هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند
سرخط خبرها

نگاه ملی به موضوع زیارت و حمایت‌های دولتی از مشهدالرضا(ع) ضرورت دارد

  • کد خبر: ۱۸۴۷۸۱
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
نگاه ملی به موضوع زیارت و حمایت‌های دولتی از مشهدالرضا(ع) ضرورت دارد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در نودمین جلسه علنی شورا شهر با تاکید به اینکه نگاه ملی به موضوع زیارت و حمایت‌های دولتی از مشهدالرضا(ع) ضرورت دارد، گفت: میزبانی شایسته و مطلوب از جمعیت میلیونی زائران در پرتو این اصل محقق خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز حسن موحدیان امروز، ٢٧ شهریور ماه، در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تبریک فرا رسیدن ربیع‌الاول اظهار کرد: یکی از مناسبت‌های مهم این ماه میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) است. امیدوارم همه ما در زمره پیروان راستین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار بگیریم و در این ماه پربرکت بیش از پیش از رحمت الهی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس نیز افزود: یاد و خاطره دلاورمردی‌ها و از خودگذشتگی‌های همه شهیدان، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان را گرامی می‌داریم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد به تاریخ ۲۷ شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار هم اشاره کرد و گفت: این روز به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده و به این بهانه یاد بزرگان عرصه شعر و ادبیات کشور را گرامی می‌داریم.

موحدیان تاکید کرد: امسال شهرداری و روابط عمومی شهرداری برای اولین بار بنر‌های با اشعار گوناگون در سطح شهر نصب کردند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: روز‌های سپری شده ایام مهمی برای مشهدالرضا (ع) بود. همزمان با دهه پایانی ماه صفر و ایام شهادت، ولی نعمت‌مان حضرت رضا (ع)، تشرف میلیونی دلدادگان امام رئوف به بارگاه منور رضوی را شاهد بودیم. خدا را شاکریم که افتخار میزبانی از زائران امام رضا (ع) را نصیب و روزی ما کرده است. البته تکلیف همه ما به عنوان خادمان این امام بسیار سنگین است. باید با همت مضاعف و تلاش جهادی به میدان بیاییم؛ هماهنگی‌های بین دستگاهی را بیشتر کنیم و از این مسیر کیفیت خدمت‌رسانی به زائران را هر سال بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا شهرداری مشهد و معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آن در حوزه‌های مختلف با همه توان به ارائه خدمت پرداختند. از همه همکارانم که خادم‌الرضا بودند و به زائران حضرت خدمت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

موحدیان تصریح کرد: با توجه به حضور خیل عظیم زائران و محدودیت‌های موجود، نقاط ضعف و نقص‌هایی نیز در بعضی حوزه‌های خدمت‌رسانی قابل مشاهده بود. لازم است این موارد شناسایی و در پیک‌های زیارتی بعدی مرتفع شود تا بتوانیم حداکثر رضایت زائران را جلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ملی به موضوع زیارت و حمایت‌های دولتی از مشهدالرضا (ع) ضرورت دارد، ادامه داد: میزبانی شایسته و مطلوب از جمعیت میلیونی زائران در پرتو این اصل محقق خواهد شد. در روز‌های اخیر رئیس‌جمهور به مشهد سفر کرد. خوشبختانه وی با توجه به سوابق مختلف و مسئولیت در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی با مسائل، مشکلات و کمبود‌های شهر مشهد به خوبی آشناست. تقاضا داریم با توجه به شرایط خاص و ویژه مشهد دولت انقلابی نیز نگاه ویژه‌ای به مشهدالرضا (ع) داشته باشد.

۱۴ درصد از سکونتگاه‌های غیر رسمی در منطقه ۷ مشهد قرار دارد

مجید وحدتی‌پور، سرپرست شهرداری منطقه ۷ مشهد در ادامه این جلسه گفت: ۱۶ درصد از حریم شهر، ۱۳ درصد از بافت‌های فرسوده و ۱۴ درصد از سکونتگاه‌های غیر رسمی در این منطقه قرار دارد.

وی اظهار کرد: منطقه هفت ۵۰۰۰ هکتار وسعت و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت رسمی دارد، اما جمعیت واقعی به دلیل حاشیه‌نشینی بیشتر است. ۱۶ درصد از حریم شهر، ۱۳ درصد از بافت‌های فرسوده و ۱۴ درصد از سکونتگاه‌های غیر رسمی در این منطقه قرار دارد.

