رئیس جمهور دستور اصلاح و اجرای الگوی کشت سراسری را صادر کرد توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | افت ۵ تا ۸۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت خودرو‌های داخلی بدون نوسان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | رانا پلاس ۷۷۹ میلیون تومان افزایش قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مثبت چین و تعدیل تنش‌های تجاری (۲۶ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول ۷۸ درصد ‌صادرات‌ ایران به ‌اوراسیا با تعرفه صفر انجام می‌شود ضرورت اجرای پروژه‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی | بزرگ‌ترین قرارداد نفت ایران معطل مصوبه صدور بیش از ۲ میلیون فقره چک الکترونیک افت حدود ۰.۵ درصدی قیمت دینار (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دینار عراق امروز چند؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد فعالیت فرودگاه‌های کشور ۲۴ساعته شد و به روال قبل بازگشت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) هر کیلو شقه گوسفندی چند؟ (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شرط خودکفایی در گوشت قرمز طی ۳ سال آینده چیست؟ افت قیمت طلا در مشهد در آخرین روز کاری هفته (۲۶ تیر ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) زمان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی اعلام شد + جزئیات برنامه قطعی برق مناطق برگزاری کنکور در مشهد و خراسان رضوی لغو شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت نفت خام سنگین ایران افزایش یافت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۶ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از پرواز با دلار جا ماند قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش اجباری بلیت دوطرفه اربعین ممنوع است | پروازهای چارتر‌ی حذف شدند خودرو دیگر برای دلالان نمی‌صرفد | کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بازگشایی فرودگاه بین‌المللی اصفهان پس از ۳۴ روز وقفه (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ورود ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر بویینگ ۷۷۷ به کشور بیانیه حزب الله در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سوریه| حزب‌الله: صهیونیست‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند برگزاری مزایده واگذاری فضا‌های زیر پل عابر پیاده و محل استقرار کافه‌ون‌ها در مشهد پیش بینی قیمت دلار و طلا (پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش تعرفه واردات خودرو + جدول (۲۵ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟

  • کد خبر: ۱۷۷۹۰۰
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی دررابطه‌با برخی از دلایل مسئله ترخیص و رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور توضیح داد: به‌طورکلی ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

مهرپور در خصوص دلایل اصلی معضل رسوب کالا بیان کرد: بی‌ثباتی در سیاست‌های تجاری، زمان‌بر بودن فرایند ثبت سفارش و عملکرد واردکنندگان، رسوب کالا را در مبادی ورودی کشور تشدید می‌کند، همچنین چندنرخی بودن ارز در کشور باعث سردرگمی واردکنندگان برای تغییر گروه‌های کالایی بابت دریافت ارز ارزان‌تر می‌شود؛ همین موضوع منجر به زمان‌بر شدن فرایند‌های واردات و باعث شکل‌گیری رسوب کالا می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محدودیت‌های ظرفیت شبکه ریلی حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: جابه‌جایی برخی از کالا‌های وارداتی با ناوگان حمل‌ونقل ریلی بسیار راحت‌تر از سایر روش‌ها است؛ اما به دلیل ضعف در حوزه ریلی و عدم کفاف ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ترخیص کالا‌ها از این ناوگان کند انجام می‌شود به عبارتی فقدان خدمات یکپارچه واردات کالا از مبدأ به مقصد باعث کندی در ترخیص و رسوب کالا می‌شود.

تأثیر انتظارات تورمی در منفعت واردکنندگان با نگهداری کالا‌ها

وی دررابطه‌با مشکلات مرتبط به ترخیص کالا بیان کرد: به دلیل رسیدگی به اظهارنامه‌های گمرکی، صدور مجوز‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی زمان‌بر می‌شود البته برخی از مشکلات نیز ناشی از عملکرد واردکنندگان کالا است؛ زیرا برخی از افراد به دلیل انتظارات تورمی شکل‌گرفته در جامعه در مقاطع زمانی که کالای وارداتی علاوه بر اینکه فسادپذیر نباشد با ماندگاری نیز آسیب چندانی نبیند به نگهداری این کالا‌ها در محوطه گمرک تمایل نشان می‌دهند.

مهرپور با بیان اینکه رسوب کالا‌های فسادپذیر اتلاف منابع محسوب می‌شود، گفت: اگر کالایی به‌واسطه عوامل نامبرده در گمرکات کشور از بین برود به معنای نابودی منابع ملی است؛ بنابراین جنس متفاوت کالا‌ها با یکدیگر در آسیب‌پذیری آن‌ها هنگام رسوب در مبادی ورودی باید مدنظر قرار گیرد. البته برخی از مشکلات در این زمینه ناشی از رعایت‌نکردن قوانین است.

ترخیص بدون ضابطه، راهکار مناسبی برای کاهش رسوب کالا نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها گفت: این موضوع علاوه بر اتلاف منابع باعث آسیب به بازار و اقتصاد کشور خواهد شد؛ اما ترخیص بدون ضابطه کالا نیز تبعاتی در پی دارد؛ اگر یک کالا به‌منظور جلوگیری از رسوب کالا بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای ترخیص شود قطعاً در آینده مخاطراتی خواهد داشت.

مهرپور در همین رابطه ادامه داد: مسئله ترخیص بدون ضابطه کالا باعث ازبین‌رفتن ثبات در مقررات و ضوابط تجاری کشور خواهد شد و این موضوع سبب بی‌انگیزگی یا جریمه بازرگانان و تجار قانونمند می‌شود و همچنین افرادی که تمایل دارند بدون رعایت قوانین واردات انجام دهند را نیز تشویق می‌کند از همین رو این اقدام منجر به به‌هم‌ریختگی نظم بازار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان ابراز کرد: بنابراین بیشتر از اینکه به دنبال کتمان رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور باشیم باید عوامل متولد شدن این پدیده را بررسی کرد تا بتوان از ابتدا برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را انجام داد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->