شرکت‌های ایرانی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر استرالیا برای نخستین‌بار نصرت حق‌پرست، ورزشکار افغانستانی، دربرابر حریف آمریکایی خود به پیروزی رسید تمایل کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گفت‌وگو با طالبان ابراز نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم سازمان ملل: ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان آواره هستند آلمان مذاکرات محرمانه خود را با کشورهای مختلف برای اخراج مهاجران افغانستانی مجرم آغاز کرد تأکید دبیرکل سازمان ملل بر همبستگی با پناهجویان در روز جهانی «پناهنده» استاندار خراسان‌رضوی خواستار تسریع در پاسخگویی دستگاه‌های امنیتی به استعلام‌های فرزندان مادرایرانی شد رئیس سازمان ملی مهاجرت: اتباع خارجی می‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند روسیه از طالبان خواست در رابطه با تشکیل دولت فراگیر متعهد باشد شورای امنیت سازمان ملل وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند سازمان ملل متحد: در نشست دوحه، با طالبان به عنوان یک دولت رسمی رفتار نخواهد شد سخنگوی پیشین کاخ سفید برای پاسخ‌گویی درباره خروج از افغانستان به سنا می‌رود پزشکیان: درباره مهاجران باید کار کاشناسی کنیم + فیلم رهبر طالبان: حاضرم برکنار شوم، اما اختلاف نباشد طالبان می‌گویند که در نشست دوحه ۳ شرکت می‌کنند افغانستان ناایمن‌ترین کشور در جنوب آسیا با موافقت AFC قهرمان فوتبال باشگاهی افغانستان به رقابت‌های چلنج لیگ آسیا می‌رود
سرخط خبرها

چگونه افغانستان بالاتر از ژاپن در مهار تورم قرار گرفت؟

  • کد خبر: ۱۷۲۵۳۲
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
  • ۱
چگونه افغانستان بالاتر از ژاپن در مهار تورم قرار گرفت؟
آنگونه که امارت اسلامی افغانستان می‌گوید تورم و قیمت اجناس در این کشور کمتر از اغلب کشورهای در حال توسعه و ممالک توسعه‌یافته جهان است! اما نتایج بررسی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نشان از چه دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ اعلام آمار عجیب و غریب تورم در افغانستان، نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است. آنطور که مقامات در این کشور مدعی شده‌اند نرخ تورم در این کشور از چین و ژاپن وضعیت مناسب‌تری دارد! ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی با اشاره به تورم منفی یک درصدی در افغانستان و قیمت پایین اجناس در همسایه شرقی ایران، وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان افغان را از بسیاری از ممالک پیشرفته جهان برتر دانست. این در حالیست که سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی از وضعیت وخیم اقتصادی، بهداشت، فقر و رفاه اجتماعی در افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان خبر داده‌اند و به نظر می‌رسد نرخی که از تورم گزارش شده، بیشتر عددسازی و بازی و با اعداد و ارقام است تا انعکاس واقعیات اقتصاد این کشور.

آنچه که تعجب همگان را بر انگیخته قیاس افغانستان با کشور‌های پیشرو جهان یا به عبارتی غول‌های اقتصادی دنیاست. تا پیش از شیوع کرونا، ژاپن به مدت ده‌ها سال ضمن طی دوران ثبات و پیشرفت همواره در جمع قدرت‌های اقتصادی جهان قرار داشت و پس از شیوع پاندمی کرونا با افزایش نرخ تورم مواجه شد، امری که موجب وارد آمدن یک شوک بزرگ به جامعه ژاپنی شد. به طوری‌که تورم در ژاپن در بهمن ماه ۱۴۰۱ کمی فراتر از پیش‌بینی کارشناسان بوده و رقم ۳.۶ درصدی را هدف گرفت.



در ارتباط با تورم منفی در افغانستان، take-profit در گزارشی آخرین نرخ تورم در کشور‌های جهان را با یکدیگر مقایسه کرده است. در حالی افغانستان در وضعیت تورم منفی یک درصدی به سر می‌برد که تورم اقتصاد ایران کماکان بالای ۵۰ درصد است. از طرف دیگر، کشور‌های عمان و چین به ترتیب با ۰.۹۱ و ۰.۲ درصد تورم نزدیک به صفر داشته‌اند.
مطالعه بیشتر: دولت به جای رفع مشکل، آمارسازی می‌کند/ علت اصلی تورم در ماه‌های اخیر چیست؟

نکته جالب در این جدول قیاس تورم کشور‌های ثروتمند عربی همچون عربستان، امارات و کویت با کشور بحران‌زده افغانستان است، به نحوی که تورم افغانستان منفی یک است و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس تورم حدود ۲ الی سه درصدی را تجربه می‌کنند.

به گزارش Trading Econnomics، آخرین نرخ تورم هسته در افغانستان ۱.۸ درصد برآورد شده است. همچنین تورم مواد غذایی در سرزمین افغان‌ها عدد ۳.۳- درصد را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که حد فاصل سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳، بالاترین و پایین‌ترین نرخ تورم در افغانستان به ترتیب ۴۷.۸۳ و ۱۸.۳۷- درصد بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
1
عجب! این هم شد تحلیل؟!
خب چرا ایران نمی تونه آمارسازی کنه؟مسولین ما که در آمارسازی لنگه ندارند....بیشتر که دقت کنید خواهید دید که عوامل اصلی جلوگیری از تورم در افغانستان این موارد است.
۱_افغانستان به دلیل ساختارحکومت دیکتاتوری وخشن کمترین تعامل اقتصادی را با جهان دارد و درنتیجه فراز وفرودها در قیمت اجناس وحتی رکود اقتصادی در نقاط مختلف دنیا کمترین تاثیر را بر اقتصاد این کشوردارد واز هرگونه بیماری اقتصادی در امان است.

۲-هرهفته هواپیمای میلیونها دلار کمک های نقدی جهانی در فرودگاه کابل به زمین می نشیند واین بسته های دلار تانخورده به بازار کوچک ومحدود افغانستان پمپاژ می شود.این یعنی یک قلک بزرگ که هیچ وقت خالی نمی شود.

۳_به دلیل فقر، مردم توان خرید اشیای لوکس را ندارند واگر گرانی هست تنها دربخش مواد غذایی به ویژه گوشت ونان است که آن را هم ماموران طالبان بدون رحم وبی هیچ پارتی بازی با گرانفروش برخورد می کنند وهمانجا فی الفور مغازه را لاک ومهر می کنند! برخلاف ایران بالا رفتن قیمت دلار هم به نفع افغانستان است ودر این مورد حتما دلار هرات به گوشتان خورده است.همین الان اونس طلا دربازارجهانی بشود ۱۰۰هزاردلار؛در افغانستان آب از آب تکان نمی خورد چرا که این کشور ومردمانش درگیر دلاربازی و بازارسکه وطلا نیست...ام در ایران وکشورهای نظیر ایران مانند ترکیه فقط کافی است سکه وطلا ۱۰تومان گران شود دومینو وار بر قیمت اجناس دیگر تاثیر می گذارد

بیشتر از این هم هست.زحمت بکشید وبروید بیشتر تحقیق کنید.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->