وی افزود: سه پارک بزرگ غدیر، طرق و ریحانه با ۲۲۰ هکتار مساحت و ۷۲ هکتار در قالب ۴۵ پارک محلی در منطقه هفت واقع است. تنها کمپ زائرپذیر غدیر نیز در این منطقه قرار دارد، بنابراین سرانه فضای سبز به سرانه واقعی نزدیک است. ۱۷ محله در منطقه هفت داریم که ۱۲ محله هدف بازآفرینی هستند. ۶ دفتر تسهیلگری نیز داریم. سند توسعه خلج و طرق آماده است.

وحدتی‌پور با اشاره به پروژه‌های زودبازده یک تصریح کرد: برای پروژه‌های زودبازده یک در ۱۲ محله ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم. در ۵ پروژه خدمات شهری به ارزش یک‌دهم درصد اعتبار، در سال گذشته ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در پروژه‌های زودبازده دو با تجربه‌ای که از پروژه‌های زودبازده یک داشتیم مواردی که مصادیق زودبازده نبود از پروژه‌ها حذف کردیم و ۹۲ پروژه به اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان داریم.

سرپرست شهرداری منطقه ۷ مشهد ادامه داد: ۹۱ عنوان پروژه در منطقه هفت شهرداری مشهد داریم که ۸۴ عنوان پروژه باز و ۸۵ درصد تامین اعتبار شده، الباقی نیز به مرور زمان باز خواهد شد و تمامی پروژه‌های زودبازده را در موعد مقرر به اتمام خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه دومین منطقه در آمار قرارداد‌ها هستیم و روند خوبی داریم، عنوان کرد: ۱۱ درصد از قرارداد‌ها انحراف داریم که به دلیل ایام دهه پایانی صفر بوده و تاخیر را جبران خواهیم کرد. ۸۴ درصد کل اعتبارات قرار است در قالب مناقصه و قرارداد و ۸ درصد در موارد خرید اجرا شود.

وحدتی‌پور اضافه کرد: در هر محله روزه‌ها به تفکیک با انتخاب اعضای شورای اجتماعی محلات تعریف شده است. بیشتر پروژه‌های زودبازده در زمینه اصلاح هندسی معابر، جدول، پیاده‌روها، مباحث ترافیکی و مقداری نیز تجهیز مساجد است.

پروژه‌ها نباید گیر ۱۰ میلیارد تومان باشد

در ادامه این جلسه مجید نژادحسین اظهار کرد: شهردار قول داده بودند که تعدادی آسانسور و پله‌برقی تا پایان شهریور نصب شود، چند روز دیگر شهریور تمام می‌شود و ما کنترل می‌کنیم که چه تعدادی نصب شده است. انتطار داریم تا پایان شهریور ۲۰ دستگاه که قول داده بودند حتما انجام شود.

وی بیان کرد: مورد دیگر در زمینه تزریق مالی به پروژه‌ها است. برخی پروژه‌ها در کمیسیون عمران بررسی می‌شد و اعلام کردند که ۱۰ میلیارد تومان داده شود پل میرزایی انجام خواهد شد، پروژه‌ها نباید گیر این رقم باشد.

نژادحسین با اشاره به رفع ایرادات طرح‌های تفصیلی تصریح کرد: این موضوع موجب پاسخگویی روان‌تر به مردم و در نتیجه درآمد بیشتر می‌شود. ۲۲ درصد مناطق شهرداری بودجه خود را جذب کردند. شهردار باید پروژه‌های کلان عمرانی را تعریف کنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: از سازمان عمران بابت نصب تابلو روزشمار در پروژه شهید میرزایی و پل ده‌رود تشکر می‌کنم.

همچنین خلیل موحدی محصل، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در تذکری اظهار کرد: از ۲۱ مرداد درخواست دادم لیست کمک به هیات‌ها و مساجد را داشتم، اما تا امروز به دست من نرسیده است. احساس من این است که در حال لاپوشانی هستند. اگر دنبال این هستند مردم متوجه نشوند مبالغ به پیمانکار سیاسی داده می‌شود مطرح کنند، در حالی که دادن لیست یک روز بیشتر کار ندارد.

