جشنواره کوچه از امشب در بوشهر آغاز می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) معرفی نامزدهای سومین جایزۀ ادبی «چوک» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور شرکت در مراسم تشییع پاپ عازم رم شد شبکه تلویزیونی کارمند افتتاح شد اعلام برنامه‌های هفته فیلم و عکس مشهد + جدول زمانبندی پوستر بیست‌ونهمین هفته فیلم و عکس مشهد منتشر شد برنامه صداوسیما برای دلجویی از هموطنان اهل سنت بهرام افشاری و سروش طاهری در تور آمریکای شمالی با «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت؟» فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) + زمان پخش مدیر پخش شبکه یک صداوسیما عزل شد| اعلام جرم علیه ۸ نفر چهره ماندگار | درباره جلال‌الدین معیریان، بنیان‌گذار چهره‌پردازی کلاسیک ایران سایه مات خندوانه | نگاهی به برنامه ۱۰۰۱ و انتظارات برآورده نشده آن گفت‌وگو با استادان دانشگاه‌های مشهد به‌مناسبت روز ملی معماری پرورده آفتاب ایران | مختصری در احوال و آثار شیخ بهایی روایتی سینمایی از یک قهرمان | گفتگو با عوامل فیلم سینمایی صیاد انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس آغاز اکران انیمیشن رویاشهر در سینما آیا نویسندگان پرفروش آینده دنیا باید ستاره فضای مجازی باشند؟ جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا برای فرانسیس فورد کوپولا فیلم کوتاه داستانی «جای خالی» در جشنواره ایتالیایی
سرخط خبرها

خانواده، نقطه شروع هنر

  • کد خبر: ۱۷۴۰۶۶
  • ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
خانواده، نقطه شروع هنر
احمد تاجی، عکاس نام دار و پیشکسوت شهرکرد، ازجمله عکاسانی است که تجربه‌های بسیار خوبی در عکاسی مستند اجتماعی با رویکرد مردم نگاری و آیینی دارد. عکس یادداشت امروز یکی از عکس‌های بسیار خوب اوست که از عشایر منطقه سبلان ثبت شده است.
حمید سبحانی
نویسنده حمید سبحانی

نقل قولی از فریدا کالو، یکی از زنان نام دار هنر جهان، وجود دارد که می‌گوید: «چارچوب زندگی و هنر من در خانواده است.» و برنارد شاو، نمایشنامه نویس و برنده جایزه نوبل، جایی گفته است: «خانواده نقطه شروع هنر است.» در اهمیت خانواده مکتوبات زیادی قلم زده اند و همین طور در هنر‌های بصری هم بسیار به آن پرداخته شده، اما در کنار خانواده مفهوم دیگری نیز همپای آن اهمیت دارد و همان قدر صاحب جایگاه است؛ و آن مفهوم خانه است، به عنوان بستری که خانواده در آن معنا پیدا می‌کند. خانه معنایی فراتر از تعریف کلاسیک به عنوان مکان دارد. به همین دلیل، در موقعیت‌های مختلف، تعابیر مختلف و نمادینی از آن می‌شنویم. سرزمین مادری، زادبوم، مرز و... ازجمله مواردی هستند که گاه به خانه تعبیر می‌شوند.

در هنر هم چه به صورت مستقیم و چه به شکل نمادین، مفهوم خانه و خانواده اهمیت داشته و دارد؛ ازجمله در عکاسی. عکاسان شناخته شده زیادی مثل سالی مان یا دورتی لانگ در تاریخ عکاسی، یا استاد محسن راستانی که پروژه معروف و بلندمدت خانواده ایرانی را در دست دارد، به این موضوع از زاویه دید خودشان پرداخته اند.

احمد تاجی، عکاس نام دار و پیشکسوت شهرکرد، ازجمله عکاسانی است که تجربه‌های بسیار خوبی در عکاسی مستند اجتماعی با رویکرد مردم نگاری و آیینی دارد. عکس یادداشت امروز یکی از عکس‌های بسیار خوب اوست که از عشایر منطقه سبلان ثبت شده است.

عکس اطلاعات جالبی درباره جغرافیا و فرهنگ محلی همراه دارد. گزاره ساده عکس اشاره دارد به زوج عشایری که در حال مقدمات برپایی چادر یا به فرهنگ محلی «اوبا» هستند. اما فرای این گزاره، اهمیت عکس به معنایی است که در مقدمه یادداشت اشاره شد؛ خانواده‌ای که در حال برپایی خانه شان هستند. تلاش استعاری زوج زن و مرد که نماد خانواده هستند، مهم‌ترین نکته محتوایی این عکس است. اما جذابیت عکس تاجی به اینجا تمام نمی‌شود.

او از فرم در عکسش غافل نشده است. همه پایه‌های منظم چادر مخاطب را هدایت می‌کنند به مرکز عکس؛ جایی که مرد ایستاده است و برای چفت وبست «اوبا» تلاش می‌کند؛ باز هم معنایی نمادین از ستون خانه و خانواده. اما زن دورتر ایستاده است و از بیرون «اوبا» برای ساختن به شدت تلاش می‌کند. ما درواقع با تعریفی کلاسیک از معنای زوج در یک خانواده روبه رو هستیم؛ و درنهایت گستره آبی آسمان و ابرهایش وجهی دراماتیک به عکس افزوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->