ویدئو| افشاگری رئیس بورس درباره علت ناتوانی خودروسازان در رفع زیان انباشته بازدهی مثبت ۴ ابزار مالی در بازار سرمایه در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ +جزئیات ویدئو| صحبت‌های وزیر اقتصاد پیشنهادی درباره بی‌ثباتی اقتصادی در ایران مصرف گاز در نیروگاه‌های برق به ۲۸۱ میلیون مترمکعب در روز رسید رشد ۴۳۳ میلیارد تومان ارزش صندوق‌های طلای بورسی در یک هفته مرکز پژوهش‌های مجلس: ۷۰ درصد بازار ایران در انحصار ۳ کشور است قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان تا پایان دولت چهاردهم افتتاح می‌شود قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) + جدول سقف افزایش اجاره‌بها در سال ۱۴۰۴ مشخص شد احتمال افزایش قیمت سیمان وجود دارد آیا روغن بار دیگر پرچم‌دار گرانی می‌شود؟ | وضعیت تولید و عرضه در بازار روغن چگونه است؟ موبایل آیفون ۱۶ در مشهد چند؟ (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) مرز ۳ میلیونی شاخص‌کل از دست رفت | ریزش ۴۶ هزار واحدی بورس (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) قیمت چند برابری نان سنگک و بربری در اسنپ‌فود و نانوایی‌ها + تصاویر قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد چند؟ افزایش قیمت نان در تهران تکذیب شد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) قیمت ارز دیجیتال در بازار امروز (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) | بیت‌کوین گارد صعودی گرفت بررسی قیمت برنج ایرانی و پاکستانی در مشهد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) وقتی نرخ نان، نان مردم را آجر می‌کند نان در تهران رسماً گران شد | مردم: قیمت‌ها غیرواقعی است پایان مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم کالابرگ اعلام شد قیمت امروز طلا در مشهد در کانال ۶.۵ میلیون تومان آغاز شد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) راه‌اندازی قطار‌های فوق‌العاده برای ایام اربعین ۱۴۰۴ بدون افزایش قیمت بلیت قیمت جهانی طلا امروز (دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد بیمه کارگران ساختمانی سامان‌دهی می‌شود | حذف افراد غیرواقعی بررسی قیمت بلیت هواپیما و قطار مسیر تهران- مشهد در آستانه عید غدیرخم ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) | هندوانه ارزان شد شورای رقابت: شرکت‌های خودروساز حق اعلام قیمت خودرو را ندارند کاهش سطح زیر کشت جو در خراسان رضوی | ضرورت حمایت بیشتر از کشاورزان
سرخط خبرها

دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟

  • کد خبر: ۱۷۷۹۰۰
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی دررابطه‌با برخی از دلایل مسئله ترخیص و رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور توضیح داد: به‌طورکلی ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

مهرپور در خصوص دلایل اصلی معضل رسوب کالا بیان کرد: بی‌ثباتی در سیاست‌های تجاری، زمان‌بر بودن فرایند ثبت سفارش و عملکرد واردکنندگان، رسوب کالا را در مبادی ورودی کشور تشدید می‌کند، همچنین چندنرخی بودن ارز در کشور باعث سردرگمی واردکنندگان برای تغییر گروه‌های کالایی بابت دریافت ارز ارزان‌تر می‌شود؛ همین موضوع منجر به زمان‌بر شدن فرایند‌های واردات و باعث شکل‌گیری رسوب کالا می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محدودیت‌های ظرفیت شبکه ریلی حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: جابه‌جایی برخی از کالا‌های وارداتی با ناوگان حمل‌ونقل ریلی بسیار راحت‌تر از سایر روش‌ها است؛ اما به دلیل ضعف در حوزه ریلی و عدم کفاف ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ترخیص کالا‌ها از این ناوگان کند انجام می‌شود به عبارتی فقدان خدمات یکپارچه واردات کالا از مبدأ به مقصد باعث کندی در ترخیص و رسوب کالا می‌شود.

تأثیر انتظارات تورمی در منفعت واردکنندگان با نگهداری کالا‌ها

وی دررابطه‌با مشکلات مرتبط به ترخیص کالا بیان کرد: به دلیل رسیدگی به اظهارنامه‌های گمرکی، صدور مجوز‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی زمان‌بر می‌شود البته برخی از مشکلات نیز ناشی از عملکرد واردکنندگان کالا است؛ زیرا برخی از افراد به دلیل انتظارات تورمی شکل‌گرفته در جامعه در مقاطع زمانی که کالای وارداتی علاوه بر اینکه فسادپذیر نباشد با ماندگاری نیز آسیب چندانی نبیند به نگهداری این کالا‌ها در محوطه گمرک تمایل نشان می‌دهند.

مهرپور با بیان اینکه رسوب کالا‌های فسادپذیر اتلاف منابع محسوب می‌شود، گفت: اگر کالایی به‌واسطه عوامل نامبرده در گمرکات کشور از بین برود به معنای نابودی منابع ملی است؛ بنابراین جنس متفاوت کالا‌ها با یکدیگر در آسیب‌پذیری آن‌ها هنگام رسوب در مبادی ورودی باید مدنظر قرار گیرد. البته برخی از مشکلات در این زمینه ناشی از رعایت‌نکردن قوانین است.

ترخیص بدون ضابطه، راهکار مناسبی برای کاهش رسوب کالا نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها گفت: این موضوع علاوه بر اتلاف منابع باعث آسیب به بازار و اقتصاد کشور خواهد شد؛ اما ترخیص بدون ضابطه کالا نیز تبعاتی در پی دارد؛ اگر یک کالا به‌منظور جلوگیری از رسوب کالا بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای ترخیص شود قطعاً در آینده مخاطراتی خواهد داشت.

مهرپور در همین رابطه ادامه داد: مسئله ترخیص بدون ضابطه کالا باعث ازبین‌رفتن ثبات در مقررات و ضوابط تجاری کشور خواهد شد و این موضوع سبب بی‌انگیزگی یا جریمه بازرگانان و تجار قانونمند می‌شود و همچنین افرادی که تمایل دارند بدون رعایت قوانین واردات انجام دهند را نیز تشویق می‌کند از همین رو این اقدام منجر به به‌هم‌ریختگی نظم بازار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان ابراز کرد: بنابراین بیشتر از اینکه به دنبال کتمان رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور باشیم باید عوامل متولد شدن این پدیده را بررسی کرد تا بتوان از ابتدا برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را انجام داد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->