و آن بلندپروازی را بگذارد کنار و به خودش بپردازد.

«قصد نداشتم چیز خاصی بکشم، هر کس صدای خودش را دارد. این هم صدای من است.»

«غول‌های خاکستری» محمدباقر کلاهی اهری در گالری بن بست | هر کس صدایی دارد، این صدای من است

شبیه به هم در فرم، متفاوت در محتوا

 شهنازعلیپور، نقاش و منتقد هنر‌های تجسمی در حاشیه این نمایشگاه گفت: این آثار بیشتر از نظر محتوایی قابل بررسی است؛ آثاری که از خاطرات کودکی برآمده و مرتب در وجود شاعر بوده و به تدریج تکمیل شده است.

علیپور در ادامه توضیحاتش افزود: آثار استاد کلاهی اهری، طرح‌های تقریبا شبیه به هم در فرم و شکل هستند، اما این آثار در محتوا متفاوت هستند.

به گفته این هنرمند نقاش، با وجود اینکه همه این آثار دارای محتوای مشترکی هستند که از دوران کودکی شاعر پدید آمده‌اند، اما به تدریج تکامل پیدا کرده و این محتوا چندگانه شده است.

وی افزود: از نظر تکنیکی این آثار، طراحی محسوب می‌شود در حالیکه به کارگیری رنگ در آن‌ها محدود است. همچنین با وجود اینکه، به گفته خودشان،  شناخت هنرمند از هنر‌های تجسمی کافی نیست، اما احساس می‌شود هنرمند طراحی ذهنی و تحلیلی را درک کرده است.

به گفته علیپور تندی و کندی خط‌ها و قرار گرفتن اشکال و خطوط درون یکدیگر که شکل‌های جدید تولید کرده است در طراحی ذهنی افرادی که سال‌ها به صورت خودآموخته کار کرده‌اند مشهود است و این اتفاق خیلی حسی اتفاق می‌افتد.

این منتقد یادآور شد: یک شعروارگی در آثار استاد وجود دارد؛ شاید تصویری از شعر‌های این هنرمند تبدیل به طراحی شده یا طرحی به شعر بدل شده است. از این روست که بعد‌ها که متوجه می‌شویم این آثار را یک شاعر خلق کرده است تعجب نمی‌کنیم.

 

 

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->