معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

بهیاران چشم انتظار «عدالت»

  • کد خبر: ۱۷۳۵۹
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
  • ۱
بهیاران چشم انتظار «عدالت»
۷۰۰ بهیار آموزش دیده خراسانی که به تنزل جایگاه خود شکایت کرده بودند، در انتظار اجرای حکم دیوان عالی هستند
تکتم جاوید - با تعدادی نامه و مدرک در دست، وارد دفتر تحریریه روزنامه می‌شود، اما قبل از هر چیز تصویر رأی دادگاه را از داخل گوشی اش پیدا می‌کند و نشانمان می‌دهد. می‌گوید: پس از تلف شدن ۴ سال از عمرمان که به وزارت خانه رفت و آمد کردیم و تجمع کشوری و استانی راه انداختیم، بالاخره موفق شدیم حکم دیوان عدالت اداری را بگیریم. بر اساس این حکم همه چیز باید بر اساس تعهدات قبلی اجرا شود. مسعود زمانی، نماینده بهیاران استان خراسان رضوی و از جمله بهیارانی است که در سال ۹۴ همراه هزاران فرد واجد شرایط دیگر در دوره آموزشی بهیاران شرکت کرده اند، به امید اینکه وعده وزارت بهداشت مبنی بر استخدام نیرو‌های آموزش دیده عملی و آن‌ها نیز همراه دیگر نیرو‌های شرکت کننده در بیمارستان استخدام شوند. می‌گوید: من همین حالا شماره ۴۵۰ نفر از متقاضیان استانی را داخل گوشی ام دارم و می‌دانم کل این افراد در استان حدود ۷۰۰ نفرند و دوره آموزشی را سپری کرده اند. در کل کشور نیز حدود ۲۵ هزار نفر آموزش دیده اند. همه منتظر استخدام بودیم که مراحل جذب نیرو‌ها تغییر کرد.

ماجرای یک دوره آموزشی
ماجرا از این قرار است که در سال ۹۴ و در زمان تصدی دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت دوره‌ای به نام «بهیاری یک ساله» تدوین و قرار بر این شد تا ارگان‌هایی مانند جهاددانشگاهی و چند نهاد دیگر برای متقاضیان، کلاس‌های آموزشی برگزار کنند و افراد را برای انجام دوره‌های عملی به مراکز درمانی بفرستند، دوره بهیاری یک ساله که تحت نظارت معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و جهاد دانشگاهی براساس تفاهم نامه‌ای مجری آن بود. در متن تفاهم نامه وزرات بهداشت آمده بود: به منظور تأمین نیروی انسانی مهارتی و غیردانشگاهی در گروه پرستاری و کمک به حل مشکل کمبود نیروی انسانی، برنامه تربیت و آموزش نیروی بهیار با ترکیب ۸۰‌درصد آقایان و ۲۰ درصد خانم‌ها اجرا می‌شود. در ماده ۸ این تفاهم نامه نیز آمده بود: معاونت براساس نظرخواهی از بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت، سهمیه هر استان را تعیین و براساس نیازسنجی انجام شده ظرفیت مورد نیاز هر شهرستان را به مجری اعلام می‌کند.
متقاضیان در آن زمان هر کدام ۳‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان پرداخت کردند و در بیمارستان‌های مختلف به شکل رایگان در شیفت‌های مختلف مشغول کار و آموزش شدند، افرادی که از شهرستان می‌آمدند، خوابگاه می‌گرفتند و هزینه‌های زیاد دیگری پرداخت می‌کردند، به امید اتمام دوره و استخدام در بیمارستان. زمانی می‌گوید:، اما قبل از پایان دوره یک ساله همه چیز تغییر کرد. تقریبا دوسوم دوره را گذارنده بودیم که گفتند:بر اساس بخشنامه جدید دیگر به کسی مدرک بهیاری نمی‌دهند و روی کارت‌هایمان عنوان «بهیار» را به «کمک پرستار» تغییر دادند. در واقع هرروز یک ماجرای جدید اتفاق افتاد. یک روز روپوش‌های سفید را به کرم و روز دیگر عنوان مدرک را از «بهیار» به «کمک پرستار» تغییر دادند. این یعنی مرتبه ما یک پله تنزل پیدا می‌کرد که اگر قرار بود با عنوان و شرایط جدید یعنی «کمک پرستار» کار کنیم، بدون پرداخت چنین هزینه‌ای و شرکت در کلاس هم می‌شد و نیاز به این همه سختی کشیدن نبود. همچنان که اکنون نیرو‌های کمک پرستار با مدارک پایین و گذارندن یک دوره ده روزه مشغول به کار هستند، اما ما عنوان بهیاری را می‌خواهیم که شرح وظایفش با کمک پرستار و کمک بهیار بسیار متفاوت است.

