تجلیل از برگزیدگان برنامه «بچه مرشد» | برنامه‌ای برای کودک و نوجوان با ترویج آموزه‌های اخلاقی شاهنامه نگاهی به آثار سینمایی با موضوع امام رضا (ع) اهدای شیر طلای افتخاری ونیز ۲۰۲۴ به سیگورنی ویور مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حکایت وزیر اعظم و اکرم و اختر پس از آواز قو | مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی هدایت هاشمی و حسین رفیعی با سریال «فراری» به شبکه یک می آیند + زمان پخش راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟ محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی با «سن‌پطرزبورگ۲» در راه سینما «تگزاس ۳» همچنان صدرنشین | آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (۹ تیر ۱۴۰۳) برادران، فیلم «مادران جوان» را می‌سازند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ جزئیات محکومیت دومینیک بوتونا، مدیر سینمایی فرانسه هومن برق نورد و امین زندگانی در سریال «طوبی» (محرم ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خوش بُوَد گر مَحَکِ تجربه آید به میان

  • کد خبر: ۱۷۷۸۶۴
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
خوش بُوَد گر مَحَکِ تجربه آید به میان
گویند دنیا محل آزمایش است و آدمی  با گذر از آزمون‌های زندگی است که در ابعاد مختلف زندگی اش آزموده می‌شود و محک می‌خورد.

گویند دنیا محل آزمایش است و آدمی  با گذر از آزمون‌های زندگی است که در ابعاد مختلف زندگی اش آزموده می‌شود و محک می‌خورد. گاهی با رنج بسیار که آیا زبان به شکوه می‌گشاید و کنج عزلت می‌گزیند و از عالم و آدم شاکی می‌شود؟ یا صبر پیشه می‌کند و راضی به مقدرات الهی می‌شود.

گاهی با خوشی و نعمت که آیا نعمت افزون او را در زندگی آن قدر غرق می‌کند که از غایت و هدف هستی غافل شود یا نعمت را فرصت خدمت به دیگران و گره گشایی از خلق خدا می‌داند. آزمون‌ها بسیارند و گاهی سخت‌تر از همه آزمون‌های زندگی محک ایمان و اعتقاد به آن چیز‌هایی است که در ظاهر ورد زبانمان داریم و در عمل، اما ممکن است با آن فاصله زیادی داشته باشیم. آزمون‌هایی که باید بین دین و دنیا انتخاب کنیم.

برای برخی این انتخاب تا پای جان پیش می‌رود چنان که کسی تمام دارایی اش را که جان و مال اوست می‌دهد تا ادای دین به اعتقاداتش کند و برای برخی از ما همین مصداق‌های کوچک و بزرگی است که ممکن است هر روز با آن‌ها روبه رو شویم و گاه ممکن است به خاطر نان و گاه به خاطر نام، گاه به خاطر مصلحت و گاه به خاطر سیاست‌های زندگی چشم بپوشیم و برای اعتقاداتمان هزینه‌ای ندهیم.

وقتی ظلمی‌ می‌بینیم و سکوت می‌کنیم، وقتی بی اخلاقی یا رفتار خارج از عرف می‌بینیم و بی تفاوت می‌گذریم. وقتی از ترس از دست دادن منافع شخصی برای دفاع از مظلومی قدمی بر نمی‌داریم، وقتی حاضر نیستیم در اتفاق‌های روزمره کمی از دنیایمان را برای دینمان خرج کنیم، اینجاست که دینداری مان محک می‌خورد و عیارمان رو می‌شود.

امام حسین (ع) در این باره می‌فرمایند: «إنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنیا، وَالدّینُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم حدیث یَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعایِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛ مردم، بنده دنیایند و به ظاهر، دم از دین مى زنند و تا زمانى که زندگى شان تأمین شود، از آن دفاع مى کنند؛ اما، چون در بوته آزمایش قرار گیرند، دیندارانْ
اندک اند.» (بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۱۱۷ ح ۲)

• خوش بُوَد گر مَحَکِ تجربه آید به میان/ تا سِیَه روی شود هر که در او غَش باشد (حافظ)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->