یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد فرش مشهد میزبان لیگ بسکتبال جوانان کشور مبارزه کاراته‌کاران خراسان‌رضوی در آسیا تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر | عیارسنجی اوسمار تاریخ و ساعت بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر | تراکتور برای پرسپولیس بازی می‌کند! جریمه ۲۰۰ میلیونی تراکتور بازرسی هم به مسئله انتخابات هیئت فوتبال خراسان رضوی ورود کرد؛ دست نگه دارید، غیرقانونی است! شکست استقلال مطهری را بیمه می کند حضور بیرو مقابل سپاهان قطعی شد نکونام باز هم علیه خطیر سپاهان آخرین شانس اوسمار برای سرمربی‌گری پرسپولیس؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بارسلونا و والنسیا| حضور در اروپا قطعی شد تعویض کاپیتان های پرسپولیس مقابل سپاهان خروج بردیا سعادت از لیست تیم ملی والیبال اوسمار روی بیرانوند ریسک می‌کند؟ تلاش کادر پزشکی استقلال برای رساندن سهرابیان به بازی با تراکتور قرارداد علیپور با ژیل ویسنته آخر فصل تمام می‌شود| احتمال بالای بازگشت به پرسپولیس
سرخط خبرها

درخشش تفتیان در روز ناکامی جوان

  • کد خبر: ۱۷۴۱۹۶
  • ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
  • ۱
درخشش تفتیان در روز ناکامی جوان
۲ ورزشکار برجسته خراسان در رقابت‌های دوومیدانی آسیا و رنکینگ کشتی جهان عملکرد متفاوتی داشتند.

آخر هفته علاقه‌مندان به رشته‌های دوومیدانی و کشتی خراسان، آخر هفته‌ای متفاوت بود. دسته دوومیدانی‌کاران خراسانی با برنز ارزشمند حسن تفتیان لبخند به لبشان آمد و دسته گوش‌شکسته‌های ورزش استان با ناکامی بحث‌برانگیز احمد محمدنژادجوان دمغ شدند. رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند در حال برگزاری است و دیروز سریع‌ترین مرد ایران توانست در رقابت فینال ماده دوی صدمتر به مقام سوم برسد و گردن‌آویز برنز را از آن خود کند.

این در حالی است که شب قبلش در رشته کشتی و در جریان رقابت‌های رنکینگ مجارستان و آخرین چرخه انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد ایران، احمد محمدنژادجوان، آزادکار وزن ۵۷ کیلوگرم کشورمان، با وجود شایستگی‌هایش به شکل عجیب‌وغریبی برابر رقیب ایرانی‌اش باخت تا عطای دوبنده تیم‌ملی در رقابت‌های جهانی بلگراد را به لقایش ببخشد.

روز خوب تفتیان در تایلند

ستاره دوومیدانی خراسان‌رضوی که دو المپیک را در دوران حرفه‌ای ورزش خود دیده است و از این نظر یکی از رکوردداران این رشته ورزشی به حساب می‌آید، در جریان رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا در تایلند توانست با ثبت حد نصاب ۱۰ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه به مدال برنز برسد.

حسن تفتیان درحالی این مدال را برای کشورمان به دست آورد که تا ۲۴ ساعت مانده به مسابقات، هنوز کشور میزبان روادیدش را صادر نکرده بود و در دقیقه نود عازم این رقابت‌ها شد. تفتیان که از شش ماه پیش زیر نظر مربیان جامائیکایی در سرزمین باد‌ها تمرین می‌کرد، در جریان این رقابت‌ها ابتدا در دور گروهی توانست صدمتر را در ۱۰ ثانیه و ۴۰ صدم‌ثانیه بدود.

او پس از صعود از دور گروهی و رسیدن به نیمه‌نهایی، در این مرحله توانست عملکرد بهتری از خود بر جای بگذارد و رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم‌ثانیه را ثبت کند. سریع‌ترین مرد ایران در فینال نتوانست مثل نیمه‌نهایی بدود و صدمتر را در ۱۰ ثانیه و ۲۴ صدم‌ثانیه دوید، اما با همین رکورد هم به مدال برنز دست یافت. این در حالی است که دونده عربستانی با ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه دوم شد و به مدال نقره رسید. دونده ژاپنی با ۱۰ ثانیه و ۲ صدم‌ثانیه قهرمان این رقابت‌ها شد.

چند نکته درباره سریع‌ترین مرد ایران

حسن تفتیان خودش را به‌طور ویژه برای رقابت‌های آسیایی هانگژو آماده می‌کند و این مسابقات هم در مسیر این مهم بود. اما نباید این نکته را فراموش کرد که او در شش‌ماه گذشته روند روبه‌رشد خوبی داشته و توانسته است رفته‌رفته به وضعیتش سامان دهد. تفتیان برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو که حریفان اصلی‌اش به میدان می‌آیند و کار سخت‌تر است، باید رکوردی به‌مراتب بهتر از این از خود بر جای بگذارد.

