میوه‌های فصل را امروز در مشهد با چه قیمتی بخریم؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳) کراس اوور ملی در راه بازار | «ری‌را» شماره‌گذاری شد ترکیه پس از ۴ سال از ایران نفت وارد کرد علت افزایش قیمت طلا در بازار چیست؟ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟ ریزش ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۱ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در مشهد ظرف یک سال گذشته چرا مرحله سوم واریز سود سهام عدالت به ۱۴۰۳ موکول شد؟ آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری اشخاص حقیقی اعلام شد وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند | فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور نحوه دریافت وام خرید کالای ۱۵۰ میلیون تومانی بانک رفاه کارگران + شرایط و مدارک لازم کاهش مزایای مزدی؛ سنوات پایان خدمت کارگران چقدر است؟ هر گرم طلا ۳.۵ میلیون تومان و دلار ۶۲ هزار تومان | قیمت طلا، سکه، ارز و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست سال جاری از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟ جزئیات و نحوه سفارش و خرید سکه از مرکز مبادله | حداکثر میزان خرید چقدر است؟ امحای فنی ۹۰۰ ماینر در خراسان‌رضوی طی یک ماه گذشته قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | خانواده پژو گران شد «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟ لزوم رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره | صاحب‌خانه‌ها چگونه تنبیه و تشویق می‌شوند؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

خروج اسمی برند‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی

  • کد خبر: ۱۷۸۱۵
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
خروج اسمی برند‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی
گزارشی از وضعیت این روز‌های بازار لوازم خانگی مشهد و فرصتی که در اختیار تولید داخلی قرار گرفته است
مسعود سلطانی - انگار همه منتظر یک تهدید بودند تا اسرار مگو را بازگو کنند. روز گذشته سخن‌گوی وزارت امور خارجه در یک توئیت معنادار که مخاطب آن شرکت‌های لوازم خانگی کره‌ای بودند، نوشت: «ایرانیان دوستان روز‌های سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است.»
این توئیت در رسانه‌های داخلی و جهانی بازتاب درخورتوجهی داشت و البته باعث شد که مسئولان صنفی صنعت لوازم خانگی نیز به آن واکنش نشان دهند. حمیدرضا غزنوی، سخن‌گوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز به ایسنا گفت: ال‌جی و سامسونگ ۲ سال است که به ایران کالا نمی‌دهند و فقط تبلیغ می‌کنند. آن‌ها به طور سازمان‌یافته در قاچاق لوازم خانگی دخالت می‌کردند. سید علیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، نیز به ایرنا گفت: پایین آوردن تابلو‌های شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها چند وقتی است آغاز شده و در هفته‌های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شود. بررسی آمار‌های رسمی منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۴۸هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۳.۹ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. برپایه این آمارها، در این مدت ۴۸۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید شده که در مقایسه با ۹ ماهه پارسال رشدی ۲۴.۲ درصدی داشته است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۶۳۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشدی ۲۲.۷ درصدی است. مسئولان وزارت صمت با اشاره به این آمار‌ها تأکید می‌کنند که رفتن رسمی کره‌ای‌ها از ایران شوکی به بازار لوازم خانگی وارد نمی‌کند.

هرچه بخواهید به هر تعداد آماده است
خبر‌های جنجالی درباره خروج هماهنگ شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران و همین‌طور پایین کشیده شدن تابلو‌های این شرکت‌ها در تهران بازار لوازم خانگی مشهد را هم دچار هیجان کرده است. بررسی‌های میدانی شهرآرا از بازار لوازم خانگی در خیابان سعدی مشهد گویای این موضوع است که مراجعات مردمی به این بازار برای رصد قیمت‌ها بیشتر شده است. ظاهرا برخی از مردم به دلیل نگرانی از کاهش عرضه محصولات کره‌ای، خرید خود را جلو انداخته‌اند. همین مسئله سبب شده است بر حجم رفت‌و‌آمد‌ها در بازار افزوده شود. یکی از مغازه‌داران خیابان سعدی که اتفاقا برند یکی از شرکت‌های مطرح کره‌ای را بر سردر مغازه خود دارد به شهرآرا می‌گوید: برند‌های کره‌ای ۲ سال است که از بازار ایران رفته‌اند، اما هنوز اجناسشان در انبار‌ها هست و با گارانتی شرکت‌های ایرانی به مشتریان فروخته می‌شود. وی درباره آینده احتمالی بازار می‌گوید: معلوم نیست که این کالا‌ها در روز‌های پایانی سال یا در سال آینده با قیمت فعلی در بازار به فروش برسند، اما اکنون از هر برند کره‌ای، هر نوع کالایی، به هر تعداد که بخواهید در بازار هست. یکی دیگر از صاحبان واحد‌های صنفی خیابان سعدی نیز با اشاره به مغازه تعطیلی که در همسایگی او وجود دارد به شهرآرا می‌گوید: در همسایگی من، مغازه‌ای چند‌صد‌متری متعلق به یکی از برند‌های کره‌ای قرار داشت و همان‌طور که می‌بیند تعطیل است. این واحد صنفی از ۲ سال پیش و با شروع تحریم‌ها به کار خود خاتمه داد. وی ادامه می‌دهد: بازار لوازم خانگی توسط برند‌ها و تولیدکنندگان داخلی تأمین خواهد شد. هم‌اکنون کالا‌های ایرانی بیش از نیاز داخل تولید و توزیع می‌شود و به نظر می‌رسد نباید نگرانی خاصی از خروج برند‌های کره‌ای داشته باشیم. با‌این‌حال تولید‌کنندگان داخل نیز باید تلاش کنند تا سطح کیفی محصولات خود را ارتقا دهند.
برخی از فعالان بازار وجود شبکه توزیع لوازم خانگی قاچاق را دلیل وفور کالا‌های کره‌ای در مشهد می‌دانند. به گفته این افراد، برخی فروشنده‌ها، لوازم خانگی مدنظر شما را بعد از خرید در نشانی‌ای که ارائه می‌دهید، تحویل می‌دهند تا از لورفتن انبار کالا‌های قاچاق خود که معمولا منازل اجاره‌ای است، خودداری کنند. این افراد حتی برای بازارگرمی به شما ضمانت می‌دهند، در صورتی که کالا معیوب باشد، آن‌ها را تعویض می‌کنند.

خدمات ادامه می‌یابد
رئیس اداره بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز می‌گوید: به طور کل کالا‌های سرمایه‌ای نظیر یخچال و فریزر بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هر زمان که فروش برسند، باید گارانتی داشته باشند و اگر بدون گارانتی فروخته شوند شخص فروشنده مسئول است و این موضوع از لحاظ قضایی قابل پیگیری است. امیر دلداری می‌افزاید: براین‌اساس مشتریان می‌توانند حقوق خود را طبق قانون پیگیری کنند. وی بیان می‌کند: افرادی که اقدام به خرید برند‌های کره‌ای از فروشگاه می‌کنند، باید خدمات پس از فروش دریافت کنند و اگر فروشگاهی از ارائه خدمات خودداری کرد، شهروندان می‌توانند شکایت خود را در اتحادیه لوازم خانگی ثبت و پیگیری کنند.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->