وی خطاب به شهردار گفت: جناب شهردار چند هفته است به معاونت شهرسازی شما گفتم تعدادی از پلاک‌های شهر را ستاره‌دار کردند و متوجه نشدیم که چه کسی این کار را انجام است. درگیری در خصوص لکه‌های خدماتی بین مشاور، آستان قدس و اوقاف است. پیگیری کنید تا حتما رفع شود. خودشان دعوا را حل کنند، چرا مردم باید تحت فشار قرار بگیرند؟

در بخش دیگری از جلسه مجید طهوریان عسکری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: تذکر من به هیات رئیسه مطابق ماده ۳۴ آیین‌نامه داخلی شورا است. حداکثر تعداد دو نفر باید در صحن نطق کنند و درخواست آن‌ها ۴۸ ساعت قبل به صورت رسمی به هیات‌رئیسه برسد.

وی افزود: گویا هیات‌رئیسه می‌خواهد در سال سوم هرگونه دوست دارد شورا را اداره کند. هم منشی در محل خود مستقر نمی‌شوند و هم چینش ناطقان پیش از دستور در صحن درست نیست. شما ۱۰ دقیقه از وقت این شهر را گرفتید؛ زیرا طبق آیین‌نامه داخلی شورا عمل نکردید. دیشب ساعت ۹ شب اصلاحیه دستور کار صحن وارد سیستم‌ها شد تا نفر سوم نطق کند.

در ادامه ایمان فرهمندی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: مستند به تبصره ۴ ماده ۴۰ آیین‌نامه داخلی تاکید شده که جایگاه اعضای شورا و ترتیب صندلی‌ها باید هر ۶ ماه یک بار به حکم قرعه تعیین شود. ما در جلسه ۶ شهریور براساس قرعه محل نشستن و استقرار اعضا را تعیین کردیم و صورت جلسه هم موجود است. امروز و در جلسه گذشته برخی اعضا در صندلی‌های دیگری مستقر شدند.

بررسی لایحه واگذاری انجام کلیه امور اداری و دفتری سازمان های تابعه شهرداری

در ادامه این جلسه لایحه واگذاری انجام کلیه امور اداری و دفتری در سطح ستاد، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری مشهد در شورا مورد بررسی قرار گرفت که جزو دستور کار‌های صحن علنی نبود. این لایحه در جلسه کاری توسط اعضا مورد تصویب قرار نگرفته بود، اما در صحن علنی توسط حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با امضای ۸ نفر از اعضا به صورت طرح مطرح شد و پس از اینکه توسط دو سوم اعضا رای آورد مورد بررسی قرار گرفت. برخی اعضا نسبت به شرکت اعتراض داشتند و بیان می‌کردند که این شرکت مشکل کیفری دارد، اما در نهایت پس از بحث و بررسی بسیار مورد تصویب قرار گرفت.

براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود در راستای اجرای مصوبه و به استناد صورت جلسه کمیسیون مناقصه، نسبت به انعقاد پیمان مدیریت جهت انجام کلیه امور اداری و دفتری در سطح ستاد، مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به نام شرکت عظیم‌گستر ایرانیان مطابق قرارداد اقدام کنند.

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد در رابطه با این لایحه اظهار کرد: تصویب برون‌سپاری نیروی انسانی برای کار‌های مختلفی است که از طریق پیمان مدیریت انجام می‌دهیم. این لایحه از دستور کار خارج شده که تبعات زیادی دارد. ما لایحه را با قید دوفوریت ارسال کرده بودیم تا زودتر انجام شود. ارزیابی‌های مختلفی در این زمینه انجام شد. به دلیل اینکه مبلغ بالا بود بیان کردیم که باید در صحن علنی تصویب شود.

وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم. اگر از اختیار خودم بخواهم کار را به پیمانکار قبلی واگذار کنم باید ۳۰۰ میلیون تومان بابت حق‌الزحمه به پیمانکار پرداخت کنیم، اما اگر شرکت عظیم‌گستر مشغول شود این رقم ۵۰ میلیون تومان است. اختلاف تصویب لایحه در این جلسه با جلسه بعدی ۲۵۰ میلیون تومان است.

شهردار مشهد اضافه کرد: شرکت عظیم‌گستر در ارزیابی‌ها امتیازات لازم را کسب کرده و جزو شرکت‌هایی است که اعتبارسنجی آن انجام شده است. این لایحه را به صحن علنی برگردانید و تصویب کنید؛ زیرا هم مشکل داریم و هم از نظر مالی ضرر و زیان خواهد داشت.