او در بهترین حالتش در مسابقات کسب سهمیه المپیک توکیو دوره قبل رکورد ۱۰ ثانیه و ۳ صدم‌ثانیه را از خود بر جای گذاشت و حالا به‌دنبال این است تا رؤیای هر ورزشکار دوی صدمتر را که همانا دویدن کمتر از ۱۰ ثانیه است، محقق کند. البته تفتیان در این مسیر کار سختی در پیش دارد و سن و سال او حاکی از آن است که بعید به نظر می‌رسد سریع‌ترین مرد ایران کمتر از ۱۰ ثانیه بدود. با وجود این، باید تا بازی‌های آسیایی هانگژو صبوری کرد و دید درنهایت تفتیان چه عملکردی از خود بر جای می‌گذارد.

«جوان» باز هم به دوبنده تیم‌ملی نرسید

در آخر هفته داغ ورزشی که ورزشکار خراسانی، حسن تفتیان، توانست در دوومیدانی برای استانش افتخارآفرینی کند، احمد محمدنژادجوان، ستاره جوان کشتی خراسان‌رضوی، به‌طرز غافل‌گیرکننده‌ای دوبنده تیم‌ملی کشتی آزاد را از دست داد! جوان که برای حضور در آخرین مرحله چرخه انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان به مجارستان رفته بود، توانست خودش را تا دیدار رده‌بندی برساند، اما در بازی رده‌بندی مقابل حریف اکراینی باخت تا دستش از مدال کوتاه بماند.

ماجرای چرخه معیوب علیه جوان محجوب

احمد جوان در آخرین مرحله چرخه انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد باید میلاد والی‌زاده از مازندران را از پیش رو برمی‌داشت. او که در مراحل قبلی چرخه انتخابی، هم در قهرمانی کشور و هم در جام بین‌المللی تختی این حریف را برده و قهرمان شده بود، این‌بار در مجارستان باید یا در بازی مستقیم یا با عملکرد بهتر، او را از پیش رو برمی‌داشت.

والی‌زاده در دور دور رقابت‎‌های مجارستان باخت و از گردونه رقابت‌ها حذف شد، اما جوان توانست با سه پیروزی به رده‌بندی برسد و درنهایت عنوان پنجمی را به دست آورد؛ نتیجه‌ای که به‌ظاهر همه را مجاب می‌کرد که جوان دوبنده تیم‌ملی را بر تن کند، اما یک‌باره و فقط یک‌ساعت پس از پنجمین مبارزه روز جوان با آزادکاران خارجی، کادرفنی تیم‌ملی تصمیم گرفت یک مسابقه انتخابی غیررسمی میان جوان و والی‌زاده برگزار کند؛ مسابقه‌ای برای بدن خسته جوان و بدن استراحت‌کرده و آماده والی‌زاده! دیداری که تا چند ثانیه به پایان هم به سود جوان دنبال می‌شد، اما درنهایت با نتیجه ۴ بر ۳ به سود والی‌زاده به پایان رسید تا این کشتی‌گیر مازنی دوبنده تیم‌ملی را در رقابت‌های قهرمانی جهان بلگراد به تن کند.

حالا این پرسش کلیدی برای اهالی کشتی خراسان وجود دارد که چه نفوذی از سوی مازنی‌های ذی‌نفوذ در فدراسیون کشتی وجود داشته است که در فاصله یک ساعت از مسابقات این جدال برگزار شده و به‌طبع جوان از پنج مبارزه روز خسته بوده است و والی‌زاده در آمادگی کامل. از سویی دیگر، چرخه انتخابی معیوب تیم‌ملی هم بحث‌برانگیز است.

چطور جوان طی یک‌سال در اردوی تیم‌ملی بزرگ‌سالان بوده و همه مسابقات چرخه را با پیروزی پشت سر گذاشته و حتی همین والی‌زاده مازنی را هم برده، اما درنهایت با یک مسابقه عجیب و یک شکست نزدیک باید دوبنده را دودستی تحویل رقیب بدهد؟! بی‌تردید کادر فنی تیم‌ملی کشتی آزاد باید به این پرسش‌ها پاسخ بدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
0
0
اولا جام تختی والیزاده جوان را۸بر۷ برد اما داور امتیاز نداد به همین خاطربا هم به مجارستان رفتن.جوان در مجارستان دوبرد و دو باخت داشت انتخابی رودررو هم قبل از اعزام بخشنامه شده بود اگه هیچکدام به مدال نرسیدن انجام شود چه خبر نگاری هستی که اینقدر اطلاعات شما شبیه بچه ابتدای میمونه مطالعه بیشتر انجام بده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->