صدور رأی دادگاه به نفع ۲۵ هزار نفر شاکی
«با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وزرات بهداشت و شخص دکتر حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، صحبت و پس از آن تجمع‌هایی در سال ۹۶ برگزار کردیم تا صدای خودمان را به گوش مسئولان برسانیم، اما نتیجه‌ای نداشت. تا اینکه به کمک مدیر مجمع نمایندگان بهیاری کشور وکیل گرفتیم و به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم. از حدود ۴۵۰ متقاضی در استان وکالت نامه محضری گرفتیم و آن قدر تلاش کردیم تا امروز رأی صادرشده به نفع ماست.» نماینده بهیاران خراسان رضوی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد:پس از گذشت چندسال دوندگی، هشتم بهمن امسال حکم دادگاه ابلاغ شد که بر اساس آن باید شرایط مثل قبل و بر اساس تعهدات قبلی پیش برود، یعنی عنوان ما همان «بهیار» باقی بماند، با شرح وظایف یک بهیار، نه کمک پرستار.

نگران از دست رفتن شرایط سنی
زمانی در ادامه به درخواست اصلی بهیاران اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرکت در این دوره‌ها شرط سنی تا «۳۰ سال» داشته است و حالا همان افراد متقاضی ۴ سال از عمرشان را از دست داده اند. یک عده که آن زمان ۲۵ یا ۲۶ ساله بودند همین حالا هم شرایط سنی خود را از دست داده اند. مثلا خود من هم که در بیست ویک سالگی در دوره شرکت کرده ام، نگران طولانی شدن اجرای حکم و از دست رفتن شرایط سنی ام هستم. تقاضای ما این است که حکم هرچه زودتر اجرایی شود تا بیش از این در حق افراد ظلم نشود. از طرف دیگر نگرانیم که این تغییر روند و احقاق حق آن قدر طول بکشد که دولت عوض شود و باز مجبور شویم همه مراحل را برای توضیح دادن به مسئولان جدید طی کنیم.

اجرای طرح به وزارت خانه مربوط است
معاون پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام بی اطلاعی از حکم صادرشده برای اعتراض متقاضیان می‌گوید: من حکم را ندیده ام و در جریان نیستم. این طرح از ابتدا توسط وزارت خانه اجرا شده است و اگر قرار باشد مدرکی هم صادر شود باز در حوزه همان وزارت خانه است و ما در آن دخالتی نداریم. محمدحسن عزتی درعین حال تأکید می‌کند در چارت جدید بیمارستان ها، بهیاری حذف شده است و اکنون عنوانی به این شکل نداریم، اما افرادی که آموزش کمک پرستاری دیده اند می‌توانند به عنوان کمک پرستار جذب بیمارستان‌های تحت پوشش شوند، کما اینکه اکنون تعداد ۴۵ نفر از این افراد جذب مراکز درمانی شده اند و مشغول به کار هستند. با توجه به کمبود نیروی کمک پرستار در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی، تلاش حوزه مدیریت پرستاری این است که تعداد دیگری از این افراد به عنوان کمک پرستار جذب بیمارستان‌ها شوند.

وزارت خانه پاسخ گو نیست
به دنبال پیگیری این گزارش به سراغ روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان می‌رویم. با وجود تلاش‌های بسیار برای تماس با اداره کل روابط عمومی وزارت بهداشت کسی پاسخ گو نیست، اما امیدواریم با توجه به قطعی بودن رأی صادره از دستگاه قضایی، مسئولان به خواسته بهیاران توجه کنند و پیگیری هایشان را در اجرای حکم تسریع بخشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
سلام
متاسفانه منم جرو همون فریب خوردگانی هستم که از بهیاری به کمک پرستاری تنزل و بعد با تنزل به قرارداد خدمات عمومی اما وظایف عملی کمک پرستاری و با انعقاد قراردادهای موقت از طریق شرکت به بهانه ناضافه بودن نیرو بیکار شدم
اگر امکان راهنمایی در زمینه حکم دیوان بشه ممنون میشم که چه باید بکنیم و بر اساس چه مفادی در احقاق حقوق تضیعع شده اقدام کنیم ؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->