در بخش دیگری از جلسه جمال‌حسن بارانی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: فرایند انتخاب پیمانکار در شهرداری مشهد از فروردین ماه برای تیرماه شروع شد و بنای ما این بود که در تیرماه به پیمانکار جدید تامین نیروی انسانی دست پیدا کنیم. در جلسات بین شورا و شهرداری در خصوص آنالیز پیمانکار اختلاف نظر بود، اما تفاهم انجام و فراخوان در دور اول برگزار شد.

وی افزود: روز فراخوان نماینده نظارت عالیه شورا در جلسه شرکت و فراخوان را ابطال کردند که حق شورا بود. بار دیگر پس از رفع اشکالات، فراخوان گذاشته شد و شرکت‌هایی در این فراخوان شرکت کردند. ما مناقصه را در سامانه ملی برگزار کردیم و تمامی شرکت‌های تامین نیرو می‌توانستند شرکت کنند.

بارانی افزود: دو هفته پیش نتیجه مناقصه را خدمت شورا ارسال کردیم، اما هفته گذشته جلسه صحن علنی برگزار نشد. شهرداری شورا را تحت فشار قرار نداده و ما زمان‌بندی‌ها را رعایت کردیم. در بودجه تکالیفی برعهده شهرداری در حوزه رفاهیات پرسنل گذاشته شده و ما موظف بودیم انجام دهیم.

در ادامه لایحه دوفوریتی شناسایی و جذب تأمین‌کننده قیر، ماشین‌آلات تجهیزات و مصالح ساختمانی با محوریت بخش خصوصی تصویب شد. براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود به منظور تأمین و خرید قیر، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات مورد نیاز خود جهت اجرایی کردن پروژه‌های شهری نسبت به برگزاری فراخوان شناسایی و جذب تامین‌کنندگان با روش‌های تهاتر و تامین منابع مالی اقدام کند.

مطابق بند یک که شامل تامین قیر، میلگرد و سیمان است، ١٠ درصد تخفیف در زمین‌ها و واحد‌های تجاری و ۵ درصد تخفیف در زمین‌ها و واحد‌های مسکونی ساختمانی به استثنای تجاری، نسبت به قیمت‌گذاری معتبر توسط کارشناس رسمی دادگستری اعمال می‌شود و اعطای پروانه ساختمانی به املاک متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط تامین‌کننده معرفی می‌شود بر مبنای مواعد مشخص شده در قرارداد و با اعمال ۶ درصد تخفیف مازاد بر تخفیف نقدی روز و حداکثر تا ٢۶ درصد تخفیف است.

براساس بند دو که شامل تأمین خرید ماشین‌آلات و خرید مصالح است، ۵ درصد تخفیف در زمین‌ها و واحد‌های تجاری و ٣ درصد تخفیف در زمین‌های مسکونی و واحد‌های ساختمانی به استثنای تجاری، نسبت به قیمت‌گذاری معتبر توسط کارشناس رسمی دادگستری اعمال می‌شود، اعطای پروانه ساختمانی به املاک متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط تامین‌کننده معرفی می‌شود بر مبنای مواعد مشخص شده در قرارداد و با اعمال تخفیف نقدی روز و حداکثر تا ٢۴ درصد تخفیف است.

مصوبات

نامگذاری یک پایگاه ویژه بحران و نامگذاری تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر

به شهرداری مشهد اجاره داده می‌شود که در منطقه ١١ پایگاه ویژه چند منظوره مدیریت بحران واقع در انتهای بلوار دانشجو (پشت بوستان پرستو) به نام شهدای امنیت، منطقه یک معبر فرعی شهید کلاهدوز ۲۷ واقع در بلوار شهید کلاهدوز با حفظ شماره به نام شهید سید مصطفی قفل گر طوسی، منطقه ٣ معبر فرعی شهیدان نظام دوست ۳۷ واقع در شهید میرزایی ۴۸ با حفظ شماره به نام شهید معین قدمیاری، منطقه ٩ معبر فرعی شهید برسلانی ۲ واقع در پیروزی ۸۱ با حفظ شماره به نام شهید ایرج محمدزاده بوانلو و در منطقه ١٠ معبر فرعی فاطمیه ۱۵ واقع در قاسم آباد با حفظ شماره به نام شهید سید محمود مظفری نامگذاری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->