پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار میوه و تره بار از فردا (۴ بهمن ۱۴۰۳) | با گرانفروشان برخورد قانونی می‌شود بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در مشهد افتتاح شد | نوآوری و فناوری در خدمت کشاورزی+ویدئو منطقه ویژه اقتصادی معدنی مشترک با افغانستان در سنگان خواف ایجاد می‌شود زمان عرضه سکه‌های بهار آزادی تاریخ ۱۴۰۴ اعلام شد سمند LX در مشهد ۳۰۰ میلیون تومان | قیمت خودرو‌های داخلی (چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | این خودرو‌ها را با کمتر از یک میلیارد تومان بخرید سهام عدالت متوفیان مشمول کدام سهامداران می‌شود؟ برای مبالغ بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، قبض برق میلیونی صادر می‌شود طرح فروش و پیش ثبت نام فیدلیتی الیت بهمن موتور از امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) + جدول ویدئو | روایت رهبر انقلاب از گلایه‌های یک تولیدکننده در نمایشگاه پیشگامان پیشرفت | «من شرمنده شدم!» مالیات خودرو و موتورسیکلت اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) + بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی آخرین قیمت دلار توافقی امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) چند؟ دلار حواله کاهشی شد جهش ۵۳ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ بهمن ۱۴۰۳) زمان خرید عرضه اولیه «شمس» مشخص شد | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد ۱.۵ میلیونی قیمت سکه در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) رئیس شورای شهر مشهد در صحن علنی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت کامل پیمانکار و شهرداری برای اتمام فاز یک خط ۳ مترو+ویدئو واردات خودرو کارکرده با مدل ۲۰۲۰ و قبل از آن ممنوع اعلام شد طلا رکورد شکست | طلا وارد کانال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) قطع برق امسال هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به شیلات خراسان رضوی خسارت زد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۳ بهمن ۱۴۰۳) | قیمت بعدی بیت‌کوین چند است؟ رشد ۲۷ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ ثبت سفارش واردات خودرو‌های نو و کارکرده توسط اشخاص آغاز شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد ۴ نمونه از خصوصی‌سازی‌های موفق را معرفی کرد نرخ تورم دی ماه ۳۲ درصد شد ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزار و ۵۳۲ تومانی چقدر شد؟ (۳ بهمن ۱۴۰۳) بیشترین حقوق ماهانه در ایران را کدام افراد دریافت می‌کنند؟ جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در مشهد اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه بنزین سوپر در تهران و کرج (۳ بهمن ۱۴۰۳) + مسیریابی
سرخط خبرها

دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟

  • کد خبر: ۱۷۷۹۰۰
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی دررابطه‌با برخی از دلایل مسئله ترخیص و رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور توضیح داد: به‌طورکلی ترخیص‌شدن کالا‌هایی که ثبت سفارش نشده‌اند یا مبدأ تأمین ارز آن‌ها نامشخص است با روح قانون و مقررات تناقض دارد؛ بنابراین کالا‌هایی که به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسیده‌اند در برخی از بنادر رسوب می‌شوند.

مهرپور در خصوص دلایل اصلی معضل رسوب کالا بیان کرد: بی‌ثباتی در سیاست‌های تجاری، زمان‌بر بودن فرایند ثبت سفارش و عملکرد واردکنندگان، رسوب کالا را در مبادی ورودی کشور تشدید می‌کند، همچنین چندنرخی بودن ارز در کشور باعث سردرگمی واردکنندگان برای تغییر گروه‌های کالایی بابت دریافت ارز ارزان‌تر می‌شود؛ همین موضوع منجر به زمان‌بر شدن فرایند‌های واردات و باعث شکل‌گیری رسوب کالا می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محدودیت‌های ظرفیت شبکه ریلی حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: جابه‌جایی برخی از کالا‌های وارداتی با ناوگان حمل‌ونقل ریلی بسیار راحت‌تر از سایر روش‌ها است؛ اما به دلیل ضعف در حوزه ریلی و عدم کفاف ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ترخیص کالا‌ها از این ناوگان کند انجام می‌شود به عبارتی فقدان خدمات یکپارچه واردات کالا از مبدأ به مقصد باعث کندی در ترخیص و رسوب کالا می‌شود.

تأثیر انتظارات تورمی در منفعت واردکنندگان با نگهداری کالا‌ها

وی دررابطه‌با مشکلات مرتبط به ترخیص کالا بیان کرد: به دلیل رسیدگی به اظهارنامه‌های گمرکی، صدور مجوز‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی زمان‌بر می‌شود البته برخی از مشکلات نیز ناشی از عملکرد واردکنندگان کالا است؛ زیرا برخی از افراد به دلیل انتظارات تورمی شکل‌گرفته در جامعه در مقاطع زمانی که کالای وارداتی علاوه بر اینکه فسادپذیر نباشد با ماندگاری نیز آسیب چندانی نبیند به نگهداری این کالا‌ها در محوطه گمرک تمایل نشان می‌دهند.

مهرپور با بیان اینکه رسوب کالا‌های فسادپذیر اتلاف منابع محسوب می‌شود، گفت: اگر کالایی به‌واسطه عوامل نامبرده در گمرکات کشور از بین برود به معنای نابودی منابع ملی است؛ بنابراین جنس متفاوت کالا‌ها با یکدیگر در آسیب‌پذیری آن‌ها هنگام رسوب در مبادی ورودی باید مدنظر قرار گیرد. البته برخی از مشکلات در این زمینه ناشی از رعایت‌نکردن قوانین است.

ترخیص بدون ضابطه، راهکار مناسبی برای کاهش رسوب کالا نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها گفت: این موضوع علاوه بر اتلاف منابع باعث آسیب به بازار و اقتصاد کشور خواهد شد؛ اما ترخیص بدون ضابطه کالا نیز تبعاتی در پی دارد؛ اگر یک کالا به‌منظور جلوگیری از رسوب کالا بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای ترخیص شود قطعاً در آینده مخاطراتی خواهد داشت.

مهرپور در همین رابطه ادامه داد: مسئله ترخیص بدون ضابطه کالا باعث ازبین‌رفتن ثبات در مقررات و ضوابط تجاری کشور خواهد شد و این موضوع سبب بی‌انگیزگی یا جریمه بازرگانان و تجار قانونمند می‌شود و همچنین افرادی که تمایل دارند بدون رعایت قوانین واردات انجام دهند را نیز تشویق می‌کند از همین رو این اقدام منجر به به‌هم‌ریختگی نظم بازار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان ابراز کرد: بنابراین بیشتر از اینکه به دنبال کتمان رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور باشیم باید عوامل متولد شدن این پدیده را بررسی کرد تا بتوان از ابتدا برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را انجام داد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->